Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Noen som har vært borti problemer med kombinasjoner av hovedkort / ssd. Kjøpte for en liten stund siden en corsair force 3 ssd. Men denne vil ikke spille på lag sammen med mitt tyan s2915 hovedkort. Jeg er klar over at jeg ikke vil få full båndbredde, men jeg hadde jo forventet at jeg ihvertfall fikk pxe bootet en live distro uten at maskinen skulle begynne å henge.

 

Har forøvrig også prøvd med en eldre kingston v ssd now, uten større hell. Linux kernelen driver å lirer fra seg noe om sata link resets, og endring av link hastighet, men utover dette ser jeg at den ihvertfall "ser" disken. Har også prøvd å skru på NV RAID, uten at dette hjalp nevneverdig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av en eller annen grunn får jeg ikke høyere hastigheter enn 300/300 R/W på 2x OCZ Agility 3 i raid0. Noen som har forslag?

 

Gjør som Lysbakken og legg alt på bordet her :D

 

 

hvilket hovedkort du har/kontroller, Hvilke porter du har koblet de til etc. Hvilket testprogram brukte du.

 

Bruk Asssd med screenshot og en ATTO med screenshot. Så kan vi hjelpe deg å analysere ting :p

 

 

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn får jeg ikke høyere hastigheter enn 300/300 R/W på 2x OCZ Agility 3 i raid0. Noen som har forslag?

 

Gjør som Lysbakken og legg alt på bordet her :D

 

 

hvilket hovedkort du har/kontroller, Hvilke porter du har koblet de til etc. Hvilket testprogram brukte du.

 

Bruk Asssd med screenshot og en ATTO med screenshot. Så kan vi hjelpe deg å analysere ting :p

 

Gigabyte GA-990-FXA UD3, med AMD SB950 Southbridge.

Lenke til kommentar

Har nettopp fått lagt mitt Win7 OS over på ny Intel 520 120GB

Fra X25-M med Win7 install CMOS i AHCI mode.

Migrert til Intel 520 med Paragon OS-SSD.

 

CMOS SATA mode endret til RAID mode.

 

Fikk omsider til Accelerated tab i Smart Response og enablet gamle X25-M SSD som en ssd cache disk for den ene snurredisken.

 

Morsom sak er nå oppsettet med P8Z68V hvor min gamle X25-M nå fungerer som SSD cache disk for min WD Black 7200 HDD.

Måtte fikle litt , men slapp unna reinstallasjon.

 

 

Best of both worlds :w00t:

 

OS på kjapp ny 520

HDD med SSD cache vha sekundær SSD (X25-M)

post-35394-0-31459400-1330976872_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei - ikke om du installerer Win7 fra scratch med SATA controller i RAID mode .

En disk er en disk.

SRT på Z68 oppskrifren er :

Sett SATA controller i RAID mode.

Installer win på den drive som skal bli cachet (eller en 2'nd SSD).

Installer RST/SRT drivers og sett cache SSD til å cache den drive du installerte win på (eller en annen drive).

 

 

 

Men ble litt hokus pokus siden jeg hadde en win7 install allerede på gammel SSD gjort i AHCI modus (cloned til 520).Og jeg skulle ikke cache OS driver (som er Intel 520).

Regedit og reinstallasjon av RST drivers for å få opp accellerate tab.

Da kunne jeg omsider sette gammel X25 SSD til å cache hvilken disk eller raid-volum jeg ønsket.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du må gi mer info Theodore, hvilket benchmark program? Testet du med eller uten kompressjon?

AS SSD og ATTO screenshot vil gi oss mer info så vi kan hjelpe bedre.

 

Dette er ikke mye å skryte av... Det er to SSD'er som alene skal ha 500/500 R/W

post-78419-0-03879500-1330980380_thumb.png

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest noe særlig av hverken tester eller annet stoff, men hva er den beste SSD med 120GB til sånn, tja 1500kr er vel en grei pris å legge seg på?

 

Corsair Performance Pro, Crucial M4, Intel 520, Plextor M3 og Samsung 830 er de jeg anbefaler nå i alfabetisk rekkefølge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...