Gå til innhold

Fordeler ved bi-wiring.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nå fått kjøpt meg nytt (brukt) stereoanlegg. Har en NAD C320 forsterker og et par Dali Suite 2.5 høyttalere. I Instruksjonsmanualen til høyttalerne står det at Dali anbefaler bi-wiring. Hvilke fordeler vil det gi meg?

 

Jeg bør altså koble to kabler istedetfor en kabel til hver av utgangene på forsterkeren og benytte meg av alle inngangene på høyttaleren.

 

Jeg har problemer med å forestille meg de umiddelbare fordelene ved dette da det nå er noen bøyler mellom begge høyttalerterminalene. Eneste er at jeg får dobbelt så stor diameter på kabel fra forsterker til høyttaler.

 

Noen som har erfaringer ved bi-wiring? Jeg er helt grønn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget med bi-wiring er vel at ett par skal lede høye toner best mens det andre (tykkere?) skal brukes 'mest' til bass.

Selv bruker jeg en lampettledning til hver høyttaler ;)

 

Bi-wiring is a means of connecting a loudspeaker to an audio amplifier, primarily used in Hi-fi equipment. Normally, a single cord (two conductors) runs from the amplifier output to the terminals at the loudspeaker housing. From this point, connections are made to the loudspeaker elements - most often through crossover networks. In bi-wiring, two cords are run from the amplifier output to the speaker cabinet - one to the high frequency or tweeter element and one to the low frequency element (through their respective crossover networks). It has been suggested that this would somehow improve sound quality; however, this has not been proved by measurements or properly conducted listening tests. From an electrical point of view, the two ways of making connections are, in principle, equivalent.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...