Gå til innhold

DHL+Mango=skjulte avgifter. Har de rett til det?


Anbefalte innlegg

Tidligere denne uken bestilte jeg noe fra nettbutikken Mango.com/NO. Varen + frakt ble til sammen 200.- kr. Nettsiden gir bare en fraktalternativ, som er hjemme levering, problemet er at de ikke nevner hvilken leverandør de benytter seg av. De opplyser derimot at; «Leveringskostnader varierer i henhold til ordren:». I dag fikk jeg dessverre en melding fra DHL at pakken min var på vei. Hvis jeg eide noe form for artilleri hadde jeg nok skutt meg selv i foten. I følge toll.no og tollsjekk.no skal det ikke forekomme noen ekstrakostnader, men ettersom det er DHL jeg må deale med ser ikke situasjonen lys ut.

 

Spørsmålene mine er da:

1) Har Mango rettighet til å ikke nevn hvilken leverandør de bruker?

2) Pakken kommer fra Spania, har de rett til å ikke melde fra om dette også?

3) Hvis jeg må betale noe i ekstrakostnad, blir det da utleggsgebyr (179.-kr)?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke hatt noen ekstrautgifter ift. bruk av DHL, noe som er ofte.

Er også vanlig at sluttleverandør ikke nevnes, da det i blandt varierer hvem som brukes i sluttledd(ved leveranse fra utlandet). Regner med det avhenger av flytende kostnad og antatt tid brukt.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Tidligere denne uken bestilte jeg noe fra nettbutikken Mango.com/NO. Varen + frakt ble til sammen 200.- kr. Nettsiden gir bare en fraktalternativ, som er hjemme levering, problemet er at de ikke nevner hvilken leverandør de benytter seg av. De opplyser derimot at; «Leveringskostnader varierer i henhold til ordren:». I dag fikk jeg dessverre en melding fra DHL at pakken min var på vei. Hvis jeg eide noe form for artilleri hadde jeg nok skutt meg selv i foten. I følge toll.no og tollsjekk.no skal det ikke forekomme noen ekstrakostnader, men ettersom det er DHL jeg må deale med ser ikke situasjonen lys ut.

 

Spørsmålene mine er da:

1) Har Mango rettighet til å ikke nevn hvilken leverandør de bruker?

2) Pakken kommer fra Spania, har de rett til å ikke melde fra om dette også?

3) Hvis jeg må betale noe i ekstrakostnad, blir det da utleggsgebyr (179.-kr)?

Har du i det heletatt lest på mango.com?

 

 

4.1. Betaling og valuta

Prisene på nettsiden er oppgitt i NOK.

Mango gir brukere mulighet til å velge destinasjonsland før de legger inn sin ordre slik at de kan se prisene med korresponderende avgifter inkludert. Hvis kunden i ettertid endrer leveringsadressen og destinasjonslandet kan prisene som oppgis i den endelige oppsummeringen variere.

4.2 Avgifter

I overensstemmelse med gjeldende lov er Mango forpliktet til å belaste MVA på alle ordrer med leveringsadresser i EUs medlemsstater. MVA vil bli belastet etter lovmessig gjeldende sats.

Alle ordre hvor destinasjonen er utenfor EU vil ikke bli belastet kommunitarisk MVA ettersom de er unntatt. Men alle andre avgifter og/eller toll som gjelder for det valgte landet vil bli påført.

 

5. Levering

Levering av varer som er kjøpt på Mango.com vil bli utført vie et internasjonalt budfirma og levert i løpet av 2 til 4 arbeidsdager. Levering er gratis for ordrer over kr 400 og belastes med kr 49 for ordrer under dette beløpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Problemet til trådstarter er at DHL og andre slike selskap påfører MVA og lignende på pakker som ikke er MVA-pliktig (under 350,- totalt), fordi frakt ikke er riktig påført på pakken.

 

http://www.dinside.no/932988/gjetter-fraktprisen-saa-pakker-havner-over-350-kronersgrensa

 

Ja, dette. Hvis ikke frakt er påført eller påført med feil sum, så velger DHL å oppkonstruere en ganske høy fraktsats. Overstiger produkt+dhl frakt 350kr så ordner dhl med mva også som en bonus. Haha, jeg bruker aldri slike selskaper. Standard internasjonal shipping takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...