Gå til innhold

Negativ og dias-scanning


Anbefalte innlegg

Vet at en flat-bed scanner ikke egner seg spesiellt godt til scanning av småbilde-negativer. Likevel ønsker jeg å gjøre det av og til i forbindelse med arkivering. Ønsker derfor ikke å kjøpe en ny billig scanner til bruken, da jeg trenger adapter til mellomformat hvis jeg skal kjøpe en ny scanner. I påvente av de tusenlappene det koster for en skikkelig film-scanner håper jeg likevel å finne en måte å utnytte en vanlig scanner (uten adapter) til bruken.

Finnes det en måte å bruke min scanner til negativer og dias. Selges det løse adaptere som ekstra-utstyr, eller er det noen som med hell har laget en hjemmesnekret løsning som fungerer. Hadde vært kult hvis det fantes noen transparant-adaptere som kan kan forskjellige formater, fra 35mm via mf til bladfilm og glassplater.

 

Har liten peiling utvalget innen denne produkt-klassen. Vet dog at småbilde blir for lite format til å foreta en skikkelig scan på flat-bed (uansett pris), mens at større formater som 6x6 går bedre. Håper derfor at noen med peiling kan gi meg noen tips om produkter eller løsninger som fyller mine foreløpige behov.

 

Siden jeg hovedsaklig fotograferer i 6x6 når jeg jobber analogt, hadde det vært greit med en løsning som tar hensyn til det, men alle svar tas imot med stor takknemlighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finnes det en måte å bruke min scanner til negativer og dias. Selges det løse adaptere som ekstra-utstyr, eller er det noen som med hell har laget en hjemmesnekret løsning som fungerer. Hadde vært kult hvis det fantes noen transparant-adaptere som kan kan forskjellige formater, fra 35mm via mf til bladfilm og glassplater.

Har liten peiling utvalget innen denne produkt-klassen. Vet dog at småbilde blir for lite format til å foreta en skikkelig scan på flat-bed (uansett pris), mens at større formater som 6x6 går bedre. Håper derfor at noen med peiling kan gi meg noen tips om produkter eller løsninger som fyller mine foreløpige behov.

Siden jeg hovedsaklig fotograferer i 6x6 når jeg jobber analogt, hadde det vært greit med en løsning som tar hensyn til det, men alle svar tas imot med stor takknemlighet.

 

Ut fra hva du skriver ovenfor, synes det som om du allerede har en planskanner som du ikke har filmadapter til, men som du ønsker å bruke til å skanne film. Vurderingene dine er helt riktige når det gjelder "normale" planskannere, men det er litt vanskelig å hjelpe deg før du forteller hvilken skannermodell du har.

 

Som en kuriositet, kan jeg fortelle at jo, du kan få planskannere som er gode nok til filmskanning. Men da må man betale veldig mye. Aztek Plateau koster 18 000 /dollar/.

Lenke til kommentar

hmm..

 

:)

 

Sniker meg litt inn her jeg for jeg er ute etter det samme som PMnormal.

 

Jeg har en Canon usb scanner - modell N670U og jeg lurer på om det er noe jeg kan lage/fixe for å kunne scanne inn negativer med denne scannern?

 

Har gått fotofagskole og har en haug av sorthvit negativer jeg gjerne skulle sett litt nærmere på :)

 

GO JUL!

 

Mvh

Rolf

Lenke til kommentar

Jeg har en Canon usb scanner - modell N670U og jeg lurer på om det er noe jeg kan lage/fixe for å kunne scanne inn negativer med denne scannern?

Har gått fotofagskole og har en haug av sorthvit negativer jeg gjerne skulle sett litt nærmere på :)

 

Hei Rolf.

 

Så vidt jeg vet er det dessverre ikke mulig, og det har heller aldri vært levert noe filmadapter til skanneren du nevner.

Lenke til kommentar
Finnes det en måte å bruke min scanner til negativer og dias. Selges det løse adaptere som ekstra-utstyr, eller er det noen som med hell har laget en hjemmesnekret løsning som fungerer. Hadde vært kult hvis det fantes noen transparant-adaptere som kan kan forskjellige formater, fra 35mm via mf til bladfilm og glassplater.

Har liten peiling utvalget innen denne produkt-klassen. Vet dog at småbilde blir for lite format til å foreta en skikkelig scan på flat-bed (uansett pris), mens at større formater som 6x6 går bedre. Håper derfor at noen med peiling kan gi meg noen tips om produkter eller løsninger som fyller mine foreløpige behov.

Siden jeg hovedsaklig fotograferer i 6x6 når jeg jobber analogt, hadde det vært greit med en løsning som tar hensyn til det, men alle svar tas imot med stor takknemlighet.

 

Ut fra hva du skriver ovenfor, synes det som om du allerede har en planskanner som du ikke har filmadapter til, men som du ønsker å bruke til å skanne film. Vurderingene dine er helt riktige når det gjelder "normale" planskannere, men det er litt vanskelig å hjelpe deg før du forteller hvilken skannermodell du har.

 

Som en kuriositet, kan jeg fortelle at jo, du kan få planskannere som er gode nok til filmskanning. Men da må man betale veldig mye. Aztek Plateau koster 18 000 /dollar/.

5326897[/snapback]

 

Det er en Epson kombimodell, Stylus DX 3800 (helt ny). Det trenger ikke være original-produkt. Kanskje noen har en ide om hvordan man kan lage en slik, hvis det ikke kan kjøpes. Må et slikt adapter være laget spesifikt for en modell? Finnes det ikke universalmodeller (fra f.eks. Hama)?

Lenke til kommentar
Det er en Epson kombimodell, Stylus DX 3800 (helt ny). Det trenger ikke være original-produkt. Kanskje noen har en ide om hvordan man kan lage en slik, hvis det ikke kan kjøpes. Må et slikt adapter være laget spesifikt for en modell? Finnes det ikke universalmodeller (fra f.eks. Hama)?

 

Her må jeg nok melde pass, og er egentlig redd for at dette ikke er mulig. Wayne Fulton skriver litt om temaet på denne siden:

 

http://www.scantips.com/basics12.html

Lenke til kommentar

Jeg hadde en slik "lysplate". Kjøpt på Clas Ohlson for noen år siden.

Brukte den sammen med en ordinær flatplate scanner, i kombinasjon med ekstern sw som slukket lyset i scanneren. Resultatene jeg fikk var ok f.eks. til bruk på en nettside, men langt i fra godt nok til arkivering. Det var alt for mye arbeid når jeg satt med s/ hv negativer, fargenegativer og Velvia 50. Kjenner jeg blir ør i hodet bare av tanken på å prøve igjen...

Anbefaler deg å ta turen til Foto.no, der er mange som har prøvd seg på dette.

Lenke til kommentar

Er "en slik lysplate" du skriver om et lite lys-bord, eller er det et spesialprodukt til den type arbeid? I så fall kan man bygge noe slikt med en litt tjukk, melkehvit plexiglass-plate og en egnet lyskilde. Trenger faktisk et lite lysbord med plass til to striper 6x6, uansett. Hodebryet i forbindelse med arbeidsmengden er jeg ikke så redd for, siden det er hovedsaklig 6x6 som skal arkiveres. Vi snakker altså om tolv bilder pr rull, så de store mengdene er det ikke snakk om store mengder i forhold til småbilde-samlingen. Kommer ikke til å scanne "hele min historie" på denne måten.

 

Du har min sympati hvis du ha scannet flere tusen negativer/slides på den måten. Toppen av tålmodighet? Ikke langt fra, i alle fall :wallbash:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Er "en slik lysplate" du skriver om et lite lys-bord, eller er det et spesialprodukt til den type arbeid? I så fall kan man bygge noe slikt med en litt tjukk, melkehvit plexiglass-plate og en egnet lyskilde. Trenger faktisk et lite lysbord med plass til to striper 6x6, uansett. Hodebryet i forbindelse med arbeidsmengden er jeg ikke så redd for, siden det er hovedsaklig 6x6 som skal arkiveres. Vi snakker altså om tolv bilder pr rull, så de store mengdene er det ikke snakk om store mengder i forhold til småbilde-samlingen. Kommer ikke til å scanne "hele min historie" på denne måten.

 

Du har min sympati hvis du ha scannet flere tusen negativer/slides på den måten. Toppen av tålmodighet? Ikke langt fra, i alle fall  :wallbash:

5334142[/snapback]

 

Det er vel faktisk et ordinært lysbord, egentlig. Skal ikke se bort i fra at du kan legge et lysbord opp- ned på scanneren. Da får du riktig lys, noe som gjerne blir litt mer stress dersom du skal lage det fra scratch? Har prøvd å komme på hva sw'et het, men jeg begynner å bli litt gullfisk- light...

Du får søke på Google...

Tusenvis ble det aldri snakk om, og Velvia resultatene ble en vits. Så vidt jeg vet så har Velvia også skapt litt hodebry for dem som kjøpte de første filmscannere av den "rimelige" typen til hjemmebruk.

Endret av Lou
Lenke til kommentar

Jeg gjorde i sin tid et forsøk på å scanne inn noen gamle glassplate-negativer med et "lysbord" over - en melkehvit plexiplate med lampe over.

Det problemet jeg støtte på, og som gjorde dette ubrukelig, var at bildene ble stripete pga frekvensen på lyset (50Hz veksel).

Jeg prøvde aldri skikkelig med andre lyskilder, som halogen og likestrøm.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...