Gå til innhold

Bokføring av faktura fra utlandet (uten mva)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har betalt for en tjeneste (Google adwords) med mitt bedrift Visa kort, og har da fått inn en bankhendelse i mitt regnskapsprogram (Visma eAccounting) på 2663,09. Dette beløpet inneholder ikke MVA, da Google ikke har noe norsk mva nummer.

 

Hvordan skal jeg få registrert denne fakturaen korrekt (slik at jeg får mulighet å betale korrekt mva til skatteetaten), og få bokført den mot bankhendelsen?

 

Slik jeg har tenkt så opprettet jeg en ny levrandørfaktura:

 

I totalbeløpet har jeg 3328,86 (2663,09 + 25% (665,77) )

 

 

Og slik har jeg bokført det:

 

[table]

KontoDebetKredit2400 - Leverandørgjeld0,03328,862711 - Inngående mva, kjøp tjenester fra utlandet665,770,07320 - Reklamekostnader2663,090,0[/table]
Er dette korrekt? Hvis jeg gjør det slik, og prøver å bokføre denne leverandørfakturaen mot bankhendelsen på 2663,09, så får jeg et avvik på 665,77, og kan kun velge "Delbetaling" eller "Ørerunding" og det er vel ikke korrekt?
Endret av Garreth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er svaret jeg fikk fra skatteetaten:

 

 

Etter merverdiavgiftsloven § 3-1 jf. § 1-1 er det generell merverdiavgiftsplikt ved omsetning av varer og tjenester. Generell avgiftsplikt innebærer at det skal beregnes merverdiavgift av omsetningen med mindre det er gitt et særskilt unntak eller fritak i avgiftsregelverket.

 

Etter merverdiavgiftsloven § 3-30 første ledd skal det beregnes merverdiavgift av fjernleverbare tjenester som er kjøpt utenfor merverdiavgiftsområdet. En tjeneste anses fjernleverbar når den ikke eller vanskelig kan knyttes til et bestemt fysisk sted, jf. merverdiavgiftsloven § 1-3 første ledd i). Skattekontoret legger til grunn at tjenesten fra Google Adwords er å anse som fjernleverbar.

 

Etter merverdiavgiftsloven § 11-3 første ledd skal mottakeren av tjenestene beregne og betale merverdiavgift ved innførsel av fjernleverbare tjenester. Merverdiavgift skal beregnes med 25 % av fakturabeløpet og innberettes på posten for tjenesteimport på din omsetningsoppgave.

 

Noen som blir klokere av hvordan dette skal bokføres?

Endret av Garreth
Lenke til kommentar

Trodde Google Ad.kjøpt fra utlandet skulle være fritt for inng.mva. for faktura er uten norsk mva.

 

 

Ut i fra Sitatet og din bokføring så kan man tenke slik:

 

Du har 2711 debet: 665,77 men dette beløpet har du ikke betalt til leverandøren,det er en

gjeld til staten .Du må ha en like stor mot post på kreditsiden.Det kan være en konto f.eks.skyldig import mva.

 

Hva blir resultatet da ? jo

 

Debet 665,77 Kredit 665,77 og det er vel lik null tror jeg selv om skattetaten vil kalle den noe annet.

 

Så Moderater har svart riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...