Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan leve med kronisk tinnitus


Krankenstein

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan jeg blir påvirket av tinnitus:

Ikke spesielt mye, er vant med det. Men når jeg skal sove på natta og det ikke er en eneste lyd i omgivelsen så kan jeg få problemer med å sove. Det löser jeg ved å åpne vinduet eller sette på radioen :)

 

Hvilke tiltak jeg har laget for meg selv:

Pröver å ikke tenke på det, sette på TVen, lese avisa, höre på radio, ta meg en tur ut osv. :)

 

Hvordan jeg fikk tinnitus: Jeg er jeger, og har skutt altfor mye med både hagle og rifle uten hörselbeskyttelse. Det er noe som jeg angrer! Nå har jeg kjöpt hörselvern som faktisk FORSTERKER små lyder, men stenger ute HÖYE lyder som for eksempel gevärskudd. En fantastisk oppfinnelse! :)

Endret av KattaErDau
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan jeg blir påvirket av tinnitus:

Ikke spesielt mye, er vant med det. Men når jeg skal sove på natta og det ikke er en eneste lyd i omgivelsen så kan jeg få problemer med å sove. Det löser jeg ved å åpne vinduet eller sette på radioen :)

 

Hvilke tiltak jeg har laget for meg selv:

Pröver å ikke tenke på det, sette på TVen, lese avisa, höre på radio, ta meg en tur ut osv. :)

 

Hvordan jeg fikk tinnitus: Jeg er jeger, og har skutt altfor mye med både hagle og rifle uten hörselbeskyttelse. Det er noe som jeg angrer! Nå har jeg kjöpt hörselvern som faktisk FORSTERKER små lyder, men stenger ute HÖYE lyder som for eksempel gevärskudd. En fantastisk oppfinnelse! :)

 

 

Høres ut som du takler det rimelig bra da. Har mye om aksept. Jo fortere man aksepterer at "stillhet" ikke eksisterer lengre, jo fortere klarer man å tilpasse seg. Radio og tv er blitt et must ja. Ikke ofte eg hører noe ute i det fri nei, men det skjer en sjelden gang desverre.

 

ve du noe om "tinnitus kurer". Det vil si, det finnes jo ingen kur per dags dato, men kanskje noe som kan fungere på enkelte.....?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk tinnitus da far sendte meg alene på DDE-konsert som 8-åring. Visste ikke bedre, så stelte meg foran høyttaleren, og siden har det sagt piiip i ørene.

 

Det forverres om jeg hører mye på musikk, er på konsert, og det blir aldri helt borte.

 

Hvordan takler jeg det? Tja, bryr meg egentlig fint lite.

 

Den eneste medisinen mot tinnitus er å ignorere at man har det. Og det fungerer ganske bra så lenge man passer på å ikke ha det helt stille rundt seg :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan jeg ha en eller annen veldig svak form for tinnitus?

 

Noen ganger hører jeg en sterk pipelyd som saaaakte toner inn i mørkt og lyst .

 

Jeg ser ingen grunn til at jeg skal ha det. Jeg har, siden jeg var liten, vært veldig følsom for lyd.

 

Om det er sånn at det plutselig smeller for og deretter toner inn en høy pipelyd som faser ut i løpet av noen få eller noen flere sekunder, vil ikke dette defineres som tinnitus nei. Vil anta de fleste får sånn noen ganger. Jeg har tinnitus, men også det fenomenet du beskriver inntreffer noen ganger, og det er noe helt annet enn den lyden jeg ellers hører.

 

Så og si alle har en eller annet form for kronisk sus eller piping i øret. Om du definerer det som tinnitus eller ikke, må vel bero på om du også hører det i omgivelser som ikke er stille og dermed er blitt en plage.

Lenke til kommentar

Metalhead Suffering From Severe Tinnitus And Hyperacusis Commits Suicide

 

In his goodbye letter, Hectors wrote: "For the first time in my life, the ringing noise in my ears is totally unbearable. It goes beyond anything. Despite the heavier medication, EVERYTHING is hurting my ears, especially my own voice. I can no longer communicate - just when I really needed to talk with the people around me the most. A hundred times, I tried to fight back, kept myself in silence, involved in antisocial behaviour - waiting for some sort of improvement. But there is a line somewhere. That line is reached. Please respect my choice, my life has become a living hell."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tinnitusen min har dårlige dager og noe bedre dager. Ufattelig trist når den står på som værst. Kan faen ikke se på tv en gang. Med en gang folk slutter å prate, så kommer "trollet" fram.

 

Regner med eg ikke har tinnitus om 20 år. Da burde de ha klart å finne en løsning. Eg snakker da om reperasjon av de hårcellene i innerøret som er skadet. Det vil aldri finnes EN kur mot all tinnitus, siden man får tinnitus på forskjellige måter. Min er mer klassisk. Svært høy musikk over en mindre periode og bang, permanent øresus på venstre øre. JIPPI!!!

Lenke til kommentar

La ikke merke til tinnitusen min før jeg så denne tråden. :)

 

Vanskelig å si hvordan man påvirkes, men mener å ha lest noe om at det finnes en sammenheng mellom tinnitus og grader av hukommelsesproblemer. Føler ikke at det gjelder i mitt tilfelle fortsatt...

 

Fikk tinnitus på ungdomsskolen. Hele skolen skulle på den lokale bygdekinoen og se en eller annen film. Jeg satt på første rad ikke så langt ved høytalerne; syntes at det var en smule høyt volum. Plutselig kom en høy lyd i filmen; på samme tiden smalt det i det ene øret mitt, og jeg fikk en dott i det øret, samt piping. Dotten gikk etterhvert bort, pipingen gjorde det ikke.

 

Har hatt tinnitus i cirka 11-12 år nå da..

 

Triks for å distraheres fra tinnitusen for min del er å bare gjøre ting. Konsentrere seg om andre ting. Hvis soving skulle være vanskelig blir det å åpne vinduet.

Endret av J-Core
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Øresusen kom snikenes inn i mine ører allerede i 10-11 års alderen. Jeg spilte slagverk på musikkskole i 6-7år, hvorav de par første uten ørepropper. Jeg var ung og dum, men musikkskolen sa heller aldri noe om det. Etter at jeg sluttet spillingen av den grunn, tror jeg musikkskolen krever hørselsbeskyttelse før en får spille. Utrolig trist at jeg måtte være den uheldige. Men sånn er livet, hver sin last. Jeg har jamn sus på begge ører (noe jeg ser på som en fordel kontra å ha bare på det ene øret), både den såkalte "tv-lyden" og during. Susen min har gått opp og ned. Noen ganger har det vært så galt at jeg nesten har gått på veggene, mens i skrivende stund er den ganske snill! Den eneste gangen i døgnet jeg virkelig plages av den er i innsovingsfasen, da bruker jeg motlyd i form av radioskurr (midt mellom to kanaler). Jeg har fått en pute med høytaler(e) innbygd med naturlyder osv. Men denne tror jeg er bare med høytaler på ene siden, ergo funker ikke for meg. Har ikke gjort noe med det.

Men det var vanskelig å "akseptere" at lydene har kommet for og bli.

Lenke til kommentar

Har merket at det har blitt litt verre her i gården etter at jeg begynte på skole, og dermed bruker mp3 spiller frem og tilbake på toget.

 

Prøver å ikke ha så høyt på, så fikk til slutt kjøpt sånne støydempende propper. Anbefaler på det sterkeste å koste på seg ordentlig propper/headset om man er plaget med slikt.

 

Kan nå ha mye lavere volum, og enda ikke bli plaget av at naboen snakker i telefonen og den slags. Definitivt verdt det.

Lenke til kommentar

hei.

tror jeg har tinnitus jeg også... ser at dere har samma problemet som meg, nemlig innsovningsfasen. hos meg så høres det ut som det er noen som slår på oljetønner inni øret mitt.. kan være sykt irriterende når jeg skal sove.

men har også hørt at det kan være at jeg har bare mye rusk i øret? det virker som om de som "slår på oljetønnene" har samme takt som pulsen min.. Noen som har hørt om dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...