Gå til innhold

Får ikke lengre tilgang til ekstern SSD


Anbefalte innlegg

Heisann!

Var litt uheldig og nappet ut feil USB-ledning, så da har det oppstått et problem.

Har gått over til Windows 10 via gratis oppgradering, og bestemte å gjøre dette med en ny innstallasjon av Windows 7 på ny 500GB SSD, da min forrige SSD på 250GB ble litt liten.

Etter at W10 var oppe og gikk, har jeg brukt den gamle 250-disken som en ekstern HD til å overflytte litt filer når det har passet meg, og skulle gjøre dette nå i dag. Uheldigvis klarte jeg å nappe ut feil USB-ledning av maskina, og etter det vil ikke W10 gjenkjenne disken som lesbar.

Jeg har rotet litt rundt frem til nå, men blir ikke helt klok på problemet.
Disken dukker opp i Datamaskinbehandling, men kun som en RAW-disk som må formateres før bruk. Den dukker også opp i "Denne PCen" i W10, men som 2 partisjoner som jeg ikke får brukt før en formatering er gjort. Den første partisjonen er på 94mb og inneholder sikkert noen systemfiler, og den andre er pa de resterende 240-og-noen-GB. Har prøvd å sette disken til aktiv etc, uten hell. W10 finner ikke innhold og klarer ikke å gjenkjenne at det er partisjoner der.

Men om jeg starter MiniTool Partition Wizard 6 og velger explore på partisjonen, så ser jeg alle filer og mapper der inne. Så ingenting mangler.

 

Dette fikk meg til å sjekke BIOS, og disken dukker opp der, selv om den står i et eksternt drev.

Dette igjen fikk meg til å plukke ut den nye W10-disken og sette inn den gamle, og prøve en oppstart inn i W7. Dette fungerte omtrent smertefritt, utenom at den drev med noen oppdateringer før jeg fikk skrevet innloggingspassordet mitt. Maskina startet fint opp i W7 og alt virket fint.

Så disken funker, og innholdet er der, men W10 klarer ikke lengre å lese den! Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...