Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

over 60MB/s 4k Random read  :eek:

 

crystal%20disk%20mark%20SM%20951%20nvme.

 

Skal du teste den under Windows 10 snart?

 

 

Ikkje de første dagene. Har denne i en server nå for testing :p

 

Dog P3700 nvme kjører WIN 10. Det er kommet en ny intel nvme driver også, som jeg tester ATM :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg skal bygge ny pc og har det meste klart, bortsett fra valg av harddisk. De nye NVMe-baserte variantene får mye skryt og jeg var egentlig klar til å gå for en Intel 750. Men så leste jeg en plass at en ikke vil merke noe forskjell på vanlig bruk mellom den og en SATA-basert disk. Jeg har tenkt å kjøre i gang et spill i ny og ne. Utover det blir det ingen større krav til pc'en. Er det like greit å gå for SATA da? Eller er det nå å betrakte som utdatert og dumt å sette inn i en ny pc?

 

Kan en HyperX Predator M.2-disk være en fornuftig mellomting?

Lenke til kommentar

Jeg skal bygge ny pc og har det meste klart, bortsett fra valg av harddisk. De nye NVMe-baserte variantene får mye skryt og jeg var egentlig klar til å gå for en Intel 750. Men så leste jeg en plass at en ikke vil merke noe forskjell på vanlig bruk mellom den og en SATA-basert disk. Jeg har tenkt å kjøre i gang et spill i ny og ne. Utover det blir det ingen større krav til pc'en. Er det like greit å gå for SATA da? Eller er det nå å betrakte som utdatert og dumt å sette inn i en ny pc?

 

Kan en HyperX Predator M.2-disk være en fornuftig mellomting?

 

Slik du sier det, så er Samsung evo mere enn godt nok for deg. Dog du gir ikkje akkurat mye info om hva du skal bruke maskinen til :p

Lenke til kommentar

 

Jeg planlegger å kjøpe ny laptop med minst 512GB SSD i løpet av året. Er det noen av OEMene som skiller seg ut positivt/negativt på SSD-kvaliteten?

Er det ingen som har noen formening om dette? 

 

Intel er jo en vinner når man vil ha kvalitet :)

De har også de mest utprøvde kontrollerene, siden de bruker de samme på enteprisemodellene. Mener da intel 730 sata ssd

 

http://www.prisjakt.no/#rparams=ss=intel%20ssd%20730

Lenke til kommentar

 

 

Jeg planlegger å kjøpe ny laptop med minst 512GB SSD i løpet av året. Er det noen av OEMene som skiller seg ut positivt/negativt på SSD-kvaliteten?

Er det ingen som har noen formening om dette? 

 

Intel er jo en vinner når man vil ha kvalitet :)

De har også de mest utprøvde kontrollerene, siden de bruker de samme på enteprisemodellene. Mener da intel 730 sata ssd

 

http://www.prisjakt.no/#rparams=ss=intel%20ssd%20730

 

Tenker på medfølgende SSDer i laptop-er, er ikke interessert i å kjøpe med HDD og selv bytte til SSD. Er ofte vanskelig å finne detaljer om SSDene de putter i, stort sett er det kun kapasitet som er oppgitt på specs-listen. En av de jeg vurderer er neste-generasjons Dell XPS 15, som er ventet senere i år med Skylake, Win10, USB-C m.m. På modellen som er i salg nå er "512GB Solid State Drive" alt som står...

 

Fant bl.a. at XPS 13 bruker Samsung-SSD (This particular XPS is packing a removable 128 GB Samsung PM851 M.2 form factor SSD, se https://www.ifixit.com/Teardown/Dell+XPS+13+Teardown/36157). Google var ikke veldig hjelpsom når jeg søker på "laptops with Intel SSDs", vet du(/noen) om gode alternativer?

Endret av Peppep
Lenke til kommentar

Øh.. spørsmål.... hodet funker ikke akurat nå.

 

Er det noen som har testet NVMe SSD på hovedkort som ikke har bootstøtte?

Skal bytte ut noen DL380/580 G5 ESXi hoster til G7, og tenkte å ditche sata ssd som cache og heller tuppe inn et intelkort eller to.
Jeg har 3x P3700, men har bare testet de på hovedkort som har UEFI og bootstøtte.

 

Jeg trenger ikke bootstøtte på disse serverne, men det må jo generelt funke.

 

@Nizzen?

Lenke til kommentar

Eg har ein Intel 750 400GB installert i eit ASUS P8Z77-V. Boot funkar ikkje og kortet funkar kun i den nederste PCIe 2.0 sporet, mao. max 900 MB/s. Antiklimaks.

✌?

 

Nå kan du angre på at du ikkje kjøpte Asus x79 i sin tid :p De støtter nvme og har nok båndbredde samt pci-e 3.0 på alle spora.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Ny RST som funker fint med X99 og windows 10. Funker på win 8.1 også :)

 

Intel Rapid Storage Technology (RST) version 14.5.2.1088 WHQL 

 

http://www.station-drivers.com/index.php/downloads/Drivers/Intel/Rapid-Storage-Technology-(RST)/Drivers/Intel-RST-14.x-Serie/Intel-Rapid-Storage-Technology-(RST)-Version-14.5.2.1088-WHQL/

 

Kommer raskt ut nye drivere om dagen ser jeg. La inn den samme selv bare for et par dager siden, men da i build 1081.

Lenke til kommentar

 

Eg har ein Intel 750 400GB installert i eit ASUS P8Z77-V. Boot funkar ikkje og kortet funkar kun i den nederste PCIe 2.0 sporet, mao. max 900 MB/s. Antiklimaks.

 

Nå kan du angre på at du ikkje kjøpte Asus x79 i sin tid :p De støtter nvme og har nok båndbredde samt pci-e 3.0 på alle spora.

 

 

Ah asus X79  støtter nvme, det er bra siden jeg Asus rampage IV gene x79. Kan jeg kjøpe Intel 750 SSD 800GB PCIe NVMe.

Når den kommer til Norge. 

PC blir ikke oppgradert før Broadwell-E/Skylake-E kommer.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Dog P3700 nvme kjører WIN 10. Det er kommet en ny intel nvme driver også, som jeg tester ATM :D

 

Hva er nytt med driveren. Og hvor ligger den ute?

 

 

Info og driveren ligger på intel sin hjemmeside :)

 

Det var da ekstremt vagt når siden fortsatt viser til 1002.. https://downloadcenter.intel.com/download/23929/Intel-Solid-State-Drive-Data-Center-Family-for-PCIe-Drivers

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...