Gå til innhold

Tips til laptop primært for Lightroom 5


Anbefalte innlegg

Takk for gode innspill. Jeg har nå laget to alternative oppsett til stasjonær PC, se vedlegg.

 

Er det noen som har innspill på om det billigste alternativet er godt nok for effektiv Lightroom 5 bruk? Jeg har kun valgt en 120 gb SSD, for jeg har svært få programmer installert på PCen.

 

Er det noen som foretrekker andre PC-byggere enn komplett?

 

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lr krever ikke så alt får mye av en moderne datamaskin. Du kan nesten velge hvilken som helst, så lenge du setter inn nogenlunde greit med internminne. 8GB burde holde i massevis.

 

Lagringsplass (enten det er på SSD eller HD) er helt opp til dine egne behov. Noen lagrer ganske lite data, andre trenger masse plass. Størrelse på det er det altså bare du som kan finne ut av.

 

 

 

Lenke til kommentar

Alle har sine måter å sette opp en stasjonær maskin. Når det snakkes om å flytte biblioteker (og da regner jeg med at vi snakker om filbiblioteker som mine bilder, mine ditt og mine datt) fra c: til en annen partisjon/disk så er det en enkel oppgave som tross alt bare tar noen få minutter. Personlig så legges absolutt alt av "mine data" inklusiv nedlastinger til en annen disk enn OS-disk. En 120 SSD burde holde, men jeg er enig i at det kan være knapt hvis en ikke har full kontroll på hvor data legges.

 

En SSD som OS-disk ser jeg som et "must", og jeg har selv dessverre ikke gjort noe med hvor LR-katalog og Cache legges så jeg tror det er på tide for meg å ta noen tips her fra forumet og kanskje få puttet inn en SSD eller to ekstra i kabinettet.

 

@ Chirpy

 

Dine oppsett på Stasjonær maskin ser greie ut. Personlig så ser jeg ikke behovet for å gå for alternativ 2, så sant maskinen ikke også skal bruker til spilling og andre grafikk-krevende programmer.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...