Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Korsbånd-operasjon og skade. Har du noen spørsmål?


MilKman'

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå har det seg sånn at jeg akkurat har gjennomgått en korsbåndoperasjon (ACL), og tenkte rett og slett å skrive et innlegg om historien før operasjonen og etter skaden.

 

Grunnen til at jeg velger å lage dette innlegget er fordi jeg kjeder meg, og selv har jeg hatt mange spørsmål angående operasjon etc. Kanskje noen flere har opplevd eller kommer til å oppleve det samme og har spørsmål rundt dette. Og en annen grunn er rett og slett at jeg trenger å fortelle dette til noen

Så da begynner jeg.

 

Det hele startet med at jeg meldte meg frivillig inn i militæret, og ble innkalt i mars 2011. Jeg var rekrutt i Luftforsvaret KNM HH, på Madla.

Uka før den berømte "feltuka" spilt vi fotball. Før jeg dro inn i militæret var jeg aktiv twintip-kjører, og det ene fører jo til det andre, så jeg driver hele tiden og hopper og turner rundt. Mens vi drev å spilte fotball holdte jeg på med mine finurlige rotasjoner helt til jeg tok en satans fart og skulle ta 540. Jeg landet på en fot, og i det kroppen min var på huk fortsatt kroppen og spinne, og jeg fikk en sinnsykt vridning i kneet.

Da vridningen kom, fulgte det et helvettes smell etterpå. Noen få minutter senere rødmet kneet, det var hovent og jeg kunne ikke gå på det. Smellet kunne forresten alle på hele fotballbanen høre.

 

Så etter skaden fikk jeg bandasjert med is og ble jeg sendt rett på sykehuset, hvor jeg ventet i en times tid. Deretter fikk jeg snakke med en turnuslege. Jeg fortalte han om vridningen og smellet. Tilbakemeldingen var at dette var kun en strekk, og smellet jeg hørte var bare en scene som strakk seg.

Jeg satt vel og diskuterte en halvtimes tid før jeg fikk lov til å ta røntgen.

 

Når røntgenresultatene kom så legene at jeg hadde "Hydrops" (Hydrops vil si at en stor mengde væske hoper seg opp rundt et skadested). Så dagen etter ble jeg sendt for å ta MR.

Når MR-resultatene kom, fikk jeg høre følgende;

Jeg hadde røket korsbånd, leddbånd, skadet menisk, knust toppen av leggbenet (noe som førte til små beinfragmenter i kneet) og en ganske ille nedpressning på høyre del av leggbenet.

Dette førte til umiddelbar MUD (Midlertidig Tjenesteudyktig) fra miliitæret. Dagen etter fant jeg ut at jeg kom inn som hundefører, bare for å gjøre alt jævligere.

 

Så kom jeg jo hjem til Lillehammer og startet med fysioterapi før jeg dro på sykehuset noen dager etterpå. Kirurgen på sykehuset sa at de ikke ville operere nå som det var så hovent, pluss at jeg måtte ha full strekk og nesten full bøy i kneleddet før de kunne gjøre noe som helst.

 

Etter 4-5 måneder med fysioterapi, og full strekk i kneet kom jeg tilbake til sykehuset.

Igjen ble jeg avvist. De ville ikke operere fordi jeg hadde trent så bra at leddbåndet hadde grodd på plass, og jeg trengte visst ikke operere før det gikk galt IGJEN. Han brukte forresten Aksel Lund Svindal som et eksempel på et toppidrettsutøver uten korsbånd. Greit nok det, men jeg sier at jeg driver med langt flere idretter enn det han gjør, og jeg trenger et korsbånd (Basket, skating, utforkjøring, twintip mm). Men det var et tydelig nei.

Ettersom tiden gikk hadde jeg to tilbakefall, hvor jeg strakk leddbåndet pga ustabilt kne.

Likevel ville Lillehammer Sykehus IKKE operere. Hvorfor aner jeg ikke.

 

Så tiden gikk, og jeg var fast bestemt på at jeg ville ha et korsbånd, men jeg ante ikke helt hvordan jeg skulle gå fram, da jeg ikke kunne gjøre operasjonen helt privat, og de fleste sykehus ville nok avvise meg. Og jeg ville IKKE dra på et sykehus hvor de ikke har spesialister på kneoperasjoner og korsbånd.

 

Så jeg var så heldig at den 3. desember fikk jeg en time på Martina Hansen Hospital, hvor jeg fikk et JA. "Vi opererer den 13. januar!". Det er altså noe jeg har gått og ventet på i ca et år.

 

Iløpet av det året har jeg vært sykemeldt (Ja, kall meg trygdesnylter), men grunnen til det er at jeg har vært aktiv hos fysioterapeut og ventet på en operasjon, så jeg så ikke helt vitsen i å skaffe meg jobb for noen måneder. Det blir liksom... "Katta i sekken"?

 

Så nå ligger jeg i min seng, ferdig etter en suksessfull operasjon, og følte for å dele denne historien. Hvor mange som vil lese den er vel en annen historie.

 

Poenget mitt er at om dere har spørsmål, eller om dere lurer på noe angående framgang for operasjon, selve operasjon, opptrening før og etter operasjon, så vil jeg med glede svare dere.

Om noen har en lignende historie å dele som kan gjøre andre pasienter klokere, eller om du bare har behov for å prate om det, post i vei! Her er det ingen hindringer!

 

Takk for meg :)

 

 

EDIT: Bare legger til noen tags.

korsbånd operasjon kneskade sykehus martina hansen hospital lillehamer sykehus ACL leddbånd skade

Endret av MilKman'
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok meg tid til å lese historien din. :new_woot:

 

Røk selv korsbåndet for 7 år siden og det var et sant helvete, sånn egentlig. Det skjedde på ei fotballtrening. Tok ett år før jeg fikk operasjon og 3-4 måneder før jeg i det hele tatt fikk dra inn til MR. Vet ikke hvordan legene på sykehusene er nå, men fra min erfaring så har de svært lite peiling på alt som har med kneet og gjøre. Noen timer etter at korsbåndet røk var jeg på sykehuset og fikk en lege til å se på kneet. Han gjorde flere bevegelser, sendte meg inn i en vanlig røntgen og konkluderte at det ikke var noe feil med kneet mitt. En liten vridning bare. Fikk beskjed om å ta det med ro i 5-6 uker.

 

Etter 6 uker uten fotball - heller ikke noen opptrening, da jeg ikke hadde fått noen beskjed om det - smalt det i kneet igjen. Dro tilbake på sykehuset, fortalte historien, fikk samme tips tilbake og måtte strengt tatt følge legens råd. Etter 6 nye uker uten fotball skjedde det samme på første treningen.

 

Denne gangen dro jeg til fastlegen min. Han tok de samme øvelsene/bevegelsene - som legene hadde gjort - på kneet og konstaterte med en gang at korsbåndet var avrevet og deler av menisken ikke var som den skulle. Etter dette fikk jeg endelig MR. Menisken tok sykehuset seg av, mens for å få fikset korsbåndet ordentlig dro jeg til en knespesialist i Oslo, noe jeg ikke angrer ett sekund på.

 

Etter operasjonen gikk jeg ca. 3 uker på krykker, før jeg etter 5-6 uker startet med opptreningen (tror jeg), da gikk jeg til fysio tre ganger i uken etter skolen. Trente kneet opp i ca. 4-5 måneder.

 

Kjenner en annen fyr som opererte kneet på samme sted og han har - i likhet med meg - null problemer med kneet. Kjenner også til et par som var uheldige og måtte operere på nærmeste sykehus og disse sliter den dag i dag. Kneet blir ofte stivt & hovent etter trening, hvertfall de første månedene. Og kneet tåler ikke to fotballtreninger på to dager. I tillegg kan de kjenne at det smeller litt i kneet til tider og dermed må ta det med ro noen dager.

 

Anbefaling fra meg; om du ryker korsbåndet og har tenkt til å være aktiv etter operasjonen, så dra til en spesialist og få fikset kneet. Koste hva det koste vil. Og ta opptreningen av kneet seriøst..

Lenke til kommentar

Det var jo helt klart en surere historie enn min!

Forbanna rart det der at de sa det kun var en vridning... Smeller det virkelig så høyt når man får en vanlig "vridning"?

 

Har hørt flere historier om folk som ikke har dratt til spesialister selv.

Ei ung jente jeg møtte på fysioterapi opererte korsbåndet på Gjøvik sykehus.

De brukte for lang skrue, pluss at korsbåndet var satt på feil og hun gikk med smerter i to år før hun fikk henvisning til et annet sykehus (Helse Førde), heldigvis ordnet det seg.

 

Enig! Koste hva det koste vil. Helse er vel den beste investeringen man kan gjøre i livet!

 

Hvor lang tid brukte du på opptrening før du var tilbake i full aktivitet (Ekstremsport, kontaktidretter etc)?

Jeg må gå 9 måneder før jeg kan begynne for fullt.

Opererte forrige fredag, og kan allerede smått gå på kneet, så jeg fikk lov til å kaste krykkene etter 2 uker :new_woot:

Men, det verste er å reise seg fra senga, når alt blodet i kroppen strømmer ned mot snittet de brukte for å hente scener til korsbåndet... Det er et sant helvette :tease:

 

edit: Hyggelig at du tok deg tid til å lese, forresten :)

Endret av MilKman'
Lenke til kommentar

De laget et nytt korsbånd på deg, eller?

 

Husker ikke nøyaktig hvor lang tid opptreningen tok, men jeg opererte i begynnelsen av desember. Kastet krykkene før nyttår og startet med opptreningen i februar (godt mulig det var i januar allerede). Fotballsesongen begynte i april, men tror ikke jeg spilte noen kamper før i mai måned. Da begynte jeg å spille sammen med de andre, men løp hurtig osv. litt før dette. Så jeg var tilbake på fotballbanen ca. 6 måneder etter operasjonen.

 

Noe som nesten var verre enn å ryke korsbåndet var å fjerne veske (blod & vann) i kneet. Den gangen jeg dro til fastlegen og han fastslo at korsbåndet var røket, så var kneet hovnet opp og hadde dermed fullt av veske i seg. Han var snill og sa han kunne trekke det ut nå med en gang. Han tok frem en sprøyte og begynte å trekke ut vann. Det var så vondt at... :ohmy:

Lenke til kommentar

Jada, nå har jeg et flunkende nytt bånd de stjal fra hamstringsen min!

 

Hmm, nei det skal visst (det jeg har hørt og lært, da) være 9 måneder minimum før du er tilbake i full aktivitet, men det kommer vel ann på hva kirurgene mener, og framgangsmåte for operasjonen. Og hva slags fysioterapeut man har.

Høres ut som alt funker bra etter 6 mnd med deg hvertfall!

 

Hvordan er det med aktivitet den dag i dag? Det er 7 år siden nå?

Har du noe knepping i kneet, eller mye vondt etter aktivitet?

 

Ja, som sagt, fikk jo hydrops selv...

Men de valgte å ikke fjerne det, så det har vel vært der til jeg opererte, mulig det bare har forsvunnet eller så regner jeg med de tok det under operasjonen!

 

Hehe tviler ikke på at smerteterskelen rikket litt på seg , da nei..

Lenke til kommentar

Jada, nå har jeg et flunkende nytt bånd de stjal fra hamstringsen min!

 

Hmm, nei det skal visst (det jeg har hørt og lært, da) være 9 måneder minimum før du er tilbake i full aktivitet, men det kommer vel ann på hva kirurgene mener, og framgangsmåte for operasjonen. Og hva slags fysioterapeut man har.

Høres ut som alt funker bra etter 6 mnd med deg hvertfall!

 

Hvordan er det med aktivitet den dag i dag? Det er 7 år siden nå?

Har du noe knepping i kneet, eller mye vondt etter aktivitet?

 

Ja, som sagt, fikk jo hydrops selv...

Men de valgte å ikke fjerne det, så det har vel vært der til jeg opererte, mulig det bare har forsvunnet eller så regner jeg med de tok det under operasjonen!

 

Hehe tviler ikke på at smerteterskelen rikket litt på seg , da nei..

 

Okei, da har vi sikkert hatt akkurat samme operasjon. Tror det er svært viktig med et bra treningsprogram etter operasjonen, så jeg var også heldig med at den lokale fysioterapeuten er svært dyktig.

 

Jepp, nå er det 7 år siden det røk og ca. 5 og et halvt år siden jeg begynte å spille fotball igjen. Hos meg er det ingen knepping i kneet og null stress etter å ha vært i aktivitet. Men som sagt tidligere har jeg noen kamerater som ikke har vært fullt så heldig. De har vanskelig for å trene to ganger på to dager.

 

Jamtfall - En som ikke har vært like heldig.. Jeg fikk beskjed om at det var umulig å ryke korsbåndet i venstre kne på nytt igjen, da det nye er alt for sterkt til det.

Lenke til kommentar

 

 

Okei, da har vi sikkert hatt akkurat samme operasjon. Tror det er svært viktig med et bra treningsprogram etter operasjonen, så jeg var også heldig med at den lokale fysioterapeuten er svært dyktig.

 

Jepp, nå er det 7 år siden det røk og ca. 5 og et halvt år siden jeg begynte å spille fotball igjen. Hos meg er det ingen knepping i kneet og null stress etter å ha vært i aktivitet. Men som sagt tidligere har jeg noen kamerater som ikke har vært fullt så heldig. De har vanskelig for å trene to ganger på to dager.

 

Jamtfall - En som ikke har vært like heldig.. Jeg fikk beskjed om at det var umulig å ryke korsbåndet i venstre kne på nytt igjen, da det nye er alt for sterkt til det.

 

Ja opptreningen er vel det som teller mest.

Forresten jeg har et spørsmål.

Nå er det ikke sikkert vi hadde samme operasjon. Ting kan vel ha forandre seg på alle de årene.

Men jeg har en helvettes smerte rett under kuttet hvor de gikk inn for å hente scener i hamstrings, og den smerten kommer kun når jeg reiser meg. Når jeg sitter er det kun vondt når jeg er borti det.

Har du opplevd det?

Det er helt sykt ømt liksom, og jeg har lite følelse der selv om det er vondt.

Og smertene er kun under såret, ingen andre steder, og spesielt vondt ved innsiden av skinnbenet.

 

Høres det kjent ut?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bra jeg fant en slik tråd, så slipper jeg å lage en ny en :D

 

Jeg tar kortversjonen:

 

21. mars 2011 fikk jeg en vridning av venstre kne på fotballtrening som førte til at jeg røk fremre korsbånd, ytre menisk samt et lite brudd u lårbenet (det lårbenet møter kneet). Ble operert 2 måneder senere (20. mai 2011) på BKS i Bergen av Ove Austgulen. Fikk gjort dette såpass kjapt da jobben min har en veldig god helseforsikring.

 

Nå har det gått ca. 9,5 måneder og jeg har begynt å være med på treningene med laget igjen så mye som jeg klarer. Fullførte faktisk en hel trening i går med skikkelig spill, det var knallkjekt.

 

Sånn per i dag merker jeg absolutt ingen ting til selve korsbåndsskaden, som er veldig bra, for da vet jeg at fysioenperioden min har virket som den skulle. Det som jeg derimot legger merke til er en slags nummenhet på området hvor ytre menisk ligger. Legen min fjernet ca. 8mm av den (husker ikke hvor stor en menisk egentlig er). Den nummenheten er litt rar, for det kjennes ut som et litt rart press på den siden av kneet. Det er ikke vondt, eller gjør at eg halter - den er liksom bare der når eg går. Den dukker som oftest opp etter treninger.

 

Jeg tipper det nok har med at jeg har mindre menisk enn før, og at kneet ikke er helt vant med fotballtrening sålangt.

 

 

En annen ting som er litt morsomt å legge merke til er den mentale biten som man får i topplokket etter en slik operasjon. "Kommer jeg til å slå opp skaden, hvordan blir det å spille i kamp/trening igjen", samt frykten for at det skal skje igjen, for den smerten rett etter man gjør vridningen og hører smellet er helt jævlig. Helt ubeskrivelig.

 

Det jeg merker nå som fotballspillingen er i gang igjen er at jeg holder igjen pasninger og skyting med operert fot. Jeg bruker stort sett høyrefoten til alle slike ting, men før eller siden går det nok mer automatisk hvilke føtter jeg bruker. Er glad det ikke var godfoten som røk ;)

 

Håper noen har kjennskap til hvordan meniskskader kjennes ut i etterkant, og om det jeg føler er normalt, eller om jeg bør høre med fastlegen min for sikkerhets skyld :)

Lenke til kommentar

 

 

Bra jeg fant en slik tråd, så slipper jeg å lage en ny en :D

 

Jeg tar kortversjonen:

 

21. mars 2011 fikk jeg en vridning av venstre kne på fotballtrening som førte til at jeg røk fremre korsbånd, ytre menisk samt et lite brudd u lårbenet (det lårbenet møter kneet). Ble operert 2 måneder senere (20. mai 2011) på BKS i Bergen av Ove Austgulen. Fikk gjort dette såpass kjapt da jobben min har en veldig god helseforsikring.

 

Nå har det gått ca. 9,5 måneder og jeg har begynt å være med på treningene med laget igjen så mye som jeg klarer. Fullførte faktisk en hel trening i går med skikkelig spill, det var knallkjekt.

 

Sånn per i dag merker jeg absolutt ingen ting til selve korsbåndsskaden, som er veldig bra, for da vet jeg at fysioenperioden min har virket som den skulle. Det som jeg derimot legger merke til er en slags nummenhet på området hvor ytre menisk ligger. Legen min fjernet ca. 8mm av den (husker ikke hvor stor en menisk egentlig er). Den nummenheten er litt rar, for det kjennes ut som et litt rart press på den siden av kneet. Det er ikke vondt, eller gjør at eg halter - den er liksom bare der når eg går. Den dukker som oftest opp etter treninger.

 

Jeg tipper det nok har med at jeg har mindre menisk enn før, og at kneet ikke er helt vant med fotballtrening sålangt.

 

 

En annen ting som er litt morsomt å legge merke til er den mentale biten som man får i topplokket etter en slik operasjon. "Kommer jeg til å slå opp skaden, hvordan blir det å spille i kamp/trening igjen", samt frykten for at det skal skje igjen, for den smerten rett etter man gjør vridningen og hører smellet er helt jævlig. Helt ubeskrivelig.

 

Det jeg merker nå som fotballspillingen er i gang igjen er at jeg holder igjen pasninger og skyting med operert fot. Jeg bruker stort sett høyrefoten til alle slike ting, men før eller siden går det nok mer automatisk hvilke føtter jeg bruker. Er glad det ikke var godfoten som røk ;)

 

Håper noen har kjennskap til hvordan meniskskader kjennes ut i etterkant, og om det jeg føler er normalt, eller om jeg bør høre med fastlegen min for sikkerhets skyld :)

 

 

 

Godt det er flere som har historier å dele!

Enig på den mentale delen, men den tror jeg mange sliter med. En utvei kan være idrettspsykolog, kanskje det til og med kan være noe for deg. De vil hjelpe deg å komme over den mentale kneika som gjør at du holder igjen under aktiviteter.

 

Når det kommer til ubehaget i menisken din ville jeg selvfølgelig gått til fastlegen din, men jeg kan også komme med en teori.

Når du har et skadet og operert kne, må du også leve med det kneet.

Mange leger sier at det aldri vil bli helt friskt, men andre leger mener det motsatte. Jeg mener det aldri vil bli det, desverre.

 

Den ubehagelige følelsen i kneet ditt (som jeg oppfattet kun kom under trening og aktivitet?) er nok fordi du har operert (åpenbart). Når du da er i aktivitet kan det skje at kneet/menisken blir irritert og det fremkaller akkurat den følelsen du får. Den er nok ikke farlig, men om det ender med smerte og hevelse burde du selvfølgelig kjøre igang med RICE-prinsippet, selvom det ikke er noe kritisk.

 

Det jeg lurer på er om kneet ditt rødmer, blir varmt eller får en hevelse når ubehaget oppstår?

 

Håper du ble litt klokere, og husk at det bare er en teori!

Lenke til kommentar

Når eg spiller så bruker eg en sånn blå knestøtte (som håndballspillere bruker), mest for trygghetsfølelsen. Men i går på treningen så merket jeg på slutten av jeg var ganske varm på kneet. Tenkte ikke så mye over det, annet at det sikkert kom fra den støtten. Men det kan jo også være noe annet også, har du samme opplevelser der?

 

Jeg er av det synet at kneet mitt aldri blir 100% friskt, friskt nok til at jeg i det daglige er symptomfri, men at det alltid vil være litt forskjell fra det friske. Fra medisinsk ståsted fikk jeg vite at det å ryke korsbånd og menisk tilsvarer en invaliditetsprosent på totalt 6%. Så da er jeg egentlig 94% medisinsk frisk :p

 

Jeg var også ganske heldig i uhellet, for på jobben har vi en fritidsskadeforsikring med dekning på men, og denne skaden sørget for drøyt 99.000 kroner i erstatning, så var sånn sett flaks. Pluss de 18.000 kronene som kommer med fra fotball-lisensen. Har jo ennå et friskt kne, så samme prosedyre der og om det skulle skje igjen :p

Lenke til kommentar

Desverre er det ikke mer enn 4-5 uker siden jeg opererte, så jeg har ikke kommet så langt i prosessen enda.

Jeg ville definitivt tatt en tur innom fastlegen om min teori ikke var til hjelp, eller hørtes kjent ut.

 

Jeg tipper det er irritasjon og overbelastning av kneet som gjør det.

Desverre, så bare tipper jeg som jeg sier, jeg har ingen medisinsk innsikt i sånne ting :(

Lenke til kommentar

Da er du inne i den "gøye" perioden med trening på bøy og strekk... :p

 

I denne perioden merket jeg at det var noen ganger at jeg tenke om dette kom til å ordne seg, for følte at det var for ubehagelig til å bli så mye bedre. Men FY så det endret seg da jeg begynte med fysioterapi. Da eskalerte det virkelig, spesielt med bøy. Full strekk tok flere måneder, det var de siste gradene før full strekk som tok lengst tid.

 

Men her er det viktig å ha god tålmodighet, det trenger man her, for man blir grundig lei av å trene fysio etterhvert, selv om det er utrolig viktig. Men stort pluss at flesteparten av de på treningssenteret var helt ok damer som trente og spankulerte rundt ;)

Lenke til kommentar

Da er du inne i den "gøye" perioden med trening på bøy og strekk... :p

 

I denne perioden merket jeg at det var noen ganger at jeg tenke om dette kom til å ordne seg, for følte at det var for ubehagelig til å bli så mye bedre. Men FY så det endret seg da jeg begynte med fysioterapi. Da eskalerte det virkelig, spesielt med bøy. Full strekk tok flere måneder, det var de siste gradene før full strekk som tok lengst tid.

 

Men her er det viktig å ha god tålmodighet, det trenger man her, for man blir grundig lei av å trene fysio etterhvert, selv om det er utrolig viktig. Men stort pluss at flesteparten av de på treningssenteret var helt ok damer som trente og spankulerte rundt ;)

 

Hmm trente du noe før operasjonen?

Jeg trenger siden april 2011, til 13 januar 2011, og jeg har allerede full strekk og full bøy etter kun 4 uker.

 

heh har vært hos fysioterapeuten siden nevnt dato (april2011) og går virkelig ikke lei :D

Lenke til kommentar

Jeg hørte ingenting om at man skal ha fysio før man opereres. Men jeg trente ved å først belaste foten gradivs, og deretter spe på med sykling og jogging. Jeg fikk vite at Ove Austgulen at jeg burde ha tatt fysio, men at jeg hadde trent såpass bra at han opererte likevel. Var like bra utgangspunkt sa han.

 

Men da vet eg det til neste gang ;)

 

Det som jeg har merket at ikke jeg kan gjøre lengre er jogging på asfalt. Etter 2-3 km merker jeg at kneet hovner litt opp og blir stivt. Men det har nok mye med at ytre menisk er betydelig redusert, og at støtdempingen ikke er like god som før

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Hei

 

Jeg ser nok at jeg har noe å tilføre denne diskusjonen.

Selv røk jeg fremre korsbånd og ødela ytre del av menisken i venstre kne ved inne trening i fotball for 6 år siden.

Skaden skjedde ved at jeg hadde all vekt på stambeinet(venstre) i en takling og motspiller taklet i knehøyde samtidig som jeg vred beinet. Smertene kan beskrives som intense etter jeg hørte et høyt smell i kneet.

 

I etterkant av operasjonen gikk jeg til fastlegen som ba meg ta det rolig med fotballtrening. Det ble ikke tatt MR. Som alternativ til fotball startet jeg å jogge en del. Etter hvert fikk jeg smerter i venstre ytterkant av kneet, noe som viser seg å være "runners knee". Dette kom pga overbalestning på ustabilt kne samt at jeg ar løpt med feil sko (jeg overpronerer på høyre bein).

Jeg tenkte ikke så mye på dette og startet med fotball igjen. Kneet var umåtelig ustabilt og etter ca 4 år vred jeg kneet igjen i en lignende takling i inne fotball.

Det var først da jeg tok dette videre via MR og via ortoped.

Min erfaring er at fastlege og standard ortoped som det henvises til, nødvendigvis ikke bør ha kunnskap om idrettsskader. Med MR som viste skade i kneet samt to konsultasjoner hos ortoped, så klarte han ikke å påvise med sikkerhet at fremre korsbånd var røket. med 2-3 mnd ventetid per konsultasjon samt det samme på MR, så var dette tidkrevende.

 

I løpet av denne frustrerende perioden anskaffet min arbeidsgiver seg helseforsikring, noe som åpnet for at jeg kunne ta dette løpet privat.

Jeg fikk ny MR etter 2 dager og konsultasjon hos Trygve Kase etter 14 dager. Han påviste røket fremre korsbånd etter første fysiske kontroll av kneet uten bruk av MR bildene som forelå. (Det er vanvittig hvor stort forskjell det er på spesialister og de som ikke er det).

Uansett så fikk jeg operasjon en uke etter konsultasjon.

Operasjonen ble utført og den gikk bra. Det var noe komplikasjoner i etterkant, men dette har gått seg til. Operasjonen ble utført februar 2012.

 

Opptrening har vært i samråd med fysio og styrke er nå god, men ikke god nok i henhold til hva fysio sier. (tester skal være på ca 90% av frisk side på visse tester.)

 

Det som jeg opplever med mitt kne etter 10 mnd er at jeg har stivt kne på morgenene når jeg våkner. I tillegg har jeg små smerter ved innstikkene på fremsid av kneet. (arrvev)

Jevnt over er korsbåndet jo på plass og det er mer stabilt, men jeg føler ikke at det er 100% da jeg opplever en følelse av svik når jeg belaster høyre kne og presser venstre kne ut mot venstre..

 

I tillegg har jeg smerter på ytterside venstre kne, som kan være menisk, men som også kan være runners knee... Det er litt slitsomt å ikke vite hva som forårsaker smertene. jeg har fått et treningsopplegg for å kvitte meg med runners knee, men pga en skulder som lukserer(går ut av ledd), kan jeg ikke gjøre de øvelsene som må til for å se om runners knee er årsaken til smertene. Dette er da frustrerende.

 

Generelt kan jeg si at det er godt å ha fått et fremre korsbånd, men at opptrening og småsmerter i kneet i lang tid må påberegnes. Man skal ikke ta lett på en slik operasjon da det er en ganske omfattende operasjon.

 

Har dere spørsmål om mine opplevelser er det bare å svare på denne tråden, så skal jeg svare så godt jeg kan.

 

Nå har jeg en nyoperert skulder som skal stabilisere denne, når den er god nok skal jeg forsøke å trene bort runners knee (om mulig), hvis ikke blir det menisk operasjon til våren :-)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei!

Har samme skade selv,operert i september i fjor. Angående fysioterapi; hvor ofte har dere hatt time med fysio etter operasjonen`? Før jul hadde jeg hver 2. uke og nå etter jul ønsker fysio at jeg skal komme bare hver 4. uke. Føler at jeg burde hatt tettere oppfølging, men lurer på hva som er vanlig?

Lenke til kommentar

Hei!

Har samme skade selv,operert i september i fjor. Angående fysioterapi; hvor ofte har dere hatt time med fysio etter operasjonen`? Før jul hadde jeg hver 2. uke og nå etter jul ønsker fysio at jeg skal komme bare hver 4. uke. Føler at jeg burde hatt tettere oppfølging, men lurer på hva som er vanlig?

Lenke til kommentar

Hei

 

Siste post ble litt feil.

Det er nå ett år siden operasjonen min og det er ikke oftere enn hver 4.uke jeg har hatt fysio, ofte sjeldnere. Hadde regelmessig oppfølging de to-tre første mnd, så ble det sjeldnere.

Dette kommer av kunnskap jeg har tilegnet meg om trening via fysio samt program fysio har gitt som jeg skal følge.

Jevnt over trener jeg kun sykling samt benpress og leg extention/framfall med tunge vekter.

Trener også mye stabilitet i hofte.

Opererte skulder pga gjentagende luksasjoner (skulderen ute av ledd ca 10 ganger), så det satt en demper for treningen.

Har i tillegg runners knee som vanskeliggjør trening da dette ikke skal belastes stort.

Tren hardt og jevnt, men ikke slik at smertene sitter i.

Jeg har problemer med arrvev i kneet samt smerter på framsiden der de tok ut graftet..

Andre med liknende erfaring?

Lenke til kommentar

Ok, så etter 3mnd så er det vanlig med time hver 4. uke?

 

Føler at progresjonen av treningen lar vente på seg, gjør stort sett samme øvelser som i mnd. 1. Trener 1 t på treningssenter hver dag, 5-6 ganger i uka, og føler ikke jeg kan trene mer uten å bli utslitt/utbrent.

 

Er det mange av dere som har fortsatt med fysio etter de 6. mnd man får ved henvisingen etter operasjonen? Merker at mitt kne ikke kommer til å bli "bra" etter 6mnd :nei:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...