Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer med oppstart på Ritalin-behandling


Munthe91

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 25 som nylig fikk en ADHD-diagnose.
Jeg har nå begynt på Ritalin og er i all hovedsak fornøyd. God effekt på konsentrasjon, impulsivitet etc.
Jeg håpte det kanskje var noen her som hadde erfaring med å bli satt på ritalin som kunne dele sine erfaringer rundt et par ting jeg lurer på.

Den største utfordringen min er at jeg sliter med angst (noe jeg har gjort i mange år, lenge før ritalinen kom inn i bildet). Har bl.a. mye stress/trykk/lettere smerter i brystet som fører til mye ubehag og noe pustevansker. Jeg føler at ritalinen forverrer dette i noen grad, spesielt når effekten av medisinen avtar.
Noen som har erfaringer med denne problemstillingen? Er dette noe som avtar med tiden? Har du noen gode råd for å redusere dette?
 

Har i perioder gått på mindre mengder Sobril ol. mot angst og antar dette vil hjelpe, men prøver å holde bruken på et minimum. Lurer også på om noen har erfaring med å bruke ritalin og sobril ol. sammen?

Det siste jeg lurer er hvordan dere har opplevd kaffedrikking i kombinasjon med sobril. Har de siste årene drukket en del kaffe daglig (type 7-9 kopper) for å kompensere for dårlig konsentrasjon, og det er på en måte blitt en del av rutinen. I tilegg er det sosialt og mye kos i kaffedrikking. "Behovet" for kaffe forsvinner med ritalinen og jeg har i hovedsak avstått de siste dagene for å se effekten av ritalin separat.

Hadde vært veldig greit å høre noen erfaringer før jeg skal treffe psykiater igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...