Gå til innhold

Post tema-ønsker til Retro Crew i denne tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Digger showet dere :) . Faktisk overaskende mye. Da jeg hørte dialekten deres første gangen, tenkte jeg bare; ehh nei. Men før jeg rakk å skru av hadde dere overbevist meg otherwise.

 

Skulle til å foreslå noe med Star trek spill, men så Rad Crew Neon akkurat har hatt en, så passer kanskje litt dårlig. Men finnes jo mange star trek spill, til og med en eller to gode. Tenker spesefikt på Star trek Bridge commander. Ho ho, det er konge spill :D

 

Fortsett gjerne med Spill året 19**, mange gode år å ta av.

 

Synes generelt dere Fokuserer for mye på konsoll ting, med det blir en personlig greie for meg, da gaming på pc altid har vært større i mine øyne. Samtidig som når jeg blar gjennom retro crew episodene nå, så prater jeg jo egentlig bare tull ser jeg :p , bra med variert, fortsett med det.

 

Skulle ikke dere ha en Commander & Conquer episode?

 

Hva med en Vr episode? Nå som Oculus rift ser ut til å endelig realisere vr drømmen, kunne det jo vært moromt å ta ett titt på skrapet fra 90 tallet.

 

En Fallout 1&2 episode hadde jo altids gjort seg.

 

Space sim spill. X-wing og tiefighter, <<**Freespace 1&2**>> , wing commander

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Capcom

 

Konami

 

Sega

 

Nintendo Magasinet / Power Player

 

Hva som imponerte med nye konsoller (Super Nintendo, Playstation, osv)

 

Mega Man

 

Sonic: Storhetstid og undergang

 

Ghosts and Goblins/Ghouls and Ghosts serien (med Firebrand spinoff spillene)

 

Stor Zelda favoritt episode (med mange gjester som har sine favoritt Zelda spill de prøver å argumentere for er det beste.)

 

Enig med Grinder i at en Fallout episode hadde vært fett.

 

Civilization spillene (eller seriens begynnelse)

 

PC spill på første halvdel av nittitallet.

 

Gudespill (Populous, Actraiser, Afterlife, Black & White)

 

Shoot 'em ups

 

Doom-kloner (FPS) i Build engine (Blood, Shadow Warrior, Duke Nukem, Redneck Rampage)

 

Voldelige og kontroversielle spill som skapte medieoppmerksomhet. Gjerne med mye eksempler fra Norge.

 

De første spillene som skremte dere (med gjester)

 

Den første spillmusikken som virkelig imponerte dere (med gjester)

 

Heroes of Might and Magic serien

 

Spill med level editorer

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Det er et par firmaer som i stor grad var med på å definere spilling (for meg, i alle fall) på 90-tallet, og som burde vurderes for egne episoder, eller at man samler flere av de inn i samme bolk.

  • MicroProse - Det meste Chris Sawyer og Sid Meier lagde, X-Com, osv. Dette firmaet spyttet ut så utrolig mye gull på 90-tallet. CHECK!
  • Team 17 - Worms-serien, men her burde det vel være mulig å få til intervju med norske Bjørn Lynne (Dr. Awesome fra Crusaders) som lagde mye av musikken til spillene deres.
  • Westwood Studios - Utvilsomt mest kjent for Command & Conquer-serien, men lagde også eventyrspill som var en verdig konkurrent til LucasArts, nemlig The Legend of Kyrandia-spillene. CHECK!

Ellers kunne det vært interessant med en episode om databladene som regjerte i Norge på 90-tallet; Databladet, Giga og Tekno. Det endte vel i en gedigen backlash hvor Databladet først ble kjøpt av Giga og ble Databladet Giga, som igjen kokte inn i Tekno.

I tiden før Internett var disse bladene (og tusjmerkede floppydisks fra kamerater) min primærkilde til spillinformasjon.

Endret av Slettet-t9DveYkZ
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Det er et par firmaer som i stor grad var med på å definere spilling (for meg, i alle fall) på 90-tallet, og som burde vurderes for egne episoder, eller at man samler flere av de inn i samme bolk.

  • MicroProse - Det meste Chris Sawyer og Sid Meier lagde, X-Com, osv. Dette firmaet spyttet ut så utrolig mye gull på 90-tallet.
  • Team 17 - Worms-serien, men her burde det vel være mulig å få til intervju med norske Bjørn Lynne (Dr. Awesome fra Crusaders) som lagde mye av musikken til spillene deres.
  • Westwood Studios - Utvilsomt mest kjent for Command & Conquer-serien, men lagde også eventyrspill som var en verdig konkurrent til LucasArts, nemlig The Legend of Kyrandia-spillene. CHECK!
Ellers kunne det vært interessant med en episode om databladene som regjerte i Norge på 90-tallet; Databladet, Giga og Tekno. Det endte vel i en gedigen backlash hvor Databladet først ble kjøpt av Giga og ble Databladet Giga, som igjen kokte inn i Tekno.

 

I tiden før Internett var disse bladene (og tusjmerkede floppydisks fra kamerater) min primærkilde til spillinformasjon.

 

 

hehe jeg har masse gamle Giga og tekno blader liggende. Likte altid Giga mye bedre, pga mer spill stoff, tekno var sikkert ett bedre blad om data ting ellers.

 

Men de bladene er sykt flaue å lese igjen nå. Dæven som journalismen rundt spill har blitt mer proffesjonell siden den gang.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Klassiske romkamp-"simulatorer". X-Wing-serien (X-Wing, TIE-Fighter, X-Wing Alliance, X-Wing vs. TIE-Fighter), Wing Commander-serien, Freespace-spillene (og sikkert flere jeg ikke kommer på i farten). En stor sjanger på 90-tallet som ser ut til å være i ferd med å få en renessanse.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Et par andre jeg skulle likt å se, med min ballast som utelukkende PC-gamer (hadde heldigvis kompiser med både Mega Drive, SNES, N64 og Playstation) på 90-tallet:

 

  • Multiplayer på 90-tallet: Om det så var at man dro frem en null-modemkabel, slang opp et coax-nettverk og ba til gudene om at alle t-plugger og terminatorer fungerte, eller om man nådet seg online med sitt 33.6-modem så var det en viss sjarm med dette.

    Dette kan man jo f.eks. velge å splitte opp i en egen om generell multiplayer, og en egen om MMO-er på 90-tallet, for det var faen meg et hårete kapittel. Meridian 59, Ultima Online og Everquest banet alle vei for den giganten World of Warcraft til slutt ble.
  • Demoscenen: Selv om dette kanskje ikke er direkte spillrelatert, så ser man at mange av skaperne bak demoer gikk over til spillbransjen ettervert. Medlemmer fra Future Crew endte jo med å skape Futuremark, folkene bak 3DMark. Commodore 64 lever jo fortsatt i beste velgående på demoscenen, og det er fortsatt et stort samfunn bak dette.

    Demoscenen ble jo så vidt nevnt i episoden om norske retrospill, men jeg synes den fortjener en egen episode.
  • 3D-spillenes inntog: For meg som PC-gamer startet dette med en demo av Quake i '96, og få år etter måtte jo alle ha et 3dfx-kort, og når Voodoo2 ble jo alle sendt ned i knestående av hvor fotorealistisk alt så ut, og hvordan man ikke kunne fatte hvordan grafikken noensinne kunne bli bedre. Vi var lenge mange hakk bak konsollene, men omsider startet ting å jevne seg ut.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dere kan ha et tema som heter "Spill vi elsket, men som egentlig er helt ræva!"

 

Et par spill jeg tenker på da er:

-Shadow of the beast 2. Spillet ble godt mottatt, men er er så sinnsykt vanskelig og utilgivelig. Jeg klarer virkelig ikke å forstå at noen kom igjennom spillet uten Walkthrough og evig liv. Det er til og med vanskelig med disse, for et feilsteg og det er umulig å komme videre.

- Rick dangerous. Var goså et godt likt spill på 80'tallet, men det er jo egentlig bare et utilgivelig hukommelsesspill. Prøv, feil, prøv på nytt, kom bittelitt lengre, feil, repeter. :(

 

Dere har sikker mange gode forslag.

Endret av Houdini
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Kan jo ta opp at GameCube er en flott konsoll med topptitler i fleng. Er mange så skippet den konsollen, noe som er synd. I mine øyner er den blant de beste Nintendo konsollene der ute!

 

Alt fra konsollen sitt utseende til kontrollern er diggbar fra a til å!

Spiller faktisk på den enda, kjøpte nylig 9 spill til GameCube, deriblant Baten Kaitos til Viewtiful Joe.

 

Neste erobringer er Fire Emblem Path Of Radiance, Pokemon Gale Of Darkness XD og Skies Of Arcadia Legends.

Endret av iL ImMorTaL
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dere har hatt episoder med historien til Atari og Ocean, US Gold. Hadde vært kult med andre slike episoder. Historien til Amiga, Commodore, Microprose... Og langtvarende spillserier! Civilization, Elder Scrolls, Ultima... Eller tema om spillografien til en spesifikk utvikler! Sid Meier, Will Wright etc. Kanskje noen mer perifere. Hadde vært kos. Eller historien om spilljournalistikk. Mye bra der. Kanskje noe om spillkunst. Covere, ingame grafikk... Olivier Frey noen? En temaføljetong om konsollgenerasjonene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...