Gå til innhold

Oppklaring rundt båtførerbevis og lovlig kjøring


Gissan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så sant så sant. Norge er vell det landet med de mest latterlige lovene. (Ler man av noe latterlig? :huh: )

 

Selv har jeg ikke tatt båtførerprøven enda, da det er så mye for tiden, men teoriprøve til traktor, osv.

Tenker jeg skal melde meg på å ta det på en helg i høst. Noen som vet noen steder i Bergen hvor man får tatt det på fredag-søndag? Hadde vært greit, da jeg har en del å gjøre i ukedagene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Jeg tok et nettkurs på batforerproven.com, og eksamen på Holmlia i Oslo.

 

Vil også opplyse folk her om at det snart kommer en ny type prøve, med graderte spørsmål. Det bteyr at hvis man svarer feil på et viktig spørsmål, stryker man. Uavhengig av antall feil.

 

Du kan altså stryke hvis du får én feil - hvis dette spørsmålet er klassifisert som viktig. Jeg er usikker på hvor mange spørsmål som havner i denne klassen, men navigasjon er blant emnene som blir sett på som viktig.

Lenke til kommentar

Den prøven har godt av å bli vanskeligere. Du trenger knapt kunne noe annet enn det helt grunnleggende, litt sunn fornuft, og en liten lapp om sjømerkene (nordmerke, sørmerke osv.). I tillegg trenger nok omstendighetene om prøven fikses litt på. Der jeg tok den satt noen og hvisket lavt til hverandre om oppgavene. Vi satt også så tett at alle kunne se hva sidemannen krysset av på. Han som hadde kurset sa at 13-14 stk av ca 1000 ++ hadde strøket. Men det var jo ikke så rart... Før folk leverte bladde enkelte sakte gjennom slik at de kunne vise svarene til hverandre. Det lå også et pensumsrelevant klistermerke på bordet. "Vakten" satt i et hjørne og leste eller noe slikt. Det er klart at de ikke er så strenge som trafikkstasjonene som har teoriprøvene på bil, eller hvilken som helst annen eksamen.

 

NB! Jeg sier ikke at det er slik overalt, men mitt inntrykk er at den prøven ikke er særlig seriøs. Det er vel mest for å få folk som ikke har vært på sjøen før til å gjennomgå kurset, for kurset gikk langt utover prøven. Jeg innså at jeg strengt tatt ikke hadde trengt verken boka eller kurset, men gjerne dette klistermerket med sjøtegnene. Når det er sagt synes jeg det var greit å ta kurset, for jeg lærte mye annet interessant, riktignok urelevant i forhold til selve prøven. (Jeg var 16 år, men hadde kjørt en liten båt flere år).

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg tok et nettkurs på batforerproven.com, og eksamen på Holmlia i Oslo.

 

Vil også opplyse folk her om at det snart kommer en ny type prøve, med graderte spørsmål. Det bteyr at hvis man svarer feil på et viktig spørsmål, stryker man. Uavhengig av antall feil.

 

Du kan altså stryke hvis du får én feil - hvis dette spørsmålet er klassifisert som viktig. Jeg er usikker på hvor mange spørsmål som havner i denne klassen, men navigasjon er blant emnene som blir sett på som viktig.

 

Jeg vil gjerne vite når? :) Tror du jeg får det hvis jeg skal ta eksamen på søndag?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...