Gå til innhold

[Løst] Selge laptop - formatere SSD


:utakt

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har kjøpt meg ny laptop, og lurer på om jeg skal prøve å få solgt den gamle. Hvordan går jeg frem for å renske SSD'en for data, slik at en potensiell kjøper ikke greier å gjenopprette data som ligger på maskinen per i dag? Helt trygg kan man kanskje aldri være..?

 

SSD'en er en Samsung Evo 840. Jeg har noe software fra Samsung der det bl.a. er et alternativ for "secure erase" - er det tilstrekkelig å kjøre en runde med det? Selv skriver de "you CANNOT recover erased data". Vet ikke helt om jeg stoler på det?

 

Maskinen har Windows 10, hvis det er noe brukbare verktøy som følger med der..?

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan velge restore to factory i windows 10. Men dette vil ikke garantere at disken er slettet, selv om det vil se sånn ut.

 

Er du heldig kan du boote opp i bios / uefi og kjøre secure erase fra menyen der. Om du ikke stoler på at disken blir slettet kan du rimelig enkelt verifisere dette selv.

 

1) Boot opp en linux distro (ubuntu?)

2) start en terminal (skriv terminal og klikk på ikonet)

3) skriv: sudo su

  for å bli root (eller administrator som det heter i windows verden)

  (evnt skriv sudo før enhver kommando du skal kjøre)

  (envt bare su for distroer som ikke kjører rootless)

4) skriv: hexdump /dev/sda

  som vil lese ALL data fra disken, så lenge disken inneholder 0 alle steder vil output bli meget begrenset. Om det listes ut data der så er ikke disken slettet. Prøv gjerne dette FØR du sletter disken for å ha noe å sammenligne med.

 

evnt om du ikke vil la secure erease gjøre jobben kan du nå enkelt skrive følgende kommando i samme terminal

shred -z -n2 -v /dev/sda

Denne vil overskrive disken 2 ganger (-n parameter) med tilfeldige tall, samt nulle ut disken i etterkant. Du kan like godt bruke -n0 for kun å nulle ut disken (raskere), men enkelte liker å referer til en eldgammel rapport som mente at man måtte overskrive data over 30 ganger for at det skulle være umulig å hente ut igjen. Det stemte muligens for spinnedisker i tiden hvor (overdrivelse følger) 1 byte tok et par millimeter, men ikke i dag. Og absolutt ikke for SSD disker. 

Dog kan man argumentere med at SSD diskene skjuler en relativt stor del av lagringskapasitet på grunn av måten den håndtere endring av data, og at man ikke kan verifisere at denne delen er nullet ut. Men om du installerer windows eller linux i etterkant vil uansett dette bufferet være syklert et par ganger.

Lenke til kommentar

SSD har ofte mulighet for å slettes svært hurtig ved å bruke hdparm på kommandolinje i linux, men denne kan være noe ustabil så jeg anbefaler egentlig secure erase fra bios/uefi. Enklest og rasket. Med shred som en litt treg men stabil andre-kandidat.

Lenke til kommentar

SSD'en er vel det som er mest verdt i hele maskinen. Det er en Asus U46SV (2011). i5 2410M, 8 GB RAM, 250 GB SSD, Nvidia 540 m (tror jeg). Den er nok ikke verdt stort, men hvis noen trenger en kjapp og god surfe /nettbank /kontormaskin så er den god som gull. Bedre at noen får bruk for den enn at den blir satt i boden her.

Lenke til kommentar

SSD'en er vel det som er mest verdt i hele maskinen. Det er en Asus U46SV (2011). i5 2410M, 8 GB RAM, 250 GB SSD, Nvidia 540 m (tror jeg). Den er nok ikke verdt stort, men hvis noen trenger en kjapp og god surfe /nettbank /kontormaskin så er den god som gull. Bedre at noen får bruk for den enn at den blir satt i boden her.

Du kunne byttet SSD disk til ny, Samsung 850 EVO 500GB

så ungår du problemet med behov for formattering.

 

Husk hvis du bruker programmer som overskriver SSD disken mye, risikerer du å ødlegge SSD eller forkorte levetiden i verstefall.

Er vel lettere å selge maskiner med større SSD om du har sata 600 kontroller, har du bare sata 300 som desverre mange har vurder litt billige SSD disk i så fall.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd å få til Secure Erase. Jeg kommer så langt som at jeg booter fra en DVD, og kommer inn i noe programvare fra Samsung. Jeg får en feilmelding som sier at SSD'en er i "Frozen state", men at det kan fikses ved å åpne maskinen, kutte strømmen til disken og sette den inn igjen etter noen sekunder. Ikke skru av maskinen i mellomtiden. Så da prøver jeg på det, jeg har tatt av bakdekslet og kobler fra SSD'en (det er ikke noe annet jeg kan gjøre med den, så...), men maskinen skrur seg av automatisk så fort jeg kobler til SSD'en igjen. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å løse det..

 

Jeg vurderer å bare installere Windows på nytt, og underveis i installasjonen velge alternativet for å ikke beholde noe data (mener jeg fikk valget om det sist jeg installerte). Vil det være tilstrekkelig?

Lenke til kommentar

Jeg så en meme (elns) her om dagen, noe ala "The government is not spending tremendous resources surveilling you, you're simply not that important". Selv om feriebildene fra 2008 kan være gjenopprettelige om noen finner disken og betaler IBAS et femsifret beløp for å få dem rekonstruert, er det ingen som gidder å faktisk gjøre det.

 

Om disken inneholder mer sensitiv informasjon enn feriebildene fra 2008, informasjon det ikke er tilstrekkelig at man overskriver disken én gang for å sikre, ja, da er nok verdien av selve disken såpass liten i sammenligning at du kan like gjerne destruere den.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

At det skulle være så forbanna vanskelig. Nå kjøpte jeg et "kabinett" for å kunne koble til SSD'en via USB i den nye maskinen. Tenkte det skulle bli en smal sak å kjøre programvaren til Samsung og få fikset Secure erase på den måten. Men selvfølgelig fant ikke Samsung Magician den eksterne disken. Etter litt mer googling finner jeg forumtråder der andre har vært i samme båt, og visstnok er disken nødt til å være koblet til direkte (ikke via noe kabinett /USB løsning) for at det skal funke.

 

Drit og dra. Jeg beholder SSD'en, satte inn snurredisken som fulgte med maskinen originalt, og kjørte noen runder med overskriving... Problem løst.

Lenke til kommentar

Ccleaner har bare verktøy for å slette HDD'er, dvs. muligheter for overskriving med X antall ganger. Man kan sikkert gjøre det på SSD'er også, men jeg har lest meg til at det ikke er så smart.

 

Mulig det finnes andre verktøy til å gjøre jobben. Jeg har sett flere nevne et program som heter "Parted Magic" eller noe liknende, men det koster penger, og jeg gidder ærlig talt ikke legge mer i dette nå. Beholder heller disken selv. :)

Lenke til kommentar

 Jeg bruker HDDErase 3.3 som er gratis

Du finner den på Ultimate Boot CD

 

Det står at den ikke er kompatibel med Intel SSD'er

I mitt tilfelle stemmer det ikke , da jeg har kjørt Secure Erase mange ganger på Intel SSD'er

 

Hvis man ønsker seg gratisversjon av Parted Magic ( med Secure Erase ) , er det bare å Google  " old version " av det programmet

Endret av johome
Lenke til kommentar

Ccleaner har bare verktøy for å slette HDD'er, dvs. muligheter for overskriving med X antall ganger. Man kan sikkert gjøre det på SSD'er også, men jeg har lest meg til at det ikke er så smart.

 

Mulig det finnes andre verktøy til å gjøre jobben. Jeg har sett flere nevne et program som heter "Parted Magic" eller noe liknende, men det koster penger, og jeg gidder ærlig talt ikke legge mer i dette nå. Beholder heller disken selv. :)

Om du lager det vanskeligere enn det er? Formater disken, bruk ccleaner. :tease:

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...