Gå til innhold

Formatere Windows 7 CD spørsmål...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, ganske enkelt å greit. Lurte på om eg kunne bruke en vanlig Windows cd som ikkje tilhøre pcn min, men bror min sin. Eller går de på hans Windows passord? Har nemlig ikkje Windows cd til min egen pc. Får eg kjøpt det? pris ca?

Hvis det er en vanlig Windows-CD og ikke en recovery-CD m/windows til hans PC så funker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei, ganske enkelt å greit. Lurte på om eg kunne bruke en vanlig Windows cd som ikkje tilhøre pcn min, men bror min sin. Eller går de på hans Windows passord? Har nemlig ikkje Windows cd til min egen pc. Får eg kjøpt det? pris ca?

Hvis det er en vanlig Windows-CD og ikke en recovery-CD m/windows til hans PC så funker det.

 

Ja, altså då eg bygde pcen til lillebroren min så følgte de ikkje med Windows, så det måtte eg kjøpe seinare.. då kjøpte eg Windows 7 Home Premium 64 bit service pack 1...

Der står det: Bare ment for distribusjon med en ny pc. Ikke lån ut eller lag ulovlige kopier... osv. Kan vell ikkje bruke den cd'n då? :S isåfall noke tips om ka Cd eg kan kjøpe uten å kjøpe Windows 7 helt på nytt?

Lenke til kommentar

 

Hvis det er en vanlig Windows-CD og ikke en recovery-CD m/windows til hans PC så funker det.

Hei, ganske enkelt å greit. Lurte på om eg kunne bruke en vanlig Windows cd som ikkje tilhøre pcn min, men bror min sin. Eller går de på hans Windows passord? Har nemlig ikkje Windows cd til min egen pc. Får eg kjøpt det? pris ca?

 

Der står det: Bare ment for distribusjon med en ny pc. Ikke lån ut eller lag ulovlige kopier... osv. Kan vell ikkje bruke den cd'n då? :S isåfall noke tips om ka Cd eg kan kjøpe uten å kjøpe Windows 7 helt på nytt?

 

Altså...mulig den kun er til hans PC...en OEM-versjon. Da kan den vel bare brukes til akkurat DEN PC'en. Er faktisk ikke helt sikker. Men har du en egen lisens?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien for å bruke en CD/DVD for å installere på mer enn en maksin, men hver maskin må egen lisensnøkkel ellers får man ikke aktivert Windows.

 

Hvis det fulgte med Windows til din PC er det sannsynligvis en lisensnøkkel et sted selv om du ikke fikk med DVD. Ofte står det på undersiden av laptop'er. Hvis hans DVD og din Windows-versjon (gitt at du finner din egen lisensnøkkel) er eksakt like (lite sannsynlig) kan du installere fra hans DVD med ditt lisensnr. Hvis det er ca samme versjon kan det også hende det vil fungere, men det har jeg aldri prøvd.

 

Hos en del produsenter var det mulig å kjøpe medi (DVD) for maskiner det ikke fulgte med (relativt rimelig), men om det er mulig i ditt tilfelle må du sjekke med produsenten. Ofte er det også mulig å brenne en install-CD selv fra ut fra PC'en, men hvis disken din er ødelagt får du jo ikke til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien for å bruke en CD/DVD for å installere på mer enn en maksin, men hver maskin må egen lisensnøkkel ellers får man ikke aktivert Windows.

 

Hvis det fulgte med Windows til din PC er det sannsynligvis en lisensnøkkel et sted selv om du ikke fikk med DVD. Ofte står det på undersiden av laptop'er. Hvis hans DVD og din Windows-versjon (gitt at du finner din egen lisensnøkkel) er eksakt like (lite sannsynlig) kan du installere fra hans DVD med ditt lisensnr. Hvis det er ca samme versjon kan det også hende det vil fungere, men det har jeg aldri prøvd.

 

Hos en del produsenter var det mulig å kjøpe medi (DVD) for maskiner det ikke fulgte med (relativt rimelig), men om det er mulig i ditt tilfelle må du sjekke med produsenten. Ofte er det også mulig å brenne en install-CD selv fra ut fra PC'en, men hvis disken din er ødelagt får du jo ikke til det.

Ja, eg har passord, de står på sida av kabinettet.. Trur de skal være ganske lik Windows.. egentlig helt de samme, kan vell sjekke kontroll panel system elns? Ja, eg får ikkje gjort så mykje inne på pcen.. derfor eg må reformatere med cd. Får nemmelig ikkje åpna alle program, berre 2 - 3 stk liksom.. kan ikkje engong gå inn på system og sikkerhet og gå tilbake i tid engong.. osv..

Lenke til kommentar

 

 

Hvis det er en vanlig Windows-CD og ikke en recovery-CD m/windows til hans PC så funker det.

Hei, ganske enkelt å greit. Lurte på om eg kunne bruke en vanlig Windows cd som ikkje tilhøre pcn min, men bror min sin. Eller går de på hans Windows passord? Har nemlig ikkje Windows cd til min egen pc. Får eg kjøpt det? pris ca?

 

Der står det: Bare ment for distribusjon med en ny pc. Ikke lån ut eller lag ulovlige kopier... osv. Kan vell ikkje bruke den cd'n då? :S isåfall noke tips om ka Cd eg kan kjøpe uten å kjøpe Windows 7 helt på nytt?

 

Altså...mulig den kun er til hans PC...en OEM-versjon. Da kan den vel bare brukes til akkurat DEN PC'en. Er faktisk ikke helt sikker. Men har du en egen lisens?

 

Ja, eg har passord om de var de du meinte me lisens? Var nok den her eg kjøpte ja https://www.komplett.no/microsoft-windows-7-home-premium-no/630907 står OEM versjon

Lenke til kommentar

Ja, eg har passord om de var de du meinte me lisens? Var nok den her eg kjøpte ja https://www.komplett.no/microsoft-windows-7-home-premium-no/630907 står OEM versjon

 

Passord og lisens er to helt forskjellige ting. - Dersom du HAR lisens som du har kjøpt til din PC (Ikke din brors) så skal du ha ett klistremerke (hvis det er OEM) med en produktnøkkel som ser omtrent slik ut: Q3VMJ-TMJ3M-99RF9-CVPJ3-Q7VF3

 

I prinsippet kan du fint bruke installasjonsDVDen til broren din og installere på din, og så skrive inn din egen produktnøkkel - men det fordrer at det er samme type lisens som broren din har - ellers kan du søke etter guidene til myhken her på forumet for instruksjoner om hvordan du lager en windows 7 installasjonsdvd som tar alle nøkler.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...