Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

induksjonstopp - må man ha 25A sikring


Anbefalte innlegg

Hei

Noen som vet om det holder med 20 amp sikring til en moderne induksjonstopp?

Noen sier man må ha 25 Amp men flytter inn i et helt nytt leilighetskompleks hvor det er 20 til komfyr - tror det er en voldsom jobb å få oppgradert denne til 25 - så håper det holder med 20 - noen som vet?

Endret av tvv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går veldig greit med 20A, men det kan hende at sikringen går på julaften hvis du kjører alle fire platene på fullt. Uansett tre soner går utmerket, og kanskje den fjerde. I de tilfelle den slår ut er det jo bare å vippe opp bryteren igjen.

 

Min topp kan trekke totalt 7.2KW som vil tilsvare 30A... Jeg har bare 25A kurs da men har ikke opplevd noen problemer med det. Den forrige komfyren jeg hadde var også stekeovn + 4 plater inkludert på en 20A sikring. Den røk heller aldri.

Lenke til kommentar

Det skulle gå greit det da. Sikringen vil nok gå hvis du setter alle platene på toppen på max, men det gjør man skjelden i en vanlig husholdning.

 

Vanligvis er kurser til steke topper dimensjonert til 20A, og det er svært sjelden folk har problemer med det.

Endret av Nightwish
Lenke til kommentar

Induksjonstopper krever mer enn 20A ja.

 

vi også legger opp til 20A + 16A, men kunden blir alltid forespurt om han/hun skal ha induksjonstopp. er dette tilfelle, så blir det 25A kurs.

 

 

og ja, det kan være mye jobb å få en ny kurs til deg. Har du skjult anlegg, så er det gjerne brukt 16mm rør til din 20A kurs, men om du skal ha 25A, så trenger du grovere ledere, og disse trenger et 20mm rør. muligheten er da å gå åpent, og da blir jo kabelen gjerne synlig, om det da ikke er masse skap og slik du kan gå i. kommer ann på sikringskapets plassering i forhold til komfyr

Lenke til kommentar

hmmm ja litt til og fra her - men ringte nå Miele og de sier de anbefaler 25A, men at det som regel går bra med 20A - så da mistenker jeg leverandøren for å ta hardt i for å være helt på den sikre siden - det er jo forståelig! Det er vel ikke så ofte man må alt på full guffe *S*

 

Hører gjerne fra de som HAR induksjonstopp om deres erfaringer med 20A sikring!

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Hei,

 

Jeg vekker en gammel tråd til live da jeg har et ganske tilsvarende spørsmål som trådstarter:

 

Kjøkkenet hos mine foreldre er utstyrt med en kurs for stekeovn/komfyr på 20A, mens kjøkkenet forøvrig har en 16A for lys og stikk. Nå har de handlet en induksjonsovn, og i den forbindelse lurer jeg på om det er vits å legge opp en ny kurs på grunn av denne. Hva sier forskriftene egentlig? Krever forskriftene (NEK 420) at induksjonstopper får sin egen kurs?

 

Den enkleste løsningen jeg kan se for meg, er å bruke den eksisterende 20 A-kursen til både induksjonstoppen og stekeovnen. Men er det godkjent? En annen løsning (dersom det ikke er godkjent eller sikringen går for ofte) er å bruke den eksisterende 16 A-kursen til stekeovnen, og på denne måten får induksjonsovnen en separat kurs. Det er ellers liten belastning på 16 A-kursen, så det skal gå fint dersom NEK ikke skal være vanskelig på det.

 

Edit: Når jeg tenker etter gjelder vel NEK bare nyinstallasjoner, så da er det vel ikke noe problem å skifte ut gammelt utstyr og koble det til det elektriske anlegget som måtte være i huset?

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar

Det som vil være naturlig her, er å sette opp en ekstra komfyrstikk, slik att du har to stykker på samme 20A kurs. Så byttes støpsel på stekeovn, slik att dette passer.

 

Grunnen til dette er at vanlig stikk ikke er godkjennt for mer enn 16A, og når det er sikret med 20A, er det teoretisk mulig å ta ut mer enn 16A. Komfyrstikk er godkjent for 25A.

Lenke til kommentar

NEK400 sier i allefal ingeng om apparatet man kobler til den faste installasjonen.

Erfaringsmessig går det bra med 20A på induksjonstopp.

Har en kunde med 20A B automat på induksjonstoppen sin uten at sikringen har gått på nå foreløpig 2 år.

Men selv med steikovnen på samme kursen ville nok ikke problemet dukke opp før julemiddagen skulle lages med alle platene på og steika i ovnen.

Og eldre folk klarer seg bra med dette ettersom de er vandt til å spare på strømmen fra gamledager.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei

 

jeg har en forholdsvis tilsvarende situasjon, bortsett fra at jeg ikke har induksjonstopp, men en kjeramisk platetopp.

 

Frem til nå har det stått en vanlig frittstående komfyr med max effekt 9.9kW på kursen som er en 20A sikring av type C (treg).

 

Det nye innbyggde oppsettet har omtrent den samme maks effekten, men platetoppen har 3 pin kontakt, mens stekeovnen har en vanlig stikkontakt.

 

Slik jeg ser det har jeg tre løsninger:

1. koble to 3 pin kontakter på eksisterende komfyr kurs og bytte til 3 pin kontakt på stekeovnen

2. legge opp ny sikring og kurs til komfyren (16A). fullt mulig da jeg har alt av vegger nede, men litt knotent da jeg må via kjelleren.

3. dele eksisterende 16A (C sikring) til oppvaskmasking mellom stekeovn og oppvaskmaskin.

4. endre sikring til 25A siden det er 4 kvadrat kabel som er trukket til 3 pin kontakten nå. (ledningen er ikke helt av nyeste dato) og bruke denne kursen til både platetopp og stekeovn.

 

Er det noe lovlighetsproblemer eller praktiske problemer rundt dette, hva ville folk gjort?

 

jeg skal sette opp bokser selv, men la elektrikker koble.

 

En annen ting er plassering av kontakter på kjøkken.

På den ene veggen skal jeg ha overskap, er det slik at kontakter skal plasseres på vegg rett under overskap etter gjeldene regler?

 

På den andre veggen skal det ikke være overskap, kun fliser/glassplate over benken et stykke opp, skal kontaktene her være over dette da?

 

Kontakt for oppvaskmaskin samt eventuellt for stekeovnen, bør dette plasseres helt nede under sokkelen eller inni selve skapet?

 

På forhånd takk!

Endret av morris1100
Lenke til kommentar

Det enkleste og mest rette her er å montere opp en liten kapsling med en 16A sikring med en "vanlig" stikk ved siden av.

Dermed henter du strøm fra komfyrstikken til steikovnen og steikovnen har den sikriungen den er beregnet til.

 

Det enkleste og gjøre er å montere opp en til komfyrkontakt og monterer komfyrstøpsel på setikovnen.

Ved og gjøre dette vil nok produsenten av steikovnen protestere om det skulle bli feil på den ettersom du kjører den på 20A treg sikring og den er beregnet for 16A sikring.

Hadde det derimot vært 20B sikring på kursen hadde situasjonen vært en annen.

En 20A C automat løser øyeblikkelig ut på 200A, en 20A B automat på 100A.

En 16A C automat bryter momentant på 160A som ovnen er godkjent for.

Dermed skal ovnen også kunne tåle en 20A B sikring ettersom lasten i en slik ovn er begrenset av designet mens en feil vil føre til kortslutning som løser ut sikringen momentant.

Når da kortslutningsytelsen til en 20A B sikring er lavere en 16A C så skal det ikke være noe problem og koble steikovnen på den kvikke 20A sikringa.

 

Du kan selvsagt legge ny 16A kurs til steikonen som egentlig er det beste alternativet, mens å hente strøm fra oppvaskmaskina ville fungerer bra så lenge du ikke steiker mat og kjører oppvaskmaskina samtidig.

Lenke til kommentar
Hadde det derimot vært 20B sikring på kursen hadde situasjonen vært en annen.

En 20A C automat løser øyeblikkelig ut på 200A, en 20A B automat på 100A.

En 16A C automat bryter momentant på 160A som ovnen er godkjent for.

Dermed skal ovnen også kunne tåle en 20A B sikring ettersom lasten i en slik ovn er begrenset av designet mens en feil vil føre til kortslutning som løser ut sikringen momentant.

Når da kortslutningsytelsen til en 20A B sikring er lavere en 16A C så skal det ikke være noe problem og koble steikovnen på den kvikke 20A sikringa.

 

så det er derfor "det er lov".

men, hva hvis det skulle bli en el-kontroll, og kontroløren ser at det sitter en 20A støpsel på gummikabelen til ovnen, tror du han vil reagere på det?

(sannsynligheten for at han ser det, er vel liten, men uansett)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...