Gå til innhold

Spørsmål om å henge tv på vegg


Anbefalte innlegg

Hei jeg ønsker og henge min 40 kg tunge 42" på veggen, men har noen spørsmål:

1. Kan jeg henge en 40 kg tung tv på en hvilken som helst vegg? Må jeg sørge for og feste veggfestet til stolper som er inni veggen?

2. Hvor lang må skruene være, og hvor mange trenger jeg?

3. Tror dere dette veggfestet vil funke med min tv? Bilde av baksiden av min tv under, som dere kan se er det tre skruer på hver side seks skruer til sammen.

post-135432-1208644851_thumb.jpg

 

4. Er det noe mer jeg må tenke på?

 

Edit: Tven jeg har heter "Hyundai HPT-4280" hvis det skulle ha noe og si.

 

Takker så meget for all hjelp jeg kan få :thumbup:

Endret av Jo Are
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Nei, du kan ikke henge den på hvilken som helst vegg, 40kg blir alt for mye for f.eks en gipsvegg. Da må du i alle fall henge den til noen stolper i veggen.

 

Vet ikke hvilken vegg jeg har med det er tapet utenpå den i hvertfall, uten at det skulle ha så mye og si :p

Fikk nå vite at det er en uttervegg (tven skal selvfølgelig henges på innsiden) så den er sikkert bedre og henge på enn en vanlig skillevegg mellom to rom.

Men hvordan finner jeg ut hvor stolper i veggen er?

Lenke til kommentar
Vet ikke hvilken vegg jeg har med det er tapet utenpå den i hvertfall, uten at det skulle ha så mye og si :p

Hvis du har gipsplater merker du det ganske fort når du prøver å henge opp bilder o.l. Eventuelt kan du skru av dekselet på en stikkontakt, da bør du kunne se hva slags materiale veggen er laget av.

 

Fikk nå vite at det er en uttervegg (tven skal selvfølgelig henges på innsiden) så den er sikkert bedre og henge på enn en vanlig skillevegg mellom to rom.

Det bør du ikke satse på. Har du først gipsplater i veggene er det antagelig gips også innvendig på ytterveggene. Du har riktignok mulighet for å treffe fastere masse ved å bruke veldig lange skruer, men jeg vil vel ikke anbefale det - det blir ikke så godt feste likevel, og du risikerer å punktere dampsperreskikt og slikt.

 

Men hvordan finner jeg ut hvor stolper i veggen er?

Du kan grovlokalisere stenderne ved å banke i veggen - der det er minst hult er det en stender bak. For finere lokalisering må du prøvebore (tynt bor) eller låne/kjøpe en stenderfinner. Det er en dings som bruker radar eller ultralyd eller noe slikt for å finne stendere, fås f.eks på Clas Ohlson. Finner du først en er den neste loddrette stenderen normalt 60 cm bortenfor.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvilken vegg jeg har med det er tapet utenpå den i hvertfall, uten at det skulle ha så mye og si :p

Hvis du har gipsplater merker du det ganske fort når du prøver å henge opp bilder o.l. Eventuelt kan du skru av dekselet på en stikkontakt, da bør du kunne se hva slags materiale veggen er laget av.

 

Fikk nå vite at det er en uttervegg (tven skal selvfølgelig henges på innsiden) så den er sikkert bedre og henge på enn en vanlig skillevegg mellom to rom.

Det bør du ikke satse på. Har du først gipsplater i veggene er det antagelig gips også innvendig på ytterveggene. Du har riktignok mulighet for å treffe fastere masse ved å bruke veldig lange skruer, men jeg vil vel ikke anbefale det - det blir ikke så godt feste likevel, og du risikerer å punktere dampsperreskikt og slikt.

 

Men hvordan finner jeg ut hvor stolper i veggen er?

Du kan grovlokalisere stenderne ved å banke i veggen - der det er minst hult er det en stender bak. For finere lokalisering må du prøvebore (tynt bor) eller låne/kjøpe en stenderfinner. Det er en dings som bruker radar eller ultralyd eller noe slikt for å finne stendere, fås f.eks på Clas Ohlson. Finner du først en er den neste loddrette stenderen normalt 60 cm bortenfor.

Du kan jo sette inn jysla mange Mollyplugger, disse tåler mye vekt. Du kan feste ene siden i stenderene, og den andre i gipsveggen. Det har eg gjort. ;)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...