Gå til innhold

Forretningsidé. Har du en?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9018234

Et notat til alle som har en idê: Din "Copyright 2006 meg-selv" betyr absolutt hinsides absolutt ingenting, har du skrevet den på et forum, og det viser seg at noen i en eller annen fremtid tjener grovt på det, er det du som har skutt deg i leggen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Små "klistrelapper" som man kan feste på ting man pleier å miste i hjemmet (mobil, lommebok, nøkler) som piper hvis man trykker på en knapp (en slags sentral).

 

Eks. Du har mistet lommeboken, men har klistret en klistrelapp på den. Du går til sentralen og trykker lommebok. Vips, så piper lommeboken, og du finner den i lomma. :)

Lenke til kommentar
Små "klistrelapper" som man kan feste på ting man pleier å miste i hjemmet (mobil, lommebok, nøkler) som piper hvis man trykker på en knapp (en slags sentral).

 

Eks. Du har mistet lommeboken, men har klistret en klistrelapp på den. Du går til sentralen og trykker lommebok. Vips, så piper lommeboken, og du finner den i lomma. :)

5719731[/snapback]

 

Genialt. Har selv tenkt på radiopeiling, men dette er jo faktisk mulig å gjennomføre !

 

Lykke til! Noe sånnt kunne jeg kansje godt tenke meg å kjøpe, bare prisen er riktig.

 

Btw: en del trådløse telefoner (ikke GSM etc) har faktisk dette - du trykker på en knapp på basestasjonen og den begynner å ringe.

Lenke til kommentar

Jeg tror den søkedingsen kan være vanskelig å gjennomføre. Dvs. Man trenger en eller annen trådløs teknologi på hver dings som skal søkes opp, og dermed et batteri i hver enhet, en bitteliten piezo-høyttaler og littegrann elektronikk. Dette kan sikkert lages ganske smått, f.eks på størrelse med et høreapparat, en minnepinne eller noe tilsvarende, men jeg ser for meg at prisen fort kan bli langt over 100 kr per stykk og da er det spørs hvor mange som gidder å kjøpe det. Et annet problem kan være hvordan man skal feste dingsene. F.eks om man vil ha en på telefonen, en på digitalkameraet, en på fjernkontrollen, en på nøkkelknippet, en på lommeboka osv så vil jo søledingsen bli en hard "vorte" på hver enhet. Og det er spørs hvor mange som synes det er noe særlig kult.

Lenke til kommentar

Problemet er som Simen1 sier, hvordan skal man få den praktisk og liten?

 

Det at den må inneholde et batteri (type klokkebatteri?) gjør jo at den vil få litt størrelse.

 

For å feste den kan man enten bruke sterkt lim, eller "smelte" den på.

 

Har selv svært begrensete kunnskaper innenfor dette..

 

Kanskje skaperen hadde vært noe? :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

En liten lur en:

 

Lag en lite lapp hvor det står noe a-la:

 

"Har du lyst til å være rik, men orker ikke jobbe for pengene?

 

VI HAR SVARET!

 

Bestill vårt produkt idag, og du vil i løpet av de kommende ukene kunne smile bredt over pengene som hoper seg opp på din konto!

Følg tre lette steg til rikdom!

100% sikkert!

 

Bestill *navn på whatever du kaller det* i dag!

 

Bare kr 499,50!"

 

 

Ideen er at du deretter sender til alle som bestiller, en konvolutt inneholdene en ny lapp hvor det står:

 

"Hvordan bli rik:

 

1.Lag et produkt, og kopièr det 10 000 ganger.

 

2.Selg dette produktet til kr 499,50

 

3.Gratulerer! Du er nå rik!"

 

Og det var det!

 

Det eneste du trenger å gjøre, er å lage og selge x antall slike lapper til en god (for deg) pris.

 

Noen vil kanskje kalle dette svindel, men hey, teoretisk sett er dette 100% vanntett!

Lenke til kommentar
Tja, holder det ikke med RFID-teknologi? Energien hentes inn fra radiobølgene du sender inn, og effekten trenger ikke å være stor.

5737865[/snapback]

Men kan man plukke ut nok effekt av radiobølgene til å drive en piezoelektrisk høyttaler? (Det er de mest energieffektive jeg vet om) F.eks hvis man står i stua og trykker på søk etter bilnøklene så må det jo være noe som lager litt lyd. F.eks om nøkkelen ligger i lomma på en bukse som ligger i skittentøykurven.

Lenke til kommentar
"Har du lyst til å være rik, men orker ikke jobbe for pengene? VI HAR SVARET!
Det eneste du trenger å gjøre, er å lage og selge x antall slike lapper til en god (for deg) pris.

5738800[/snapback]

Det høres ut som en aldri så liten selvmotsigelse. Slipp å jobbe, bli rik, det eneste du trenger å gjøre er å jobbe ræva av deg ;)

 

100% sikkert!

Denne er også ganske tvilsom, i og med dette bygger på pyramideprinsippet. En eller annen gang sier det stopp og da er det noen som ikke får oppfyllt 100%-garantien sin.

Lenke til kommentar
Tja, holder det ikke med RFID-teknologi? Energien hentes inn fra radiobølgene du sender inn, og effekten trenger ikke å være stor.

5737865[/snapback]

Men kan man plukke ut nok effekt av radiobølgene til å drive en piezoelektrisk høyttaler? (Det er de mest energieffektive jeg vet om) F.eks hvis man står i stua og trykker på søk etter bilnøklene så må det jo være noe som lager litt lyd. F.eks om nøkkelen ligger i lomma på en bukse som ligger i skittentøykurven.

5738812[/snapback]

Med så mye aktivitet på ISM-båndet burde det være mulig å hente inn nok energi til at disse kunne sende ut et ping i ny og ne. Fra mer stasjonære enheter som f.eks. PC, høyttalere, router osv, kan signalene trianguleres og lagres. Når du da leter etter noe, er det bare å slå opp i systemet og se hvor den var ved siste ping.

 

Alternativt bruk en sterkere sender med retningsvirkende antenne, omtrent som en lommelykt, og "lys" opp områder for å høre etter svar. Det blir omtrent som det som brukes for å finne folk begravd i snøskred.

 

Her er mange muligheter.

Lenke til kommentar

Ved en tilfeldighet fikk jeg nylig tips om CC2431:

The market’s most competitive ZigBee/IEEE 802.15.4 solution with location estimation capability

 

CC2431The CC2431 with Location Engine is a true System-on-Chip (SoC) solution for ZigBee/IEEE 802.15.4  wireless sensor networking. The CC2431 combines the excellent performance of the industry leading CC2420 RF transceiver with an enhanced 8051 MCU, 128 kByte Flash memory, 8 kByte of RAM, and many other powerful features.

 

The CC2431 is pin to pin compatible with CC2430 and is identical to the CC2430 (128k version) in all aspects – the only difference is the addition of a radio location hardware core. The CC2431 is supported by IAR Embedded Workbench for 8051. C-SPY Debugger is used as emulator interface. This radio location feature opens new avenues in many applications and active RFID areas such as asset tracking, inventory control, container/pallet tracking, security, access and control systems etc.

 

Key features – Location Engine:

 

• A blind node can use from three to eight reference nodes for the location estimation algorithm

• Location estimate with resolution of 0.5 meters

• Time to estimate node location less than 40 µs

• Location range 64 x 64 meters

• Location accuray of 3 meters or less

• Location estimation with minimum CPU usage and no esternal hardware or connections required

 

Combined with Chipcon’s industry leading ZigBee protocol stack (Z-Stack) and the location engine support software, the CC2431 is the market’s most competitive solution for location estimation in low power wireless sensor networking.

Jeg vil tro at 95 prosent av det du etterspør er tilgjengelig i markedet, men selve integrasjonsjobben gjenstår. Kan vi se deg som gründer snart?
Lenke til kommentar

Vil du bli kjent og tjene penger? Hør dette mann:

 

Skiv om en eller annen teori og "gjør den om" til en konspirisasjons teori. Skriv om det og tjen faen så mye penger. Folk liker det jo, jeg liker det.

 

Noen ideer? Ja, ok; Holocaust, Mormonene eller masse forskjellig religions greier, 9/11, politikk og politiske avgjørlser, G.W.Bush...noe sånn.

 

:p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis det er noen møbelsnekkere eller møbelprodusenter her som har lyst på en gratis foretningsidé så kan de få det her:

 

Alle husker saccosekkene, og deres styrker (tilpasser seg alltid perfekt til kroppen, og er varm og god om vinteren), og svakhetene (umulig å komme opp av for eldre, folk med dårlig rygg, gravide etc.)

 

88573.jpeg

 

Idéen min går ut på å lage en saccostol med rygg. Dette tar vare på de styrkene til saccosekken, men fjerner svakheten om at den er vanskelig å komme opp av. Jeg ser for meg at stolen settes sammen av flere horisontale "pølser" omentrent som oppblåsbare madrasser slik at ikke alle kulene havner i setet av stolen. Et trendy design blir kanskje en utfordring, men komforten tror jeg ikke det skal være noe å si på. Håper noen tar tak i denne idéen for jeg har lyst til å kjøpe en sånn (om ikke produsenten dummer seg helt ut på design eller pris)

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg så god på kjemi, men vet at vann er bygd opp av H2O.

 

Altså ett H atom, og 2 O atomer.

 

Hva med at man skiller "Vannet" og bruker hydrogen til drivstoff.

 

Eksosen som blir av hydrogenen blander seg med oksygen og blir til vann igjen? Stemmer ikke det?

 

I såfall, hva venter i på?

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg så god på kjemi, men vet at vann er bygd opp av H2O.

 

Altså ett H atom, og 2 O atomer.

 

Hva med at man skiller "Vannet" og bruker hydrogen til drivstoff.

 

Eksosen som blir av hydrogenen blander seg med oksygen og blir til vann igjen? Stemmer ikke det?

 

I såfall, hva venter i på?

5870741[/snapback]

Hehe. Godt tenkt, men det er dessverre basert på følgende prinsipp: perpetuum mobile, eller på godt norsk: evighetsmaskin. Poenget er at det kreves like mye energi tilført for å splitte vann fra H2O til H2 + O, som det er energi som avgis når H2 + O forbrenner til H2O.

 

Reaksjonen med å splitte vannet kalles elektrolyse mens det motsatte er forberenning.

 

* Mimre tilbake til eksperimentene bak huset da jeg var 14. Det var en skjøtekabel ut vinduet, en transformator og likeretter etter oppskrift fra leksikonet, en kobberledning og en kullstav hentet fra en blyant som fungerte om elektroder i vann med litt såpe (kaustisk soda) for å øke ledningsevnen og 1,5L flasker fyllt med vann som fanget opp H2 og O2 boblene fra hver av elektrodene. Gjett om det smallt når jeg hadde montert styrestang på flaskene, åpnet korka og hadde en stang med fyrstikk på bort til åpninga.. Flaska føk mange meter til værs. (ca 5-10). Jaja, det var morsomme tider..

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...