Gå til innhold

enkelt regnskapsspørsmål


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I mitt enkeltpersonsforetak så har jeg "lagt ut" en del for bedriten ved å overføre via konto 2060.

 

Visst vi tenker på bedriften og meg som forskjellige enheter,

så skylder bedriften meg menger.

 

Er det slik at jeg nå kan ta ut penger uten at det er lønn som jeg må skatte av?

Siden bedriften "skylder" meg penger?

 

det er vell kun bedriftens overskudd jeg skal skatte av?

 

takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg beregner det private uttaket (lønnen) uavhengig av posteringer på kontoutskriften som bærer beskrivelsen "Privat uttak".

 

Når jeg begynte å gjøre alt papirarbeidet inkludert ligningen selv ble jeg om hvordan jeg kom frem til hvor mye jeg hadde tatt ut.

 

Svaret mitt var at jeg hadde "tatt ut" det som var "til overs" i regnskapet, og det mente "betjenten" at jeg ikke kunne.

 

Min reaksjon var da at hvis jeg ikke kunne anse det som mitt og tatt ut av selskapet, hvorfor skulle de da skattlegge meg for det?!

 

Da ble fyren taus.

 

 

Så litt i retning et svar.

 

Jeg legger ofte ut via privatkonto/kortbruk og da skal man selvfølgelig ha pengene tilbake fra selskapet. Om du ikke gjør det, har egentlig ikke det noen særlig betydning for regnskapet ettersom jeg regner med du har ført bilagene og beløpene. Da er det eventuelt bare kontobeholdningen til selskapet som ikke stemmer så bra om du ikke får pengene tilbake.

Lenke til kommentar

"Bedriften" og "du" _er_ ikke "forskjellige enheter", og spørsmålet ditt blir dermed kunstig. Bedriften kan ikke skylde deg penger, for din økonomi og bedriftens økonomi er den samme. Dersom du har "lagt ut for bedriften" så er det bare å ta vare på kvitteringene som bilag og føre det som utgifter som normalt.

Jeg føler ikke dere forstår spørsmålet mitt. Jeg er fullt klar over at min økonomi og bedriftens økonomi er den samme. Etter råd jeg har lest på nettet og forskjellige guider så skiller jeg så mye som jeg kan mellom min økonomi og bedriftens økonomi.

 

Helt konkret er mitt spørsmål:

Jeg har betalt mye ting fra min private konto til bedriftsting. Jeg har bokført det med kvittering.

la oss si jeg har betalt rundt 5 000 kroner privat for bedriften. dvs at det er 5000 kredit på konto 2060.

Kan jeg nå kreditere bankinskudd med eks. 2000 og debitere de på privatkonto uten at dette gjelder som lønn og jeg må skatte av det?

 

Håper dette var forstålig.

Lenke til kommentar

Litt usikker på hvorfor du først nevner 5000,- så skal du bare ha 2000,- tilbake (?)

 

Uansett, jeg antar du for ryddighetsskyld har skilt "bedriften" fra deg selv med at du har egen konto i nettbanken som heter feks ENK. Det du legger ut for med ditt private visakort (som trekkes av lønnskontoen din) overfører du bare tilbake fra ENK konto, til lønnskonto. Så lenge du har bilag/kvittering på utlegget er det jo ikke lønn (skattbar inntekt) og jeg klarer ikke å se at det skal være et problem?

 

Lurte du kanskje på om skatteetaten går inn på kontoutskriften din å ser at overføringen er gjort til din egen konto, å da kan mistenke deg for å spekulere i å "lure deg unna" inntektskatt?

Endret av Borger___
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I mitt regnskap fører jeg fradragsberettigede utlegg betalt fra min private konto som kredit på 2055 Innskudd kontanter (debet relevant kostnadskonto, la oss f.eks. si 6930 Bredbånd). Min "refusjon" av utleggene krediteres 1920 Bank (virksomhetskonto) og debiteres 2061 Privat kontantuttak.

 

Det første du må lære er at du skal slutte å snakke om "lønn" i et enkeltpersonforetak. Du skal skatte av overskudd. Krediteringer og debiteringer på konti i serien 1xxx og 2xxx påvirker ikke overskuddet (de er balansekonti, ikke resultatkonti), her kan du kreditere og debitere av hjertens lyst så lenge bokføringen er i samsvar med virkeligheten. Det spiller ingen rolle hvor du flytter inntektene dine.

 

Det som påvirker ditt skattepliktige overskudd er posteringer på seriene 3xxx og 80xx (inntekter), og 4xxx, 5xxx, 6xxx, 7xxx, og 81xx (kostnader). I mitt tidligere eksempel så er det posteringen min med 499,- kr på D6930 K2055 som reduserer mitt skattepliktige overskudd med 499,- kr. Den etterfølgende transaksjonen på D2061 og K1920 sier bare noe om hva jeg har gjort med inntekten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg føler ikke dere forstår spørsmålet mitt.

 

Like så med deg og svaret mitt. 8o)

 

Ja, du kan ta pengene dine ut fra firmakontoen og tilbakeføre til privatkontoen din. Det er jo tross alt utlegg du har gjort for bedriften selv om du og den, som det nevnes, egentlig er samme sak.

Det vil ikke kunne ses på noen som lønn, ikke en gang om du hadde vært ansatt i et aksjeselskap. Det er utlegg du skal ha tilbake.

Og som andre har lagt ut for deg så er beløpene ført med bilag, og vil redusere overskuddet i selskapet — og da får du mindre å skatte for.

 

Regner med det var mer forståelig?!

 

Alt du har igjen i selskapet ved årets slutt er altså å regne som din lønn og skattes av — ikke hva du faktisk tar ut og bruker privat.

Så lenge utlegg regnskapsføres vil de altså redusere beløpet du beskattes av — uavhengig av om du lar dem stå på firmakontoen eller tar dem tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...