Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må man være lommekjent for å bli utrykningsvekter eller har de GPS? Må man betale bensin selv når man er på vakt?

Vi hadde GPS, men den er ikke alltid veldig god å finne frem til gatenavn eller rett til huset, så det var fordel å være godt kjent!

 

Bensin blir selvfølgelig betalt av selskapet med eget firma kort.

Lenke til kommentar

Ser du er veldig opptatt av dette med rapportskriving. Uansett hvilken type jobb du driver med som vekter, så er rapportering en sentral og viktig del. Det betyr ikke at du bruker flere timer om dagen på dette. Det kan være enkle stikkord i en vaktjournal på slutten av vakten, slik at de som kommer etter deg vet hva du har gjort/ikke gjort. Det kan være å melde inn avvik du finner hos kunder (åpne vinduer eller dører, hærverk, tekniske feil i bygg etc.). Det kan også være mer utfyllende rapporter dersom det har skjedd en spesiell hendelse, f.eks. om du har måttet bruke makt mot en person. Som utrykningsvekter fyller man ut en rapport etter hver utrykning, som tidligere nevnt her. Dette er enkle rapporter hvor du skal krysse av litt, føre inn noen klokkeslett/datoer og gi en kort beskrivelse.

Hvor mange utrykninger man får er det ingen fasit på. Det er forskjell på å jobbe midt i Oslo og ute på bygda en plass. Her hvor jeg jobber vil jeg si det er "mye" om man får 3-4 utrykninger eller mer i løpet av en dagvakt (men vi har andre oppgaver i tillegg til utrykning).

Hvor mye kontorarbeid det er for en stasjonærvekter er det heller ingen fasit på. Det kommer helt an på kundens ønsker og instruksen for objektet. På noen kjøpesentre er kanskje en del av jobben å bemanne info-skranken i blant. Noen stasjonærvektere sitter nesten utelukkende i resepsjon, mens noen stasjonærvektere nesten utelukkende går runder.

Lenke til kommentar

Jeg har snart jobbet syv år som vekter nå. De 2,5 første årene som mobilvekter med utrykning på egne objekter, de neste 3 årene som utrykningsvekter, deretter 1 år som stasjonærvekter og i resepsjonstjeneste, før jeg siden i høst har trappet ned til 45% stilling ved siden av studier.

 

Det eneste positive jeg har å si om mobiltjeneste er at det er relativt forutsigbart, og at man gjerne jobber en 5-2-turnus, men det å snu døgnet flere ganger i uken tar på etter noen år.

 

Utrykning er mye mer spennende, men man går lei der også. Det er klart man oftere kommer opp i situasjoner som innbrudd, tilkall på vanskelige og/eller psykisk syke personer. Da jeg kjørte utrykning hadde jeg en tre-ukersturnus hvor jeg jobbet 5-2 natt i tillegg til mandag - fredag ettermiddag/kveld den tredje uken. Turnusen var fin, men vanskelig å kombinere med familieliv.

 

Som stasjonærvekter og i resepsjonstjeneste jobbet jeg dagtid mandag til fredag, og det var for meg mye bedre.

 

Mine erfaringer etter syv år i yrket gjør at jeg aldri ville anbefalt noen å ta utdannelse innen yrket. Det er alt for stor gjennomtrekk, og alle avdelingene jeg har vært innom (3 stk) sliter med det samme (høyt sykefravær, høyt gjennomtrekk) .

 

Nå skal det jo nevnes at folk er forskjellige, men yrket er krevende, du har lav status og vil aldri få god lønn med mindre du jobber mye overtid. Har hatt kolleger som har luktet på 600.000 i årslønn, og selv har jeg hatt 500.000 på det meste, men da er det mye overtidsarbeid.

Endret av kimbert007
Lenke til kommentar

Jeg har snart jobbet syv år som vekter nå. De 2,5 første årene som mobilvekter med utrykning på egne objekter, de neste 3 årene som utrykningsvekter, deretter 1 år som stasjonærvekter og i resepsjonstjeneste, før jeg siden i høst har trappet ned til 45% stilling ved siden av studier.

 

Det eneste positive jeg har å si om mobiltjeneste er at det er relativt forutsigbart, og at man gjerne jobber en 5-2-turnus, men det å snu døgnet flere ganger i uken tar på etter noen år.

 

Utrykning er mye mer spennende, men man går lei der også. Det er klart man oftere kommer opp i situasjoner som innbrudd, tilkall på vanskelige og/eller psykisk syke personer. Da jeg kjørte utrykning hadde jeg en tre-ukersturnus hvor jeg jobbet 5-2 natt i tillegg til mandag - fredag ettermiddag/kveld den tredje uken. Turnusen var fin, men vanskelig å kombinere med familieliv.

 

Som stasjonærvekter og i resepsjonstjeneste jobbet jeg dagtid mandag til fredag, og det var for meg mye bedre.

 

Mine erfaringer etter syv år i yrket gjør at jeg aldri ville anbefalt noen å ta utdannelse innen yrket. Det er alt for stor gjennomtrekk, og alle avdelingene jeg har vært innom (3 stk) sliter med det samme (høyt sykefravær, høyt gjennomtrekk) .

 

Nå skal det jo nevnes at folk er forskjellige, men yrket er krevende, du har lav status og vil aldri få god lønn med mindre du jobber mye overtid. Har hatt kolleger som har luktet på 600.000 i årslønn, og selv har jeg hatt 500.000 på det meste, men da er det mye overtidsarbeid.

 

5-2 tjeneste ville jeg aldri hatt. Jeg vet at driftslederne i firmaet vårt har prøvd å få det til, men det har blitt totalt slaktet av samtlige. Det har faktisk gått så langt at de tillitsvalgte har vært nødt å kontakte HR-ansvarlige for hele selskapet med trussel om masseoppsigelse dersom dette blir aktuelt. Per dags dato jobber vi 7-7, og jeg står på mitt. Blir 5-2 innført, så finner jeg meg en annen jobb.

Lenke til kommentar

Hvor lange er arbeidsdagene de dagene du er på for eks. På 7-7 og 5-2? Hvilken turnus er lettest å kombinere med familie? 7-7 eller 5-2

Jeg kombinerer 7-7 fint med familie. Vil egentlig anbefale alle som jobber turnus om å holde seg langt unna private vaktselskaper. Nattillegget er latterlig dårlig. I det offentlige har jeg opplevd å få 50% overtid på natt istedet for skarve 27 kr ekstra i timen. I tillegg er satsene for helg og helligdager bedre.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Medfølelse for denne tapre karen gitt:

 

"i 2013 ble han knivstukket og måtte sy flere sting i armen. Så et år senere, i november 2014 ble vekteren skutt med et elektrosjokkvåpen, forsøkt kvalt med et tau og knivstukket av to menn. I natt ble han skutt."

 

Har blitt utsatt for grov vold tre ganger på tre år (Dagbladet)

 

Husker jeg syntes det hørtes helt drøyt ut i fjor når artikkelen om at en vekter ble skytt med elektrovåpen kvalt og knivstukket, så er det jaggu samme fyren som ble skutt i natt, ønsker han virkelig hell og lykke i fremtiden vist han fortsetter yrket sitt.

Endret av Bendorama
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Medfølelse for denne tapre karen gitt:

 

"i 2013 ble han knivstukket og måtte sy flere sting i armen. Så et år senere, i november 2014 ble vekteren skutt med et elektrosjokkvåpen, forsøkt kvalt med et tau og knivstukket av to menn. I natt ble han skutt."

 

Har blitt utsatt for grov vold tre ganger på tre år (Dagbladet)

 

Husker jeg syntes det hørtes helt drøyt ut i fjor når artikkelen om at en vekter ble skytt med elektrovåpen kvalt og knivstukket, så er det jaggu samme fyren som ble skutt i natt, ønsker han virkelig hell og lykke i fremtiden vist han fortsetter yrket sitt.

Det har kommet frem nå at han skøyt seg selv og laget en falsk bombe. http://www.nrk.no/norge/vektar-sikta-for-falsk-forklaring-1.12487868
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...