Gå til innhold

Image av OS disk for enkel gjenoppretting?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nå planer om å bytte disk på tre av maskinene her hjemme.

 

I den forbindelse vil jeg legge inn alt i fra grunn av med de programmer jeg bruker på de ulike maskinene.

 

Så snart dette er gjort vil jeg lage image av disken til ekstern disk/minnepen for enkel oppretting ved senere tidspunkt, enten det er brukerfeil eller ny disk som skal på plass. Hele poenget er å slippe av konfigurering av stuepc og server på nytt ved oppgradering eller endring av systemet.

 

Så da lurer jeg på hvilket program som er enkelt i bruk og som kan brukes på Server 2012 R2 i tillegg til Windows 8/10?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg brukte AOMEI Backupper når jeg oppgraderte systemdisken nå nylig.  Stort enklere enn det var blir det ikke.  Et par-tre klikk og ferdig med det.  Gratis er det også.  Under "Clone" menyen har du valgene "Disk Clone" og "System Clone".  Disse gjør akkurat det samme, men for å bruke "System Clone" må du oppgradere eller "like" dem på FB el.l.  Opp til deg om du gidder, men "Disk Clone" gjør som sagt nøyaktig samme jobb.

 

Ellers kan jeg ikke se at hvilken versjon av Windows det brukes på skulle bety noe som helst, uten at jeg forsåvidt kan garantere det....

Lenke til kommentar

Men lager disse alternativene ett image av disken og lagrer dette som en form for image fil, eller speiler det nåværende disk over til den eksterne?

 

Poenget her er at jeg på en ekstern disk vil ha lagt over en image-fil for hver av de andre maskinene. 

 

Tidligere har jeg alltid brukt acronis true image, men versjon som virker på server utgaver koster jo en formue.

Lenke til kommentar

Hva er feil med windows eget image backup.

Alle ser ut til å glemme dette. Og det er enkelt og virker hver gang om man skal restore tilsammen disk layout.

Det er i tillegg en vhd fil som man enkelt kan mounte i diskbehandling om man skal ha noe ekletvis derfra.

 

Ellers bruker jeg ofte Paragon instillger til overnevnte.

 

Robust og enkel tilbakeføring av image backup når man trenger det er viktig.

Og med windows 7/8/8.1/10 er alt ilgjengeligbi OSet. Man trenger kun ekstra disk (intern eller ekstern) samu å lage sog windows repair/boot medie som også er inkludert i kontrollpanel.

 

Server har og innbakt image backup.

 

Har du brukt det riktige produktet (ikke file versions)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men lager disse alternativene ett image av disken og lagrer dette som en form for image fil, eller speiler det nåværende disk over til den eksterne?

 

Poenget her er at jeg på en ekstern disk vil ha lagt over en image-fil for hver av de andre maskinene. 

 

Tidligere har jeg alltid brukt acronis true image, men versjon som virker på server utgaver koster jo en formue.

 

Men du trenger jo ikke kjøpe serverversjonen. Installer den vanlig versjonen på en windowsmaskin og lag et RescueMedia på en minnepinne som du booter opp fra. Om du da lager et diskimage av en server eller en vanlig maskin blir vel det samme.

Lenke til kommentar

Ja det kan så være. Jeg prøvde å gjøre dette i Windows slik jeg har gjort i alle år på alle mine maskiner, og var da jeg fikk beskjed om at jeg måtte kjøre serverversjonen.

 

Skal se på clonezilla og Paragon :)

 

Vedrørende Windows sin egen funksjon så var det ikke spesielt lett å finne noen info rundt dette sist jeg skulle gjøre dette. Nå er det en del år siden, så mulig der ligger gode tutorials rundt om på dette nå, både for Win 8 og Server? Sist var der hvertfall svært vanskelig å finne noe, og her inne var det heller ingen svar å hente.

Lenke til kommentar

https://www.winhelp.us/system-image-backup-in-windows-8-1.html

post-35394-0-50009600-1437597291.jpg

post-35394-0-04458900-1437597304.jpg

post-35394-0-21803900-1437597313_thumb.jpg

 

Man kan også lage image med cmd line i powershell.

Slik kan man og lage scheduled tasks.

 

På server 2012 må du inn i add roles and features og legge til tjenesten windows image backup.

 

Restore gjør man med advanced boot / troubleshhoting (samme stedet man går for command prompt fra USB eller DVD)

post-35394-0-04828000-1437597166_thumb.jpg

 

På technet er det masse informasjon. Du har nok ikke lett etter informasjon på rett plass og språk (Engelsk) :p

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen.

 

Er der da noen grunn til å bruke Paragon eller andre programmer til dette når det kan gjøres direkte i Windows med innebygget funksjon?

Nei , det spørs jo hva man skal.

Jeg er tilhenger av å gjøre ting enklest mulig i tillegg til sikkert (tid er penger).

 

Paragon og slike har partisjons manipulering som resize og slikt.

Må man gjøre slike ting som migrering og sammenslåinger av disker og volumet er der et mylder av muligheter . Bare lommeboka som stopper.

 

Windows image backup gjør enkelt recovery av system disk til disk med samme type layout og størrelse uten noe fuzz.

 

Jeg tar f.eks full image backup av en kunde server på løsninger vi/jeg leverer med innebygde funksjonen.Slik kan vi gjøre en full crash recovery for dem som vi vet får med seg alt slik vi forlot applikasjons installasjonen ved overlevering. Og er ikke avhengige at "de" har gjort jobben "sin".

 

Så jeg bruker både og , avhengig av situasjonen.

Men windows image backup er undervurdert.

Det bruker også shadow storage teknologi så man får konsistente data integritets image backups uten å måtte gå offline.

Hovedbackup filen blir en XXX.VHD file som kan nativt mountes i diskmanagement om man trenger noe (kjekt)

Lenke til kommentar

Poenget her er at jeg på en ekstern disk vil ha lagt over en image-fil for hver av de andre maskinene. 

Det lar seg ikke gjøre med Windows Image Backup. Det går bare ett image på en disk, så du må ha en ekstern disk for hver maskin.

 

Men ellers er det den jeg velger å bruke når jeg bytter fra HDD til SSD. Kjapt og enkelt.

Lenke til kommentar

 

 

Poenget her er at jeg på en ekstern disk vil ha lagt over en image-fil for hver av de andre maskinene.

 

Det lar seg ikke gjøre med Windows Image Backup. Det går bare ett image på en disk, så du må ha en ekstern disk for hver maskin.

 

Men ellers er det den jeg velger å bruke når jeg bytter fra HDD til SSD. Kjapt og enkelt.

Nei det er ikke sånn lengre. Ikke slik jeg bruker det. Backup disken står hele tiden i hovedmaskinen .

Under katalogen W:\WindowsImageBackup lages det ett nytt subdirectory = machinename for den pcen du tar image av.

Så hos meg er lokal backup katalog P8z68-G3 lokal backup til local drive , fujitsu PC er backet opp til network drive til admin ipc share over nettverket til disk W$ i p8Z68 maskinen.

Da restorer man laptoppen fujitsu-PC over intern nettet også om man får opp nettverk insider/advanced mode.

Jeg kunne med fordel tatt noen flere laptoppers backup til denne p8z68-g3 hovedmaskinen m/raid også, men har ikke hatt tid enda.

 

Tar en ny en her nå av madamens windows 8.1 laptop.

post-35394-0-77944500-1437601937_thumb.jpg

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...