Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har inngått kjøpsavtale med en kjenning av meg (voksen, profesjonell fotograf) som selger et SÅ OG SI ubrukt GH4 fra Panasonic. Kameraet er importert fra B&H i USA, og har derfor ingen 30-minutters sperre *sweet*  :w00t:

 

MEN - jeg har også et 600D fra mine yngre dager som fotograf, og et 7D MkI fra senere år. Jeg er fremdeles bare en ung og fattig student, og har med andre ord ikke så aaalt for mye kapital til kjøp av utstyr. Jeg har dog nylig fått en kontrakt som innebærer tre filmer til en e-læringsplattform i et oljeselskap. Disse pengene skal finansiere mye av dette nyere utstyret, ettersom jeg flytter på folkehøgskole (friluftsliv) om bare en måned. 

 

På grunn av at jeg har 7D-en ønsker jeg egentlig å kjøpe EF-linser. Jeg ser at det er mye bra (og relativt gode) native-linser til GH4-en, men disse føler jeg ikke vil gi meg noe utbytte på EF-kameraene.

 

Jeg lurer derfor på om noen her har erfaring med Metabones' Speedbooster, eller tilsvarende adaptere. Jeg foretrekker kvalitet, men føler samtidig Metabones' tar i drøyeste laget for sine adaptere (6000kr - 8000kr). 

 

(Kan nevnes at jeg har fått tilbud på en av Metabones' adaptere fra en *kremt* vennlig leverandør. Får den da til ~4000kr.) 

 

 

På forhånd takk for tilbakemeldinger!   :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På forhånd takk for tilbakemeldinger!   :thumbs:

 

Har ikke erfaring med din kombinasjon, men har Metabones Smartadapter (ikke Speedbooster) som brukes sammen med Olympus E-M1. Har foreløpig brukt det vesentlig med Canon 50mm makro, 100mm L Makro og en gammel 35-350mm L og autofokus har fungert rimelig bra. Dvs stort sett fokuserer det OK, noen ganger må man prøve 2-3 ganger (bevege fokuspunktet litt) og noen få ganger feiler AF helt.

 

Mine erfaringer med E-M1 og mine linser er selvfølgelig ikke direkte overførbart til GH4 og dine linser. Da jeg kjøpte fantes det ingen andre enn Metabones som ga blenderkontroll med Canon-linser på MFT så jeg gjorde ingen vurdering av alternativ, men det finnes nå. Av det jeg har sett av tester så har imidlertid Metabones fått best karakter mht AF-stabilitet og design.

 

Et lite problem med mitt adapter er at det gir lettere flare i kraftig motlys enn samme linse på et Canon-kamera. Har ikke sett andre klage på det, og Speedbooster er uansett litt annet design.

 

Jeg bruker lite videofunksjon, men forstår godt at du ønsker deg GH4 for video. Vet ikke om du ser for deg å bruke AF under opptak? I såfall tviler jeg på at Canon-linser og adapter er en gunstig løsning, ikke sikker på hvor bra det er med MFT-linser heller, men kan kanksje noen andre svare på. God AF er uansett fordel for rask prefokusering.

 

Når det gjelder maks opptakstid så er jeg ikke sikker på om det er 30 minutters grense på "norske" GH4 heller. Du bør uansett få en veldig god pris for å forsvare å miste de rettigheten som norsk kjøpslov gir. Merk at GH5 er spådd til Photokina om en drøy måned. Om det stemmer, og eventuelt pris og tilgjengelighet vet jeg ikke, men det kan være noe å ta med i vurdering, avhengig av hvor raskt du må handle.

 

Tenk også over hvor viktig det er for deg å satse på to systemer. Det vil alltid kreve en viss grad av duplisering av utstyr. Verken 600D eller 7DI har mye verdi i dag (selv om det er gode kameraer). For meg er bruk av adapter mer en nødløsning når jeg allerede har Canon-linser som dekker enn noe jeg vil satse på som en permanent løsning ved kjøp av nye linser.

 

Hva som er best for deg må du selvsagt gjøre en egen vurdering av, men MFT kan gjøre en bra jobb også for annen bruk enn video. Tilsvarende kan Canon fikse video godt også, men problemet her er at hvis du skal ha log-profiler og/eller 4K må du forløpig veldig opp i pris. Klarer du seg med 1080p og standardprofiler vil både 70D og 80D kunne fungere bra, og de gir også brukbar autofokus i videomodus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

På forhånd takk for tilbakemeldinger!   :thumbs:

 

Har ikke erfaring med din kombinasjon, men har Metabones Smartadapter (ikke Speedbooster) som brukes sammen med Olympus E-M1. Har foreløpig brukt det vesentlig med Canon 50mm makro, 100mm L Makro og en gammel 35-350mm L og autofokus har fungert rimelig bra. Dvs stort sett fokuserer det OK, noen ganger må man prøve 2-3 ganger (bevege fokuspunktet litt) og noen få ganger feiler AF helt.

 

Mine erfaringer med E-M1 og mine linser er selvfølgelig ikke direkte overførbart til GH4 og dine linser. Da jeg kjøpte fantes det ingen andre enn Metabones som ga blenderkontroll med Canon-linser på MFT så jeg gjorde ingen vurdering av alternativ, men det finnes nå. Av det jeg har sett av tester så har imidlertid Metabones fått best karakter mht AF-stabilitet og design.

 

Et lite problem med mitt adapter er at det gir lettere flare i kraftig motlys enn samme linse på et Canon-kamera. Har ikke sett andre klage på det, og Speedbooster er uansett litt annet design.

 

Jeg bruker lite videofunksjon, men forstår godt at du ønsker deg GH4 for video. Vet ikke om du ser for deg å bruke AF under opptak? I såfall tviler jeg på at Canon-linser og adapter er en gunstig løsning, ikke sikker på hvor bra det er med MFT-linser heller, men kan kanksje noen andre svare på. God AF er uansett fordel for rask prefokusering.

 

Når det gjelder maks opptakstid så er jeg ikke sikker på om det er 30 minutters grense på "norske" GH4 heller. Du bør uansett få en veldig god pris for å forsvare å miste de rettigheten som norsk kjøpslov gir. Merk at GH5 er spådd til Photokina om en drøy måned. Om det stemmer, og eventuelt pris og tilgjengelighet vet jeg ikke, men det kan være noe å ta med i vurdering, avhengig av hvor raskt du må handle.

 

Tenk også over hvor viktig det er for deg å satse på to systemer. Det vil alltid kreve en viss grad av duplisering av utstyr. Verken 600D eller 7DI har mye verdi i dag (selv om det er gode kameraer). For meg er bruk av adapter mer en nødløsning når jeg allerede har Canon-linser som dekker enn noe jeg vil satse på som en permanent løsning ved kjøp av nye linser.

 

Hva som er best for deg må du selvsagt gjøre en egen vurdering av, men MFT kan gjøre en bra jobb også for annen bruk enn video. Tilsvarende kan Canon fikse video godt også, men problemet her er at hvis du skal ha log-profiler og/eller 4K må du forløpig veldig opp i pris. Klarer du seg med 1080p og standardprofiler vil både 70D og 80D kunne fungere bra, og de gir også brukbar autofokus i videomodus.

 

 

Jeg har brukt 7D-en med et par L-glass objektiver, samt Canons 50mm f/1.4, men har ikke disse selv. Resultatene var fantastiske, men jeg sikler fremdeles etter muligheten for 4K. I tillegg kan jeg filme 96FPS i 1080p med GH4-en (noe som er ganske så handy i både skifilmer og tilsvarende  :wee: )

 

Angående 30-minutters sperre; det er slik på alle speilreflekskameraer. Produsentene må merke kameraene de produserer som Fotokamera m/ filmfunksjon, eller Filmkamera m/fotofunksjon. Derfor har så og si alle DSLR-er innenfor Europa 28 og 30-minutters sperre.

 

Edit: Vil gjerne legge til at jeg får GH4-en (brukt innendørs i max. 5-6 timer) med ekstra batteri og sjelden viewfinder til 8K - samlet. Så jeg anser det som et kanonkjøp, uavhengig av om GH5 lanseres om en måned eller ei.  :whistle:

 

Har du sjekket ut MagicLantern ?

Gratis programvare som lar deg forbedre videopptak i Canon kamera og GH4 på de fleste områdene.

 

Ja, det har jeg. Jeg filmet bl.a. en timelapse til en skoleoppgave om etikk og moral for ikke så alt for lenge siden. På 7D-en kan man dessverre ikke leke seg så alt for mye. Kjekt med fokus-peaking og den slags, men kameraet henger seg veeeldig fort opp, og klarer egentlig ikke å filme i bedre kvalitet enn tidligere.  :thumbdown:

Endret av HenningSkj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...