Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lommelegen - spekulativ tjeneste som utnytter hypokondere


Morromann

Anbefalte innlegg

Sliter du med symptomer og er bekymret for noe helserelatert? Kontakt fastlegen din - men IKKE skriv til Lommelegen.

 

Lommelegen er en vederstyggelighet og en tjeneste som er opprettet for å øknomisk utnytte mennesker med helseangst og parania for sykdommer. Jeg er selv hypokonder men en ting er sikkert - jeg kommer ALDRI til å skrive til Lommelegen for å spørre om symptomer. Det er ganske kynisk at de får fok til å betale 400 kroner for å skrive anonye spørsmål de like så godt kan stille fastlegen. Etter hva jeg observerer av de som skriver til Lommelegen er det så godt som 99,9% hypokondere eller folk med ekstrem kunnskapsmangel som skriver dit. For eksempel folk som spør om de kan får HIV-smitte fra sedler eller skåler med peanøtter. DETTE betaler de 400 kroner for å spørre Lommelegen om - DET ER JO HELT VANVITTIG! Galskap!

Og hvorfor må de skrive til Lommelegen istedenfor å gå til fastlegen. Stoler de mindre på fastlegen sin; som faktisk; i motsetning til denne Lommelegen faktisk ser pasienten; kan utføre tester, blodprøver, urinprøver; som vet HVEM de har med å gjøre istedenfor å lese noe en anonym hypokonder skriver?

Nei; dette er kun en utspekulert forretningside noen smarte leger har funnet på for å tjene noen raske cash på hypokondere. Jeg skal love dere at de ler hele veien til banken av de som betaler for å skrive og spøre om de kan få HIV av å drikke av samme ølglass som en fremmed; jeg kan helt gratis og uten å kreve 400 kroner fortelle de samme folkene at man ikke får HIV på denne måten.

 

Ja, nå har jeg fått sagt det - har du helseangst og sliter med symptomer du synes er skumle, kontakt fastlegen din - IKKE skriv til Lommelegen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tull. Har du noe akutte problemer får du time hos fastlegen på dagen bare du møter opp tidlig på morgenen. Og - det er fullt mulig å RINGE legekontoret og fortelle om hvilke symptomer man har og bli enige om konsultasjon er nødvendig. For eksempel om jeg skulle ringe og si at jeg tror jeg har blitt HIV-smittet fordi jeg tok bort i et dørhåndtak samtidig som jeg hadde et sår på fingeren min så vil fastlegen min si at det er ikke noen grunn for konsultasjon fordi man ikke får HIV på den måten. Men dette bruker altså hypokondere 400 kroner på å spørre Lommelegen om. Vel, vel, deres penger, ikke mine. Hadde jeg knepet noen i mitt hjem i å skrive dustespørsmål til Lommelegen hadde jeg røsket ut ledningene til modemet og routeren - ikke f*en om jeg hadde godtatt at de holdt på med slikt.

Har man akutte og voldelige smerter så er det faktisk noe som heter legevakten. Og da skal man dra dit - ikke kaste bort pengene sine på Lommelegen.

Lommelegen billigere enn fastlegen - hvordan? Jeg betaler 140 for konsultasjon jeg.

Dessuten er ikke Lommelegen 100% troverdig heller. En fyr skrev at han hadde litt vondt i brystet dagen etter å ha drukket alkohol - noe som er veldig vanlig - og denne legen påstod at det sannsynligvis var pankreatitt; noe som vitner om kunnskapsmangel hos denne legen; da en slik sykdom består av langt mer enn å ha småvondt under brystet etter en fyllekule.

Og synes du ikke det er drøyt at noen betaler 400 kroner for å spørre om de kan få HIV fra brukte sedler? Burde ikke disse legene da vært såpass hensynsfulle at de ga et gratis svar tilbake om at dette ikke er noe å bekymre seg for?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For eksempel folk som spør om de kan får HIV-smitte fra sedler eller skåler med peanøtter. DETTE betaler de 400 kroner for å spørre Lommelegen om - DET ER JO HELT VANVITTIG! Galskap!

 

Tull. Har du noe akutte problemer får du time hos fastlegen på dagen bare du møter opp tidlig på morgenen. Og - det er fullt mulig å RINGE legekontoret og fortelle om hvilke symptomer man har og bli enige om konsultasjon er nødvendig.

 

Å lure på om man får HIV av skåler med peanøtter er ikke et akutt problem og det er ikke helt innafor å "stjele" en time hos fastlegen for å stille slike spørsmål.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

For eksempel folk som spør om de kan får HIV-smitte fra sedler eller skåler med peanøtter. DETTE betaler de 400 kroner for å spørre Lommelegen om - DET ER JO HELT VANVITTIG! Galskap!

 

Tull. Har du noe akutte problemer får du time hos fastlegen på dagen bare du møter opp tidlig på morgenen. Og - det er fullt mulig å RINGE legekontoret og fortelle om hvilke symptomer man har og bli enige om konsultasjon er nødvendig.

 

Å lure på om man får HIV av skåler med peanøtter er ikke et akutt problem og det er ikke helt innafor å "stjele" en time hos fastlegen for å stille slike spørsmål.

 

Det er fullt mulig å ringe legen sin; det gjør jeg; om man er redd for noe og så kan man pent spørre om det kan være nøvendig med konsultasjon. Og legen har taushetsplikt og kan da fint si at "nei; det er ikke noe grunnlag for konsultasjon om dette for man får ikke HIV på den måten". Men personlig mener jeg at de som tror at man får HIV på den måten bør ta grunnskolen om igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt mulig en blir "svarte-listet" om en får prioriterte timer for dumme spørsmål

En får selvsagt time hos legen, men ikke prioriterte/akutte timer

Ja, men har man irrasjonell helseangst trenger man psykolog, ikke å skrive til Lommelegen og betale 400 kroner hver eneste gang man får vondt i tommelen eller lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du tror du får rett svar fra en "spesialist" uten undersøkelse da har du virkelig kastet bort penger.

Korrekt! Trenger man spesialist må man møte en spesialist fysisk. De som skriver til Lommelegen trenger ikke spesialister. De som tror man får HIV fra sedler trenger en psykolog, ikke en spesialist; og de trenger å gå barneskolen om igjen for makan til kunnskapsmangel....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man skal beskylde denne tjenesten for å "utnytte" hypokondere, blir det vel riktig å samtidig beskylde fastlegene for å gjøre det samme. Er ikke akkurat alle legebesøk som er absolutt nødvendige.

Legen min har aldri kalt inn meg til unødvendige samtaler. Hun har hendene fulle av både nødvendige og unødvendige besøk allerede.

Nå er det vel kanskje ikke bare hypokondere de utnytter, men også de som i fullt alvor; som i denne tråden; at man ikke behøver å møte en spesialist fysisk for å få en skikkelig diagnose. Seriøst; som om en spesialist kan tolke noe som helst fra hva en anonym person skriver uten i det hele tatt å se og undersøke pasienten. Dette er ikke medisin. Det er fullstendig useriøst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hyponondere ønsker man ikke i helsevesenet, dem kan gå til alternativbehandlere og bruke pengene sine der isteden for å sløse bort offentlige midler. Alternativbransjen er den desidert største leverandør av placebo behandling i norge til blant annet hypokondere.... hadde ikke alternativbransjen eksistert hadde helsevesenet vært oversvømt av hypokondere og inbilt syke... det hadde kollapset. 

 

Det koster skattebetalerne 800,- i subsidier hver gang en hypokonder stiller et spørsmål til en lege.... du kan heller spørre på lommelegen, så sparer du samfunnet for undøvendig økonomisk byrde og totalkostnaden går ned... 

Endret av guest_anon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er flere online-leger å få tak i, i tillegg til lommelegen. Jeg ønsker slike tjenester velkommen. Man slipper å gå til legen, noe som er langt fra gratis for mange når man legger til egenandel, parkering og tapt arbeidstid osv. Dessuten kan man fornye resepter og få NYE resepter for nylig oppståtte sykdommer. Sykemelding kan være kjekt å få på denne måten så slipper man gå ut når man bør holde senga.

 

Om man ikke får den forventede hjelpen man trenger/de reklamerer med, så får man lage en kortreklamasjon gjennom banken.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke Lommelegen sin skyld at hypokondere bruker penger på tjenesten. Når det er sagt, så ville jeg ikke erstattet fastlegen med Lommelegen, men det betyr ikke at Lommelegen er unyttig.

 

Vis meg ET spørsmål til Lommelegen som ikke kommer fra hypokondere.

 

http://www.lommelegen.no/legesvar/betennelse-i-vevet-rundt-albueleddet

http://www.lommelegen.no/legesvar/legen-min-unders%C3%B8ker-meg-ikke

http://www.lommelegen.no/legesvar/vi-kan-ikke-endre-individuell-medisinering-her-p%C3%A5-lommelegen

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...