Gå til innhold

Sesjon del 2 - Hva skjer?


Natrich

Anbefalte innlegg

Er det mulig å nekte undersøkelse? (Jeg er jente, så jeg må møte opp om jeg blir kalt inn (håper mine særs negative del 1-svar forhindrer det dog), men jeg bestemmer selv om jeg vil inn). Jeg vil ikke stå i bare trusen og BHen. :hm:

 

Om det er mulig å nekte vet jeg ikke, tviler dersom man er innkalt.

Men om problemet er at du ikke vil stå i truse og BH foran legeassistenten på sesjon, så er ikke det noe problem. Eneste på Sesjon Del 2 som gjør man må ta av seg klær er når legeassistenten skal bruke stetoskop for å høre hvordan lungene dine er. Man blir bedt om å ta av seg på overkroppen (untatt BH for jenter), men det kan ikke være noe problem å ha t-skjorte på, blir bare litt mer stress for legeassistenten ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg sa på del en av denne forsvaret greia at jeg ikke hadde noe interesse av å være med i forsvaret, jeg er ikke i god form noe de kunne se utifra vekta mi, jeg har astma og allergier og jeg hadde titalls venner som sa de var interessert i å bli med i forsvare hvorfor har det seg slik at jeg har fått innkalling til seksjon 2 og flere av de andre fikk "avslag"?

 

De andre er forresten i perfekt form sammenlignet med meg.

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Fordi Forsvaret plukker ut en liten andel av de som svarer veldig mye negative svar på Sesjon Del 1 som kontrollgruppe, i tilfelle det er noen som lyver på seg plager og sykdommer for å slippe førstegangstjenesten. Derfor kaller de inn noen av disse til Del 2 for å teste dem, og er de bedre enn de skrev på Del 1 risikerer de å bli straffeforfulgt.

Lenke til kommentar

Fordi Forsvaret plukker ut en liten andel av de som svarer veldig mye negative svar på Sesjon Del 1 som kontrollgruppe, i tilfelle det er noen som lyver på seg plager og sykdommer for å slippe førstegangstjenesten. Derfor kaller de inn noen av disse til Del 2 for å teste dem, og er de bedre enn de skrev på Del 1 risikerer de å bli straffeforfulgt.

 

Kødder du? Lever vi i ett så paranoid samfunn? Og må de pushe folk inn i forsvaret som ikke vil dit når de faktisk har NOK av folk som vil dit?

 

Hva faen tror de jeg gjør? Lyver på meg vekt?

Og jeg er jo registrert med vekt, høyde og allergier, sykdommer osv.. Ett eller annet sted? Jeg har pass, førerkort og legen min måler det jo?

 

Og hvis man virkelig ikke vil dra kan man ikke bare levere en teoretiske testen blank? Hva skal de gjøre? Tvinge deg til å vite stuff?

Endret av Rudde93
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fordi Forsvaret plukker ut en liten andel av de som svarer veldig mye negative svar på Sesjon Del 1 som kontrollgruppe, i tilfelle det er noen som lyver på seg plager og sykdommer for å slippe førstegangstjenesten. Derfor kaller de inn noen av disse til Del 2 for å teste dem, og er de bedre enn de skrev på Del 1 risikerer de å bli straffeforfulgt.

Hvor har du dette fra ?

Lenke til kommentar
Kødder du? Lever vi i ett så paranoid samfunn? Og må de pushe folk inn i forsvaret som ikke vil dit når de faktisk har NOK av folk som vil dit?

 

Hva faen tror de jeg gjør? Lyver på meg vekt?

Og jeg er jo registrert med vekt, høyde og allergier, sykdommer osv.. Ett eller annet sted? Jeg har pass, førerkort og legen min måler det jo?

 

Og hvis man virkelig ikke vil dra kan man ikke bare levere en teoretiske testen blank? Hva skal de gjøre? Tvinge deg til å vite stuff?

 

Nei, kødder ikke. De gjør dette for å forhindre at ungdom som kan tjenestejøre i førstegangstjenesten, men som ikke vil, skal lyve om sin mentale og helsemessige tilstand bare for å unngå den.

Ikke ta det personlig, du er (kanskje, om dette er grunnen) en av de som plukkes ut tilfeldig for å avskrekke de som er tjenestedyktige til å lyve for Forsvaret.

Vet ikke helt om jeg forstår siste setningene rett, men dersom du mener om du ikke vil i Forsvaret så ser de jo på Sesjon Del 2 at du har alle de faktorene som teller negativt, og det at du ikke vil, så du slipper nok.

 

Hvor har du dette fra ?

 

Har dette fra sesjonsoffiseren jeg hadde ved Bergenhus festning, husker dessverre ikke navnet og/eller graden hans. Han fortalte oss i plenum at det var veldig dumt gjort å lyve på Del 1 (og Del 2 forsåvidt), fordi Forsvaret plukket ut folk fra den gruppen som svarte mye negativt i forhold til tjenestedyktigheten sin. Disse ble så kalt inn til Del 2 for å sjekke om opplysningene fra Del 1 stemte, og svarer man åpenbart feil på Del 2 prøvene (altså, at man går inn for det), så må man ta dem på nytt.

Endret av Sapere_aude
Lenke til kommentar

Hei, jeg sa på del en av denne forsvaret greia at jeg ikke hadde noe interesse av å være med i forsvaret, jeg er ikke i god form noe de kunne se utifra vekta mi, jeg har astma og allergier og jeg hadde titalls venner som sa de var interessert i å bli med i forsvare hvorfor har det seg slik at jeg har fått innkalling til seksjon 2 og flere av de andre fikk "avslag"?

 

De andre er forresten i perfekt form sammenlignet med meg.

Det er ikke sååå vanskelig å få en klage igjennom nå og etterhvert kjenner jeg noen fra 92-kullet som har klaget seg inn til del 2 når de først fikk avslag.

Anbefaler dem å klage kjøre igjennom klage osvosv og motdokumentere eventuell grunn de ikke har for å kalle dem inn. Innebærer selvsagt at de vil inn da.

 

Tar litt tid å få igjennom klagen, men det er jo militæret for faen. :love:

Lenke til kommentar
Kødder du? Lever vi i ett så paranoid samfunn? Og må de pushe folk inn i forsvaret som ikke vil dit når de faktisk har NOK av folk som vil dit?

 

Hva faen tror de jeg gjør? Lyver på meg vekt?

Og jeg er jo registrert med vekt, høyde og allergier, sykdommer osv.. Ett eller annet sted? Jeg har pass, førerkort og legen min måler det jo?

 

Og hvis man virkelig ikke vil dra kan man ikke bare levere en teoretiske testen blank? Hva skal de gjøre? Tvinge deg til å vite stuff?

Nei, kødder ikke. De gjør dette for å forhindre at ungdom som kan tjenestejøre i førstegangstjenesten, men som ikke vil, skal lyve om sin mentale og helsemessige tilstand bare for å unngå den.

Ikke ta det personlig, du er (kanskje, om dette er grunnen) en av de som plukkes ut tilfeldig for å avskrekke de som er tjenestedyktige til å lyve for Forsvaret.

Vet ikke helt om jeg forstår siste setningene rett, men dersom du mener om du ikke vil i Forsvaret så ser de jo på Sesjon Del 2 at du har alle de faktorene som teller negativt, og det at du ikke vil, så du slipper nok.

 

Hvor har du dette fra ?

 

Har dette fra sesjonsoffiseren jeg hadde ved Bergenhus festning, husker dessverre ikke navnet og/eller graden hans. Han fortalte oss i plenum at det var veldig dumt gjort å lyve på Del 1 (og Del 2 forsåvidt), fordi Forsvaret plukket ut folk fra den gruppen som svarte mye negativt i forhold til tjenestedyktigheten sin. Disse ble så kalt inn til Del 2 for å sjekke om opplysningene fra Del 1 stemte, og svarer man åpenbart feil på Del 2 prøvene (altså, at man går inn for det), så må man ta dem på nytt.

 

Det sier de til alle, jeg har også hørt det, men går virkelig Forsvaret inn for å ta "en gruppe" som du sier ? Det virker lite lurt.

Lenke til kommentar

Slik jeg oppfattet det er det for å avskrekke ungdom fra å lyve på sin skikkethet. Forsvaret ønsker jo så gode soldater som mulig og dette er ikke alltid forenelig med unge, veltrente og/eller -utdannede ungdom med karriereplaner. Så de plukker ut noen tilfeldige av de som egentlig virker uaktuell, for å få ungdom til å betenke seg med å lyve på Sesjon Del 1.

En i klassen svarte (visstnok ved et uhell) at han pleide å bruke hasj, hvilket han ikke gjør såvidt jeg vet, så om han hade blitt teste kunne jo det blitt en kjedelig sak for ham.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...