Gå til innhold

Oppgradering av gammel pc


Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Pcen har blitt litt tullete så tenkte oppgradere

 

Delene jeg har :

 

 Intel Core i7-4770K

MSI GeForce GTX770 2GB TF OC
Gigabyte GA-Z97-HD3
Crucial BallistixSport 8GB 1600MHz
Samsung 840 EVO Basic 250GB
Seagate Barracuda 1T HDD
Corsair TX 750W ATX12V

coolermaster 212 evo cpu kjøler

Fractal design r4

 

 

Er det noe å ta vare på her? Bruker pcen til spill generelt (Counter strike/Overwatch) og litt enkel videoredigering. Har lyst til å gjøre dette billigst mulig på ett budsjett på 6-7 tusen.

 

Det jeg ihvertfall må ha nytt er en ny HDD siden den har gått dundass.

Kan vel ta vare på kabinett og cpu kjøleren ihvertfall , men resten av delene er jeg grønn på siden jeg ikke har så mye innsikt i hva som er bra nå av komponenter.

 

Takker for hjelp og svar !

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hverken CSGO eller Overwatch behøver vel egentlig noe kraftigere enn GTX 770kortet du allerede har, men om du planlegger å prøve BF1 som kommer nå i høst kan det jo ha en hensikt å oppgradere litt. 

 

Det eneste du kan vurdere å bytte ut her er skjermkortet. Da hovedkortet, prosessoren, rammen og resten er enda gulle godt! Siden et GTX1080 alene sprenger budsjettet ditt så står valget mellom Radeon 480, GTX 1060 eller GTX 1070. Sistnevnte vil sprenge budsjettet ditt litt.

 

Hva med å gå for en Samsung 850 EVO 500GB SSD og en vanlig spinndisk til lagring av film, og filer generelt. Anbefaler å gå for WD Desktop Black. Så kan du kjøpe et GTX1060 skjermkort. Det vil koste 5617,- på komplett og levner litt rom til å kjøpe en større harddisk eller SSD(1TB :dribble:)  om du ønsker det.

Endret av Nlklas
Lenke til kommentar

Hverken CSGO eller Overwatch behøver vel egentlig noe kraftigere enn GTX 770kortet du allerede har, men om du planlegger å prøve BF1 som kommer nå i høst kan det jo ha en hensikt å oppgradere litt. 

 

Det eneste du kan vurdere å bytte ut her er skjermkortet. Da hovedkortet, prosessoren, rammen og resten er enda gulle godt! Siden et GTX1080 alene sprenger budsjettet ditt så står valget mellom Radeon 480, GTX 1060 eller GTX 1070. Sistnevnte vil sprenge budsjettet ditt litt.

 

Hva med å gå for en Samsung 850 EVO 500GB SSD og en vanlig spinndisk til lagring av film, og filer generelt. Anbefaler å gå for WD Desktop Black. Så kan du kjøpe et GTX1060 skjermkort. Det vil koste 5617,- på komplett og levner litt rom til å kjøpe en større harddisk eller SSD(1TB :dribble:)  om du ønsker det.

Har jo tenkt til å prøve nyere spill etterhvert , så det går jo ann å oppgradere. Grunnen til at jeg vil oppgradere er også fordi pcen startet å oppføre seg rart (har laget egen tråd for dette) og har sittet i 3 dager nå å feilsøkt.

Og når man har lyst til å spille ihvertfall Global Offensive litt kompetetivt så er dette veldig irriterende. Men er greit å få vite hva som man kan ha en liten stund til i forhold til komponenter , så takk for det ! :D

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt inn 8GB RAM til, eventuelt satset litt til og kjøpt 4x8GB. Burde vel gå an å få både dette og et 1070 godt innenfor budsjett. Strømforsyningen er neppe av nyeste dato, det er det neste jeg ville byttet ut der, men if it ain't broke, don't fix it. Er den av god kvalitet skal den ikke ta med seg masse annet, heller.

Det går også an å handle 2x8GB nå, og så slenge inn 2x8GB til senere, ved behov.

Lenke til kommentar

Heihei!

 

Pcen har blitt litt tullete så tenkte oppgradere

 

Hva mener du med det? Hakker det når du spiller eller går det veldig tregt?

 

Hvilken oppløsning er det på skjermen du skal bruke? Hvilke krav setter du til de spillene du skal spille? Ultra?

 

HDD som har røket er mindre enn 5 år? Isåfall har du rett på reklamasjon.

Lenke til kommentar

Har jo tenkt til å prøve nyere spill etterhvert , så det går jo ann å oppgradere. Grunnen til at jeg vil oppgradere er også fordi pcen startet å oppføre seg rart (har laget egen tråd for dette) og har sittet i 3 dager nå å feilsøkt.

 

Link til tråden er kjekkt å slenge med :)

Har du reinstallert Windows?

 

De delene du har trenger ikke oppgraderes egentlig, for Overwatch og CS hvertfall.

Du må ha en ganske god ny CPU for at den skal være noe vits å oppgradere, ikke verdt pengene mtp. pris/ ytelse.

RAM er greit nok å få inn litt til, men du trenger ikke mer enn 16GB.

GPU er bra nok, men skal du oppgradere og spiller på 1080p så vil et GTX 1060 eller RX 480 være bra nok og best mtp. pris/ ytelse. Jeg ville spart resten av budsjettet og spart opp til en full oppgradering av de andre delene istedenfor å kjøre på med et GTX 1070.

 

Noe ala dette er det jeg ville kjøpt, da har du hvertfall en pekepin på prisen. Bør ha raskere RAM selvfølgelig, ikke mange kronene ekstra.

https://www.komplett.no/product/783616/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-intel-core-i7-6700k#

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

 

Har jo tenkt til å prøve nyere spill etterhvert , så det går jo ann å oppgradere. Grunnen til at jeg vil oppgradere er også fordi pcen startet å oppføre seg rart (har laget egen tråd for dette) og har sittet i 3 dager nå å feilsøkt.

 

Link til tråden er kjekkt å slenge med :)

Har du reinstallert Windows?

 

De delene du har trenger ikke oppgraderes egentlig, for Overwatch og CS hvertfall.

Du må ha en ganske god ny CPU for at den skal være noe vits å oppgradere, ikke verdt pengene mtp. pris/ ytelse.

RAM er greit nok å få inn litt til, men du trenger ikke mer enn 16GB.

GPU er bra nok, men skal du oppgradere og spiller på 1080p så vil et GTX 1060 eller RX 480 være bra nok og best mtp. pris/ ytelse. Jeg ville spart resten av budsjettet og spart opp til en full oppgradering av de andre delene istedenfor å kjøre på med et GTX 1070.

 

Noe ala dette er det jeg ville kjøpt, da har du hvertfall en pekepin på prisen. Bør ha raskere RAM selvfølgelig, ikke mange kronene ekstra.

https://www.komplett.no/product/783616/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-intel-core-i7-6700k#

 

Her er tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1736460&hl= :)

 

Jeg får se om jeg klarer fikse problemet eller evt prøve installere windows på nytt. Nå føler jeg at jeg har prøvd det meste så da frister det veldig å få byttet ut litt komponenter slik at jeg kan spella litt igjen.

 

Den pakken du linket til var ikke så dum , og kan såklart kjøpe litt mer ram.

Lenke til kommentar

 

Heihei!

 

Pcen har blitt litt tullete så tenkte oppgradere

 

Hva mener du med det? Hakker det når du spiller eller går det veldig tregt?

 

Hvilken oppløsning er det på skjermen du skal bruke? Hvilke krav setter du til de spillene du skal spille? Ultra?

 

HDD som har røket er mindre enn 5 år? Isåfall har du rett på reklamasjon.

 

 

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det , men det småhakker veldig og ihvertfall når jeg snur meg rundt på de forskjellige kartene i spillene (gleder både overwatch og global offensive) Føles veldig som ting går i slowmotion. Også føles det som sensitivitet på musen har blitt høyere etter jeg installerte windows på nytt selvom jeg har de samme musesettingsene i windows og i spillene. Musen er også plug and play , så får ikke lastet ned noe drivere.

 

Bruker 1920*1080 oppløsning. og før det ble problemer med pcen så hadde jeg high i både global offsensive og overwatch,

 

Jeg kjøpte HDDen på ett pc sted i Oslo og har ikke kvitteringen så vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å reklamere på den

Lenke til kommentar

Formaterte du SSD og installerte win 10 på ny på denne? Eller var det på HDD?

 

Jeg formaterte begge. Men når jeg skulle starte pcen i ettertid tok det lang tid før jeg kom inn i windows (før tok det maks 10 sekunder). Det jeg gjorde etterpå var å koble ut HDD og da bootet pcen som normalt. Så jeg tror før jeg kjøper nye deler at jeg skal formatere uten HDD koblet til å se hva som skjer. Hvis ikke dette funker skal jeg kjøpe ny ssd og oppgraderingspakken som er anbefalt ovenfor her :)

Endret av QuEStyadig
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...