Gå til innhold

200 x digital zoom, hva kan det brukes til ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan generelt få samme kvaliteten ved å croppe inn i etterbehandlingen. Fordelen er at det ofte kan være enklere å gjøre det mens du tar opp enn å knote med det i etterbehandlingen. Bildekvaliteten daler selvfølgelig, men det er kjekt å ha muligheten til å ofre bildekvalitet for å få "riktig" utsnitt.

Selv hadde jeg nok skrudd av digital zoom og kun brukt den optiske - og eventuelt skrudd digital zoom på igjen ved behov.

Lenke til kommentar

Digital zoom betyr at programvaren i kameraet forstørrer pikslene, enkelt fortalt hvis en piksel er 1mm stor og du øker den 200% blir da den pikselen 200mm stor, men prosessen i kameraet binner sammen pikslene så du ikke får kjempestore firkanter men det går på bekostning av skarphet.

 

Du kan enkelt teste dette ved og åpne et bilde i Windows bildefremvisningprogram og bruke spaken for forstørring til 200%.

 

Trenger du mer tele på et kamera som ikke har dette optisk tror jeg du vil få bedre resultat ved og bruke en forestørrelselinse og skru fast foran kameraobjektivet. Bare pass på at det har samme gjenge-dimensjon som kameraet ditt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Digitalzoom har begrenset bruksverdi med mindre bitraten under lagringen er så dårlig at du får bedre kvalitet enn å blåse det opp i software etterpå.

200x digitalzoom er en grei "kikkert" i mangel på en vanlig sådan. Høy digitalzoom er vel helst et krav fra markedsføringsavdelingen, på linje med høyt antall megapixler på små sensorer hvor man ofrer bildekvalitet som ville vært bedre med lavere antall megapixler.

Lenke til kommentar

 

 

Digital zoom betyr at programvaren i kameraet forstørrer pikslene, enkelt fortalt hvis en piksel er 1mm stor og du øker den 200% blir da den pikselen 200mm stor,

.....

Er du sikker på dette med prosentregning?

 

:)

 

Mulig det er jeg som ikke er sikker på sånt, men jeg har alltid trodd at om du har en 200% økning, så er du på 3 ganger utgangspunktet, i ditt eksempel.. ikke 200mm, men 3mm.

 

200 ganger derimot, er enkelt sagt 200 ganger utgangspunktet,

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Mulig det er jeg som ikke er sikker på sånt, men jeg har alltid trodd at om du har en 200% økning, så er du på 3 ganger utgangspunktet, i ditt eksempel.. ikke 200mm, men 3mm.

 

200 ganger derimot, er enkelt sagt 200 ganger utgangspunktet,

 

Det har du helt rett i, tenkte nok litt feil ja.

 

Jeg skjønte det, at du tenkte feil, eller egentlig tenkte jeg at du bare skreiv feil, satt en prosent der det skulle stå "ganger". Fort gjort, mente ikke noe vondt. :)

Lenke til kommentar

Digitalzoom har omtrent samme nytteverdien som å røre rundt i en grøtkjele med en knappenål.

tja. nye kameraer som har 4K oppløsning kan fint kroppes inn til HD og full HD uten at kvaliteten blir noe merkbar dårligere (såfremt man exporterer til 720p eller 1080p).

 

men med 200x så er det klart at det blir ei stor røre ut av det ja :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...