Gå til innhold

Gunfreaks dykk i Surround verden


Anbefalte innlegg

Dette er en liste over de filmene med størst forskjell fra multichannel stereo til 5.1 surrund.

 

Alså ikke nødvendigvis de filmene med BEST lyd eller beste filmen, bare de filmene jeg har sett i det siste, som jeg godt husker eller nettopp hadde sett med ikke surround, noen filmer er HD andre er vanlig DVD, men alle har Dolby Digital 5.1 eller bedre.

Lista vil bli oppdatert etterhvert som jeg ser flere filmer.

De fleste filmene er krigsfilmer eller action filmer, for å få mest ut av lyden.

Kan nevne at alle hadde tydlige forbedringer, så det er snakk om grader av forbedring.

Eksplosjoner og skytelyder har blitt spesielt lagt merke til.

Filmer i blått ble sett på BD

 

1 HEAT Dette var sjokket, i alle andre filmer, var lyden den samme som før surround, det var bare mer av lyden, det var 3d lyd osv. Men her endrer faktisk lyden totalt karakter, det er som to helt forskjellige filmer når det kommer til lyden, dette merkes aller best under rans senen mitt i filmen, skytelydene i den senen er HELT ANDERLEDES enn før surround, jeg har hatt heat på dvd i mange mange år, og sett den med et gammelt mono system(egentlig stero, men høyre høytaler var ødlegat, første gang jeg så den så jeg den på en gammel 25" tv, men bare tv høytalerne, og lyden var jo fremdeles ektrem, men dette var helt andre boller, når jeg har sett filmen allle andre ganger, kunne jeg aldri tro at skytelydene kunne bli bedre, men nå er det bedre utrolig nok.

Som sagt, denne listen er ikke over filmer med aller aller best lyd, men denne filmen hadde helt klart størst forskjell. Da lydene rett og slett forandret seg.

 

2 Master And Commander, denne hadde veldig god lyd i MCS, men fy faen for en lyd den hadde i DTS, kanon kuler som river opp treverket på skipene, knirkinga av føtter i etasjen over, knirkinga av skipet når den vugger i bølgene. Det er bare så mye lyd, og filmen vant en fortjent oscar for beste lyd også. Filmen er 8 år gammel, men holder seg som bare faen.

 

3 Rambo Denne var rå, den har mange god forbedringer, men best av alt var når rambo sprenger bunker buser bomben, trykkbølgen går gjennom hele rommet, og du hører lufta blåse gjennom front før de kommer i bak og du blir inkaplslet i en voldsom storm av blåst, helt sykt.

 

4 The pacific Det er ikke mange seier som kan sto mot stor filmer som SPR, men denne gjør det, samme type mix som SPR, men bare mer av det, mer presist osv, fly som zoooomer gjennom lydbilde, fra fornt til venstra bak til høyre bak osv. Utrolig 3d lyd.

En annen sene er når det øser ned i jungelen og styrt reinet er i alle høytalerne og man føler seg gjennomvåt bare av lyden.

 

5 Saving private ryan En film med voldsom lyd, alt er bare mer krig, når man ser på skjermen at man ikke skyter, hører man fremdeles skytelyder fra hva man antar er andre soldater utenfor skjermen, bølger blåser over landings fartøyene osv.

 

6. The matrix Nå begynner det å bli virklige store forskjeller, dette var den første filmen jeg testa når jeg fikk surround, det første jeg la merke til var pling pling pling, patronhyllser som treffer gulvet, ok, jeg tviler på at i virkligheten ville man høre dette mens man skyter et full automat våpen, men dette er ikke om de mest realistiske lydene, men største forskjeller, og her er det store forskjeller.

 

 

7. Black Hawk Down, lyden er veldig lik green zone, noe som er greit, M4 og M16 har en egen lyd, og der virker som at begge disse filmene har den korrekte lyden, da det er mer eller mindre samme lyd, i filmer laget 9 år mellom hverandre, men denne filmen har mye mer skyting og pang og boom, så man får mer av det.

 

8 The Expendables Den har samme type lydmix som Mummy filmene, altså lave veldig fake skytelyder som høres "kule" ut og er behaglige å høre på, men her er det masse kule treff over alt, kulene slår hardt i veggen som bare det, også masse eksplosjoner.

 

9. Kick Ass, igjen veldig prossesert skytelyd, veldig lav, men du får mer kulle treff lyder i nakken, du hører kullene slå inn i vegge osv. Musikken kommer også bak i nakken.

 

 

10. The Mummy Retruns Samme som den under, litt nyere men samme type lyd som sin 2 år eldre forgjenger.

 

11. The Mummy Filmen er en ekte effekts film, sand blåser gjennom høytalerne, men skytelydene er skuffende, det er så klart et gi å ta, når man har så mye skyting må lyden være behaglig å høre på og ikke være for høy osv. Men den er litt for lav og pysete for min del.

 

12. We Were soldiers, igjen lit skuffet, hadde forventet mye mer kuler som wizzer forbi og 3d lyd.

 

13. Green zone, ble litt skuffet over denne, da selv i MCS var lyden god, men forskjellen ble ikke så stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...