Gå til innhold

Forsvarets opptak og seleksjon (FOS) - Informasjon & spørsmål


Natrich

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg har søkt fos sommer 2013 som er fra 23 juni - 8 juli.

Fått svar at søknaden er mottatt, når får jeg svar om jeg kom med?

 

Du vil få svar rundt denne tiden her/mot slutten av måneden om du blir innkalt til opptaket.

 

Er det noen nytte i å trene på f.eks. skyting eller andre disipliner fra Forsvaret? Blir mestring av ferdigheter som ikke er relatert til ledelse vurdert i det hele tatt?

 

FOS fokuserer ikke på enkeltmannsferdigheter, da de fleste ikke har vært inne før. Men, er du faglig dyktig og flink til å lære bort kunnskapen din så vil dette selvfølgelig virke positivt.

Lenke til kommentar

Har to spørsmål angående FOS

 

1) Er det tidskrav på push-ups/pull-ups/situps i Forsvaret? Type, du kan ikke bruke lengre enn 2 sekunder pr repetisjon?

 

2) Er det tidskrav på 200-meter-svømmingen eller er det bare bestått/ikke bestått?

1. Det er vell ingen offisel tidskrav på pushup / hangups, men om man begynner å slite / lure til seg litt pause så vil man få beskjed om å enten sette opp farten eller så er du ferdig.

 

2. Det er ingen krav annet en å kunne fullføre 200 meter på svømmingen.

Lenke til kommentar

Vil legge til at det ofte praktiseres ved push-ups at man kun kan ta 1 pause som tilsvarer 1 repitisjon, dvs. ca ett dypt utpust, ved andre pause stoppes tellingen. Vet ikke om de gjør det på FOS, men kan være greit å huske på. Hos oss er det også tidskrav på 2min på situps, men ingen begrensning på pause.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei,

 

har fått innkalling til fos opptak i sommer, men er veldig usikker på om jeg skal takke ja eller nei... Er opprinnelig innkalt til GSV i Januar, men det blir jo 2 år uten å få begynne på høyere utdanning uansett. Bør jeg takke ja, hvis jeg er så usikker? skal nok greie minstekravene på de fysiske testene, men er nærsynt og har (-4) på begge øya, så om det er noe vits å prøve seg da uansett?

Lenke til kommentar

hei,

 

har fått innkalling til fos opptak i sommer, men er veldig usikker på om jeg skal takke ja eller nei... Er opprinnelig innkalt til GSV i Januar, men det blir jo 2 år uten å få begynne på høyere utdanning uansett. Bør jeg takke ja, hvis jeg er så usikker? skal nok greie minstekravene på de fysiske testene, men er nærsynt og har (-4) på begge øya, så om det er noe vits å prøve seg da uansett?

 

Nå vet ikke jeg om -4 er høyt eller normalt, men flere på befalsskolen som bruker briller/linser. Om da alt annet helsemessig er toppkarakter vil du fortsatt få et bra snitt så lenge du ikke er under strykgrensen på noe.

FOS er noe du må ville veldig, og du må kunne vise det. Ikke en eneste som var usikker på om de faktisk ville eller ikke kom igjennom av de jeg visste om. Du må være forberedt på blod smerte og tårer for viljen knekker lenge før kroppen. Om du da er veldig veldig usikker i første omgang kommer du derfor til å gi deg fortere uansett. Om du bestemmer deg for at dette er noe jeg faktisk vil så kjør på og gi alt. Legg fra deg usikkerheten en gang for alle.

Befalsskolen er en erfaring for livet hvor du lærer ufattelig mye om medmennesker, og ikke minst om deg selv. Du vil presse grenser til noe du ikke visste var mulig og du vil lære ting om hvordan folk fungerer på en måte du aldri ville fått gjennom en hvilken som helst annen utdanning.

Om du har ambisjoner i næringslivet gå befalsskolen, det er en stooor stor pluss på CV

 

Minstekravene er kun for å legge listen et sted. Alle under minstekravene blir sendt hjem før det virkelige opptaket starter.

Endret av Dudeliduu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stilig! :)

 

Klarer 40 push-ups nå der de siste er med noe dårlig teknikk så burde klare 45 ordentlige innen 24 dager!

 

Forresten, jeg vil bare bekrefte at 8. juli er absolutt siste dagen på FOS?

 

Kan ikke bekrefte eller avkrefte det, men vær forsiktig med å avtale noe ferie i ukene etter FOS. Avhengig av hvilken avdeling man går inn i kan man da starte befalsskoleåret etter alt fra en uke til en måned etter FOS er ferdig

Lenke til kommentar

Takk for svar. Har bestilt ferie til 14. juli, så håper de overholder de fristene.

 

På flygerskolen står det at siste dag er 12. mens på FOS sånn generelt er det fra Forsvaret sin hjemmeside 8. juli som er siste. Det går med nød og neppe uansett hva jeg kommer inn på/ryker på, men da bør det jaggu være siste også!

Lenke til kommentar

Takk for svar. Har bestilt ferie til 14. juli, så håper de overholder de fristene.

 

På flygerskolen står det at siste dag er 12. mens på FOS sånn generelt er det fra Forsvaret sin hjemmeside 8. juli som er siste. Det går med nød og neppe uansett hva jeg kommer inn på/ryker på, men da bør det jaggu være siste også!

 

Om du passerer alle testene og får være med på seleksjonsøvelse - varer opptaket til 8. juli. De som får skoleplass på FIH eller Luftforsvarets befalsskole har opplegg med skolene frem til 12. juli.

Lenke til kommentar

Så lenge det er absolutt seneste så går det med nød og neppe :)

Går selv på FIH nå, og vi ble igjen på Lillehammer i tre dager etter opptaket var ferdig for å klargjøre for skoleåret. Men du kommer deg nok hjem til ferie 14. juli uansett. Hvis det blir komplikasjoner er det ikke værre enn å søke permisjon i én dag ettersom dere ikke kommer til å gjøre stort bortsett fra å bli kjent med leiren, og få litt praktisk informasjon.

 

Hvilken utdanning har du søkt, forresten?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Forsvarets opptak og seleksjon(Fos) sommer 2013

På opptaket skal rundt 600 elever selekteres til ulike utdanninger i Forsvaret.

5 550 har søkt lederutdanning i sommer.

 

2 297 ble kallt inn til opptaket på Kjevik.

 

1 473 møtte på opptaket.

 

264 av de som møtte var jenter (18%)

 

De konkurrerer om ca. 600 skoleplasser

556 ungdommer ble tilbudt skoleplass (108 jenter)

Gjennom en systematisk og helhetlig vurdering av den enkeltes potensial - velges de beste elever til utdanning i Forsvaret.

 

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/soknad-og-opptakskrav/fos/Sider/default.aspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...