Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lommelegen - spekulativ tjeneste som utnytter hypokondere


Morromann

Anbefalte innlegg

Hyponondere ønsker man ikke i helsevesenet, dem kan gå til alternativbehandlere og bruke pengene sine der isteden for å sløse bort offentlige midler. Alternativbransjen er den desidert største leverandør av placebo behandling i norge til blant annet hypokondere.... hadde ikke alternativbransjen eksistert hadde helsevesenet vært oversvømt av hypokondere og inbilt syke... det hadde kollapset.

 

Det koster skattebetalerne 800,- i subsidier hver gang en hypokonder stiller et spørsmål til en lege.... du kan heller spørre på lommelegen, så sparer du samfunnet for undøvendig økonomisk byrde og totalkostnaden går ned...

Hypokondere ér syke. De lider av hypokondri og har sin plass i helsevesenet. Men de trenger selvsagt riktig behandling.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lommelegen, og lignende tilbud, fyller, eller utnytter, en mangel ved fastlegetjenesten. Behovet for slike tilbud viser at fastlegene ikke evner å tilby kundene sine den helsehjelp de trenger. Hadde det vært en sunn konkurransesituasjon mellom fastleger, så hadde de selv tilbudt sine kunder slike tjenester, sannsynligvis nærmest gratis.

 

Isolert sett er Lommelegen et fantastisk godt tilbud. Men sett i sammenheng med offentlige helsetilbud, blir det tydelig at fastlegene drar inn kroner uten å gjøre noe for dem. Det finnes overhodet ikke innovasjon og nytenkning i den bransjen. Tenk at bestilling av time på sms koster 15 kroner. I et konkurranseutsatt marked er slikt gratis for brukeren. Det skulle bare mangle.

 

Så lommelegen er ikke problemet, men den offentlige finansierte fastlegeordningen er det.

Lenke til kommentar

Fastlegene får et basistilskudd på rundt 500 kroner pr. pasient på listen. Maks antall pasienter på en liste er 2500, så kan du selv regne ut hvor mye legen potensielt kan "tjene" uten å løfte en finger. Dette kalles "å ha et sugerør i statskassen". Det sier seg selv at innovasjon og konkurranse blir skadelidende i et slikt miljø.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fastlegene får et basistilskudd på rundt 500 kroner pr. pasient på listen. Maks antall pasienter på en liste er 2500, så kan du selv regne ut hvor mye legen potensielt kan "tjene" uten å løfte en finger. Dette kalles "å ha et sugerør i statskassen". Det sier seg selv at innovasjon og konkurranse blir skadelidende i et slikt miljø.

Jeg lurer fordi jeg benytter en annen lege enn fastlegen. Vurderer å avlegge han ett ekstra besøk som plaster på såret fordi han ikke har meg på lista. Hva får de pr. besøk tro?

Lenke til kommentar

Det er flere online-leger å få tak i, i tillegg til lommelegen. Jeg ønsker slike tjenester velkommen. Man slipper å gå til legen, noe som er langt fra gratis for mange når man legger til egenandel, parkering og tapt arbeidstid osv. Dessuten kan man fornye resepter og få NYE resepter for nylig oppståtte sykdommer. Sykemelding kan være kjekt å få på denne måten så slipper man gå ut når man bør holde senga.

 

Om man ikke får den forventede hjelpen man trenger/de reklamerer med, så får man lage en kortreklamasjon gjennom banken.

 

Spøker du? Takk for at du bekrefter akkurat det jeg skriver om enorm kunnskapsmangel om hvordan helsevesenet fungerer?

 

NEI, man kan ikke få diagnoser og resepter bare fra å skrive til Lommelegen anonymt og ikke fysisk bli undersøkt av en lege som faktisk MØTER deg; ser deg, vet hvem du er og kan ta blodprøver, uringprøver, sjekke ulsen etc. Du kan ikke få diagnoser, medisiner og sykemelding fra en lege anonymt online - det er faktisk IKKE slik det gfungerer og bra er det! Tenk hvilket misbruk vi da hadde fått! Det er faktisk en grunn til at legen må møte deg og at de ikke bare kan sykmelde deg over telefon. Du har tydeligvis ikke forstått mye om hvordan medisin fungerer.

Og dersom du er så syk at du ikke kan bevege deg utenfor senga er faktisk legen din pålagt å komme på hjemmebesøøk for å få deg undersøkt. Men det sier seg selv at man hverken kan få diagnoser eller sykemelding basert på hva man skriver online. Takk for at du bekreftet poenget mitt til fulle!

 

Dessuten ER det billigere å besøke fastlegen sin enn å skrive til kvakksalverne på Lommelegen. Egenandelen hos legen er 140 kroner. 400 kroner koster det å skrive til Lommelegen som sier at den eneste som kan behandle og sjekke deg ut er fastlegen din uansett. Men jeg skjønner at de som i fullt alvor tror at LL kan hjelpe dem er de som overhodet ikke forstår hvordan helsevesenet eller for den saks skyld medisin fungerer.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke Lommelegen sin skyld at hypokondere bruker penger på tjenesten. Når det er sagt, så ville jeg ikke erstattet fastlegen med Lommelegen, men det betyr ikke at Lommelegen er unyttig.

 

Vis meg ET spørsmål til Lommelegen som ikke kommer fra hypokondere.

 

http://www.lommelegen.no/legesvar/betennelse-i-vevet-rundt-albueleddet

http://www.lommelegen.no/legesvar/legen-min-unders%C3%B8ker-meg-ikke

http://www.lommelegen.no/legesvar/vi-kan-ikke-endre-individuell-medisinering-her-p%C3%A5-lommelegen

 

 

Spørsmål 1 kunne man ha stilt fastlegen. Angående de to siste; nå er det slikt at det ER kvalitetsforskjell på leger; det skal jeg innrømme; MEN; det er fullt mulig å bytte fastlege om den man har ikke tar en alvorlig. Det kunne jeg fortalt denne kvinnen på 67 GRATIS; istedenfor har brukt 800 kroner på å skrive to innlegg til Lommelegen om at fastlegen ikke tar hun alvorlig når hun helt gratis kunne byttet fastlege.

 

Så nei; det er ikke BARE hypokondere som skriver til Lommelegen, men også folk som ikke forstår hvordan helsevesenet fungerer, som f.eks Nidar2 over.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hyponondere ønsker man ikke i helsevesenet, dem kan gå til alternativbehandlere og bruke pengene sine der isteden for å sløse bort offentlige midler. Alternativbransjen er den desidert største leverandør av placebo behandling i norge til blant annet hypokondere.... hadde ikke alternativbransjen eksistert hadde helsevesenet vært oversvømt av hypokondere og inbilt syke... det hadde kollapset. 

 

Det koster skattebetalerne 800,- i subsidier hver gang en hypokonder stiller et spørsmål til en lege.... du kan heller spørre på lommelegen, så sparer du samfunnet for undøvendig økonomisk byrde og totalkostnaden går ned... 

 

Du har utvilsomt et poeng. Jeg synes forøvrig det samme også gjelder friske men arbeidssky individer som misbruker fastlegeordningen til å skaffe seg sykemelding; eller langfri på skattebetalernes regning når man ikke er syke i det hele tatt. Slike folk har jeg veldig stor forakt for; både fordi de snylter på samfunnet og fordi de opptar viktig tid som legen skulle brukt på å behandle syke pasienter; ikke være en "advokat" for folk som vil nave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hyponondere ønsker man ikke i helsevesenet, dem kan gå til alternativbehandlere og bruke pengene sine der isteden for å sløse bort offentlige midler. Alternativbransjen er den desidert største leverandør av placebo behandling i norge til blant annet hypokondere.... hadde ikke alternativbransjen eksistert hadde helsevesenet vært oversvømt av hypokondere og inbilt syke... det hadde kollapset.

 

Det koster skattebetalerne 800,- i subsidier hver gang en hypokonder stiller et spørsmål til en lege.... du kan heller spørre på lommelegen, så sparer du samfunnet for undøvendig økonomisk byrde og totalkostnaden går ned...

Hypokondere ér syke. De lider av hypokondri og har sin plass i helsevesenet. Men de trenger selvsagt riktig behandling.

 

 

Det er høye egenandeler på psykiatrisk hjelp.

Lenke til kommentar

Lommelegen, og lignende tilbud, fyller, eller utnytter, en mangel ved fastlegetjenesten. Behovet for slike tilbud viser at fastlegene ikke evner å tilby kundene sine den helsehjelp de trenger. Hadde det vært en sunn konkurransesituasjon mellom fastleger, så hadde de selv tilbudt sine kunder slike tjenester, sannsynligvis nærmest gratis.

 

Isolert sett er Lommelegen et fantastisk godt tilbud. Men sett i sammenheng med offentlige helsetilbud, blir det tydelig at fastlegene drar inn kroner uten å gjøre noe for dem. Det finnes overhodet ikke innovasjon og nytenkning i den bransjen. Tenk at bestilling av time på sms koster 15 kroner. I et konkurranseutsatt marked er slikt gratis for brukeren. Det skulle bare mangle.

 

Så lommelegen er ikke problemet, men den offentlige finansierte fastlegeordningen er det.

 

 

Hva er det en lege online som hverken kan se eller behandle en pasient kan gjøre som fastlegen ikke kan gjøre? Det forstår jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor mye tjener en fastlege på å ha en på lista si, egentlig? 

Eller er det slik at de tjener mest på hvert besøk?

Det har blitt sagt at friske pasienter er mest lukrativt for fastleger.

 

 

Ja, de som bruker fastlegen på å skaffe seg betalt langfri fra jobben fordi de har vondt i viljen er lukurative å ha for en del leger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hyponondere ønsker man ikke i helsevesenet, dem kan gå til alternativbehandlere og bruke pengene sine der isteden for å sløse bort offentlige midler. Alternativbransjen er den desidert største leverandør av placebo behandling i norge til blant annet hypokondere.... hadde ikke alternativbransjen eksistert hadde helsevesenet vært oversvømt av hypokondere og inbilt syke... det hadde kollapset. 

 

Det koster skattebetalerne 800,- i subsidier hver gang en hypokonder stiller et spørsmål til en lege.... du kan heller spørre på lommelegen, så sparer du samfunnet for undøvendig økonomisk byrde og totalkostnaden går ned... 

 

Du har utvilsomt et poeng. Jeg synes forøvrig det samme også gjelder friske men arbeidssky individer som misbruker fastlegeordningen til å skaffe seg sykemelding; eller langfri på skattebetalernes regning når man ikke er syke i det hele tatt. Slike folk har jeg veldig stor forakt for; både fordi de snylter på samfunnet og fordi de opptar viktig tid som legen skulle brukt på å behandle syke pasienter; ikke være en "advokat" for folk som vil nave.

 

Sånn var det ikke før i tiden, dette er et norsk fenomen mistenker jeg.... norge er pute under armene landet i verden. En frisk person skal ha max 1 sykedag i året! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

DETTE skrever folk til Lommelegen om; helt seriøst:

http://www.lommelegen.no/legesvar/er-dette-en-smittevei-hiv

 

http://www.lommelegen.no/legesvar/om-hvordan-hiv-ikke-smitter-8

 

http://www.lommelegen.no/legesvar/om-overf%C3%B8ring-av-hiv-1

 

Dette betaler de 400 kroner for å spørre Lommelegen om. Sikkert noen har brukt tusener kroner på dette flere ganger også. Hadde jeg knepet noen hjemme hos meg i å skrive slikt p*ss til Lommelegen hadde det blitt oppvaskmøte.

Neste deltaker for Luksusfellen? "Har brukt flere tusen kroner på å spørre Lommelegen om man kan få HIV på de mest dustete måter".

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hyponondere ønsker man ikke i helsevesenet, dem kan gå til alternativbehandlere og bruke pengene sine der isteden for å sløse bort offentlige midler. Alternativbransjen er den desidert største leverandør av placebo behandling i norge til blant annet hypokondere.... hadde ikke alternativbransjen eksistert hadde helsevesenet vært oversvømt av hypokondere og inbilt syke... det hadde kollapset. 

 

Det koster skattebetalerne 800,- i subsidier hver gang en hypokonder stiller et spørsmål til en lege.... du kan heller spørre på lommelegen, så sparer du samfunnet for undøvendig økonomisk byrde og totalkostnaden går ned... 

 

Du har utvilsomt et poeng. Jeg synes forøvrig det samme også gjelder friske men arbeidssky individer som misbruker fastlegeordningen til å skaffe seg sykemelding; eller langfri på skattebetalernes regning når man ikke er syke i det hele tatt. Slike folk har jeg veldig stor forakt for; både fordi de snylter på samfunnet og fordi de opptar viktig tid som legen skulle brukt på å behandle syke pasienter; ikke være en "advokat" for folk som vil nave.

 

Sånn var det ikke før i tiden, dette er et norsk fenomen mistenker jeg.... norge er pute under armene landet i verden. En frisk person skal ha max 1 sykedag i året! 

 

 

Er man frisk hele året skal man ikke ha en eneste sykedag, kun de fridagene og ferieukene man har krav på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hyponondere ønsker man ikke i helsevesenet, dem kan gå til alternativbehandlere og bruke pengene sine der isteden for å sløse bort offentlige midler. Alternativbransjen er den desidert største leverandør av placebo behandling i norge til blant annet hypokondere.... hadde ikke alternativbransjen eksistert hadde helsevesenet vært oversvømt av hypokondere og inbilt syke... det hadde kollapset. 

 

Det koster skattebetalerne 800,- i subsidier hver gang en hypokonder stiller et spørsmål til en lege.... du kan heller spørre på lommelegen, så sparer du samfunnet for undøvendig økonomisk byrde og totalkostnaden går ned... 

 

Du har utvilsomt et poeng. Jeg synes forøvrig det samme også gjelder friske men arbeidssky individer som misbruker fastlegeordningen til å skaffe seg sykemelding; eller langfri på skattebetalernes regning når man ikke er syke i det hele tatt. Slike folk har jeg veldig stor forakt for; både fordi de snylter på samfunnet og fordi de opptar viktig tid som legen skulle brukt på å behandle syke pasienter; ikke være en "advokat" for folk som vil nave.

 

Sånn var det ikke før i tiden, dette er et norsk fenomen mistenker jeg.... norge er pute under armene landet i verden. En frisk person skal ha max 1 sykedag i året! 

 

 

Er man frisk hele året skal man ikke ha en eneste sykedag, kun de fridagene og ferieukene man har krav på.

 

sant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...