Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Prolaps i korsryggen?


MaleSpirit

Anbefalte innlegg

Hallo Folkens!

Hadde satt pris på noen tips og erfaringer fra de av dere som har gått gjennom det jeg skal fortelle.

Jeg begynte å få smerter i ryggen allerede i starten av 20 årene. Etter hvert fikk jeg påvist prolaps i ryggen. Smertene kommer og går. Men spesielt etter lange gåturer eller en del trening kan smertene komme tilbake. Nå sitter/ligger jeg en god del med laptopen. På sitt verste er smertene så ille at jeg kan få gå vansker.

Nå er spørsmålet følgende:

Hvilken ting er det som kan være med på å gjøre dette her bedre? Det jeg hittil har funnet ut kan jeg liste opp allerede. har dere flere tips er det herlig om dere kan dele dem slik at meg og også andre som sliter med det samme kan få mer lærdom. Her er de tingene jeg tror kan hjelpe


* Riktig madrass (Bodde i studentleilighet under studiet. Madrassen var kjempebra. husker at smertene nærmest forsvant i den tiden.
* Fysioterapi. Regelmessig behandling kan være bra.
* Sko (Føler at gode støtdempende kan sko kan også behage ryggen.)
* Bevegelse. (Men jeg føler jeg at lange gåturer kan få musklaturen rundt i korsryggen til å stramme seg opp dagen etter. Vet ikke hvilke type trening som kan være bra her..)

Anyway del gjerne deres knowledge om det nå

 

Takker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå i ujevnt terreng var det eneste som funket for meg. Fikk også beskjed om at når jeg sitter, så må jeg sitte sånn som jeg følte var behagelig.

 

Jeg hadde 2 prolapser i ryggen, å kunne ikke stå ordentlig oppreist. Etter mye mas fra legen om operasjon, gikk det over av seg selv etter mye smertefull spasering i grøftekanten, skogen, o.l. Fikk beskjed om at det ble å komme tilbake, noe det heller ikke har gjort. Det er vel en 4 år siden nå.

 

Gikk ukentlig til osteopat en periode, det hjalp litt.

 

Men hold kontakt med legen, kansje en operasjon er et alternativ.

Lenke til kommentar

Svømming er godt for en vond rygg. Belaster lite og man får beveget seg

 

Du burde absolutt gå til lege og få det sjekket opp. Operasjon er siste utvei, men man kan få mange gode tips og evnt en tur til f.eks kysthospitalets ryggskole for å gå veiledning til hvordan man skal håndtere dette

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, vil si alt annet enn asfalt. Men ta ting i ditt eget tempo, blir det for vondt må du bare stoppe.

 

Jeg gikk med tårer i øynene på turene mine, klarte ikke å stå ordentlig oppreist så det ble veldig tungt og måtte som oftest ha noen å holde i. Gikk jeg lenge nok kunne jeg løfte meg selv pittelitt lenger opp. Husker ikke nøyaktig hvordan alt gikk, men er bra den dag i dag så. :)

Lenke til kommentar

Nå fulgte jeg riktignok aldri rådet til legen som bad meg kontakte manuellterapeut når jeg hadde to skiveprolapser i korsryggen, men hadde jeg visst at prolapser kunne bli kronisk så hadde jeg nok fulgt rådet.

Heldigvis for min del ble jeg bra av meg selv imens jeg prioriterte andre ting foran å få time hos manuellterapeut..

Lenke til kommentar

Har to i korsryggen og klarte ikke å ta på meg sokkene uten å måtte legge med ned på senga da det var som verst. Trente aktivt i 6 måneder med:

- svømming (funka best)

- tur i skog og mark (funka nesten like bra som svømming)

- Mensendiechtrening på HiO (slags statisk ryggmuskeløvelser som lærer deg å sette fokus på indre muskulatur som de fleste sjelden eller aldri har fokus på). Fikk god pris da studentene der trenger pasienter.

 

I dag, 9 år senere, vil jeg si at jeg er frisk. Holder meg i aktivitet, svømmer fortsatt litt og går turer i skogen med bikkja. Jeg kan bare drite i å sette meg fremoverlent over tid, hoppe i trampoline og ta bomba fra ti'ern for da kommer smertene tilbake.

Lenke til kommentar

Har to i korsryggen og klarte ikke å ta på meg sokkene uten å måtte legge med ned på senga da det var som verst. Trente aktivt i 6 måneder med:

- svømming (funka best)

- tur i skog og mark (funka nesten like bra som svømming)

- Mensendiechtrening på HiO (slags statisk ryggmuskeløvelser som lærer deg å sette fokus på indre muskulatur som de fleste sjelden eller aldri har fokus på). Fikk god pris da studentene der trenger pasienter.

 

I dag, 9 år senere, vil jeg si at jeg er frisk. Holder meg i aktivitet, svømmer fortsatt litt og går turer i skogen med bikkja. Jeg kan bare drite i å sette meg fremoverlent over tid, hoppe i trampoline og ta bomba fra ti'ern for da kommer smertene tilbake.

Mensendiechtrening på HiO

 

Har du noe link ? prøvde google fant ikke noe.

 

Takker :)

Lenke til kommentar

Hallo Folkens!

 

Hadde satt pris på noen tips og erfaringer fra de av dere som har gått gjennom det jeg skal fortelle.

 

Jeg begynte å få smerter i ryggen allerede i starten av 20 årene. Etter hvert fikk jeg påvist prolaps i ryggen. Smertene kommer og går. Men spesielt etter lange gåturer eller en del trening kan smertene komme tilbake. Nå sitter/ligger jeg en god del med laptopen. På sitt verste er smertene så ille at jeg kan få gå vansker.

 

Nå er spørsmålet følgende:

 

Hvilken ting er det som kan være med på å gjøre dette her bedre? Det jeg hittil har funnet ut kan jeg liste opp allerede. har dere flere tips er det herlig om dere kan dele dem slik at meg og også andre som sliter med det samme kan få mer lærdom. Her er de tingene jeg tror kan hjelpe

 

 

* Riktig madrass (Bodde i studentleilighet under studiet. Madrassen var kjempebra. husker at smertene nærmest forsvant i den tiden.

* Fysioterapi. Regelmessig behandling kan være bra.

* Sko (Føler at gode støtdempende kan sko kan også behage ryggen.)

* Bevegelse. (Men jeg føler jeg at lange gåturer kan få musklaturen rundt i korsryggen til å stramme seg opp dagen etter. Vet ikke hvilke type trening som kan være bra her..)

 

Anyway del gjerne deres knowledge om det nå

 

Takker :)

 

 

 

Hold deg aktiv, og minimer å ligge i feil stilling med Laptop, det er det værste.

 

Bevegelse er alltid positivt, men du skal sef ikke gå kjempelange turer, og skaff deg gode sko.

Lenke til kommentar

Mine ryggplager ble helt borte da jeg flyttet til varmen, til en leilighet i 5 etasje uten heis. Jeg er 25 og har fått gradvis mer vondt i ryggen, men nå er det nesten helt borte. Å gå trapper har jeg hjulpet utrolig mye, i tillegg til at jeg ofte jogger langs stranden (i sand barføtt, blir vel litt som å gå i ulendt terreng).

Lenke til kommentar

En venn av meg fikk kraftig prolaps da han var 15-16 år, selvfølgelig er kroppen litt mer "medvillig" da til og repareres men han var husfast i lang tid og kunne såvidt løfte mat opp til munn, Etter at kroppen aksepterte smertene litt bedre begynte han og gå i skogen. Den dag i dag har han vell vært på de fjelltoppene som er og finne i norden, så fjell og skog skal aldri undervurderes når det kommer til ryggplager. Jeg har selv helbredet mindre plager ved og ta i bruk skog og mark regelmessig

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vil tro svømming er bra om man skal drive med fysisk aktivitet. Ellers hjelper det å holde seg i ro samt spise paracet.

 

Mange sier det å gå, og trene osv. hjelper - men det gjør det slett ikke for alle.

Man får prøve seg fram og se hva som fungerer best.

 

Gå til lege, kanskje en operasjon hjelper.

I det minste ta en MR/røntgen.

Lenke til kommentar

Hallo Folkens!

 

Hadde satt pris på noen tips og erfaringer fra de av dere som har gått gjennom det jeg skal fortelle.

 

Jeg begynte å få smerter i ryggen allerede i starten av 20 årene. Etter hvert fikk jeg påvist prolaps i ryggen.

 

 

Prolaps? Altså sprekk i bruskskiven(e)?

 

Jeg spør fordi mange blander kortene (begrepene) her.

Endret av GEIRHH
Lenke til kommentar

Vil tro svømming er bra om man skal drive med fysisk aktivitet. Ellers hjelper det å holde seg i ro samt spise paracet.

 

Mange sier det å gå, og trene osv. hjelper - men det gjør det slett ikke for alle.

Man får prøve seg fram og se hva som fungerer best.

 

Gå til lege, kanskje en operasjon hjelper.

I det minste ta en MR/røntgen.

MR tar jo gjerne 2mnd å vente på.

 

Sitte i ro hjelper nok lite, samt paracet er ikke noe bra for ryggsmerter eller kroppen.

Bedre med Norspan eller annet smerte plaster som ikke ødelegger kroppen.

Lenke til kommentar

 

Hallo Folkens!

 

Hadde satt pris på noen tips og erfaringer fra de av dere som har gått gjennom det jeg skal fortelle.

 

Jeg begynte å få smerter i ryggen allerede i starten av 20 årene. Etter hvert fikk jeg påvist prolaps i ryggen.

 

 

Prolaps? Altså sprekk i bruskskiven(e)?

 

Jeg spør fordi mange blander kortene (begrepene) her.

 

Også kjent som skiveutglidning. Nerverøtter som kommer i klem som følge av dette. Kjempemoro.

Lenke til kommentar

 

"Også kjent som skiveutglidning. Nerverøtter som kommer i klem som følge av dette. Kjempemoro."

 

 

Så den vanlige "knekkingen" (leddkorrigering, heter det vel) hjelper ikke mot dette altså?

 

Ikke snakk om operasjon heller?

 

PS: Har også hørt om ryggklinikken i Pilestredet.

 

Når det gjelder kiropraktikk så kommer jeg kanskje med et innlegg om dette senere. Leddkorrigering bør kombineres med behandling mot stiv muskulatur. Kiropraktorene tjener fett på å la pasientene gå og gå gå til behandling.

 

Lenke til kommentar

Jeg gikk til kiropraktor 2-3 ganger. Han gjorde ingenting annet enn å strekke ut ryggen, for så å knekke. Uten å ha sett noe som helst bilder av ryggen. Eneste positive med han var at han fikk meg inn på MR på under en uke.

MR klarte jeg ikke gjennomføre da det var for vondt å ligge utstrekt, så fikk en CT scan en tid senere, da fikk jeg beskjed at jeg hadde 2 prolapser og nerver i klem, og utstrekking av ryggen kunne gjøre ting vondt verre.

 

Skal aldri mer til kiropraktor.

 

Dra til legen, få en MR eller CT scan og ta det videre derfra.

Endret av Nurk
Lenke til kommentar

Haha, har en lege i familien som forbyr oss å besøke kiropraktorer, da basert på å se alle skadene de har påført pasientene som sykehuset må rette opp i.

 

Fysio-folkene gjør ofte det samme, starter behandligen rett på den vonde skulderen når det for eks er sjev hofte som er problemet og skaper trøbbel langt opp.

 

Blir som å slukke en brann mens man heller bensin på i andre enden samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...