Gå til innhold

Kan jeg bestemme min egen lønn? Aksjemajoritet, eneste ansatt, styreformann


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er litt rådvill.

 

Startet et AS for noen år siden, og spurte en bekjent om å bli med å etablere. Jeg tilbød vedkommende 35% av aksjene, og han ble varamedlem. Jeg ble daglig leder, styreformann, eneste som jobber i firmaet og har 65% av aksjene. Vi lånte begge litt penger til firmaet i oppstartsfasen, og lånene ble ganske raskt tilbakebetalt da ting gikk veldig bra.

 

Så til spørsmålet. Kan jeg med mine 65% av aksjene, daglig leder, styreformann og eneste ansatte i firmaet - selv helt og holdent bestemme min egen lønn?

 

I og med at jeg har aksjemajoriteten? Uten å ta hensyn til hva han mener jeg bør ha i lønn? For å sette det på spissen så ønsker jo sikkert han at jeg skal jobbe så billig som mulig og heller bygge verdier i selskapet, slik at hans 35% øker enda mer i verdi.

 

Jeg har bygd betydelige verdier i selskapet allerede, så hans 35% har blitt mye verdt takket være min harde innsats. Spørsmålet jeg nå stiller meg er om jeg bare kan bestemme at jeg vil ha bedre lønn for slitet, og om han i det hele tatt kan protestere? (hvis man setter det helt på spissen, og hvis vi ikke blir enige. Må jo først prøve en god løsning vi blir enige om)

 

Noen som er god på dette?

 

Hilsen rådvill :-)

Endret av Seccond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom daglig leder er styremedlem kan han ikke delta i styrets fastsettelse av daglig leders lønn, jfr. aksjeloven § 6-27. Den styresaken må derfor behandles av varamedlemmet.

 

Styremedlemmer og varamedlemmers godtgjørelse fastsettes imidlertid av generalforsamlingen, jfr. aksjeloven § 6-10. Det er ingen tilsvarende regel om inhabilitet her (aksjeloven § 5-3 (4) er mye mer begrenset, se dog § 5-21 om urimelig fordel).

 

I praksis sitter du med bukta og begge endene, for selv om du ikke ensidig kan fastsette din lønn som daglig leder kan du fastsette ditt eget styrehonorar.

 

Samtidig er formålet med et aksjeselskap å skaffe eierne økonomisk avkastning, ikke de ansatte (eller styret og daglig ledelse). Å sette styrehonoraret eller daglig leders lønn så høyt at det ikke er noe overskudd (enten overskuddet ville blitt overført annen egenkapital eller utdelt som utbytte) vil raskt kunne ses på som å gi seg selv en urimelig fordel på andre aksjonærers bekostning. Dette kan føre til at minoriteten krever uttreden med hjemmel i aksjeloven § 4-24 første ledd nr. 2 eller 3, og det kan bli dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom daglig leder er styremedlem kan han ikke delta i styrets fastsettelse av daglig leders lønn, jfr. aksjeloven § 6-27. Den styresaken må derfor behandles av varamedlemmet.

 

Styremedlemmer og varamedlemmers godtgjørelse fastsettes imidlertid av generalforsamlingen, jfr. aksjeloven § 6-10. Det er ingen tilsvarende regel om inhabilitet her (aksjeloven § 5-3 (4) er mye mer begrenset, se dog § 5-21 om urimelig fordel).

 

I praksis sitter du med bukta og begge endene, for selv om du ikke ensidig kan fastsette din lønn som daglig leder kan du fastsette ditt eget styrehonorar.

 

Samtidig er formålet med et aksjeselskap å skaffe eierne økonomisk avkastning, ikke de ansatte (eller styret og daglig ledelse). Å sette styrehonoraret eller daglig leders lønn så høyt at det ikke er noe overskudd (enten overskuddet ville blitt overført annen egenkapital eller utdelt som utbytte) vil raskt kunne ses på som å gi seg selv en urimelig fordel på andre aksjonærers bekostning. Dette kan føre til at minoriteten krever uttreden med hjemmel i aksjeloven § 4-24 første ledd nr. 2 eller 3, og det kan bli dyrt.

Dersom man eier 100% av aksjen og er daglig leder+styreleder. Hva med å fastsette egen lønn da ?er det noen begrensniger da i et as.

Lenke til kommentar

Dersom man eier 100 % av aksjene og er enestyre er ikke inhabilitet like relevant, fordi det er ingen andre eiere å ta hensyn til. Men også i slike situasjoner kan det tenkes unntak, for eksempel i situasjoner der de ansatte har rett til å velge styremedlemmer (men da vil enestyreforutsetningen falle bort).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...