Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Trenger jordkabel for ute bruk med min 2,5mm2 ledere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siden kabelen er så lang, må du gå ned på sikringen. Tabellen sier følgende for jordkabel på 2.5 kv, 2 leder:

16 A: max 31 m

13 A: max 39 m

10 A: max 50 m

 

Dette er altså lengden fra sikringen til siste stikk på kabelen.

Om jeg ikke husker feil er dette per i dag en 25A kurs. Men er det da bare å gå ned på sikribgen uten å gjøre noe annet? Eller bør jeg gå opp litt i kabel tykkelse? Er strøm til en campingvogn og tror lengden blir på noe rundt 35 meter.

Kontakta som er der per i dag er 4 kantet med 4 flate hull, er vel vanlig 220 volt i disse?

Lenke til kommentar
Siden kabelen er så lang, må du gå ned på sikringen. Tabellen sier følgende for jordkabel på 2.5 kv, 2 leder:

16 A: max 31 m

13 A: max 39 m

10 A: max 50 m

 

Dette er altså lengden fra sikringen til siste stikk på kabelen.

Om jeg ikke husker feil er dette per i dag en 25A kurs. Men er det da bare å gå ned på sikribgen uten å gjøre noe annet? Eller bør jeg gå opp litt i kabel tykkelse? Er strøm til en campingvogn og tror lengden blir på noe rundt 35 meter.

Kontakta som er der per i dag er 4 kantet med 4 flate hull, er vel vanlig 220 volt i disse?

 

Ja, det er vanlig spenning i disse. Spenningen er lik i huset uansett hva slags kontakter det er. Men tipper det er en "komfyr" kontakt eller Teknisk kontakt du har. Disse er beregner for høyere strøm. Vanlige kontakter kan maks ha 16A sikring, mens teknisk stikk kan ha 25A sikring. Anbefaler å øke tverrsnittet hvis du bruker mye strøm i vognen. Regner med at det er egne sikringer i vognen. Ville lagt 6 mm2.. Men den koster en del mer.. så det er bare hvis det er behov for mer strøm.. På en 16A kurs kan du bruke ca 3600 watt. Så kan du selv finne ut om du trenger mer..

 

:roll:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...