Gå til innhold

Avatartråden v2!Vil du bytte/få ny avatar?Post her


Anbefalte innlegg

- Intro og historie

 

Dette er tråden for deg som vil skifte avatar, eller ønsker tilbakemelding på avatarkunstverkene dine. Dette inkluderer selvfølgelig både å få eller gi tips når det gjelder å lage avatarer.

 

Hva er grunnen til en ny avatartråd, vi hadde jo den gamle (lenke).

 

For ikke lenge siden nådde den nå gamle avatartråden 370 sider. Den bød på mange flotte avatarer og var til stor hjelp for brukere på avatarjakt, jeg har nå fått den stengt for å gjøre plass til denne nye tråden.

 

Jeg følte nemlig etterhvert at den fløt litt ut. Mye OffTopic og en del unødvendige tilbakemeldinger, jeg håper med en ny tråd at vi kan friske opp igjen reglene og samtidig ta bort noen gamle. Nå skal det sies at jeg ikke har vært i avatartråden på en lang stund. Men jeg føler hvertfall det kan være på sin plass å starte opp igjen med blanke ark uantsett.

 

 

- Retningslinjer og oppfordringer

 

Viktig å lese!

 

Jeg ber dere oppføre dere pent og holde dere til trådens regler, retningslinjer og tips som er listet opp nedenfor, utover dette gjelder de vanlige retningslinjene. Reglene gjelder like mye de som spør etter avatar og de som produserer dem.

 

*Gi oss ønsker på hvordan du vil at din nye avatar skal være;

gjerne også en henvisning til plassering og hvilket motiv det skal være. Yndlingsfargen din kan jo også hjelpe til, f.eks. Jo mer du hjelper oss, jo mer hjelper du deg selv!

 

*Tål å ta i mot kritikk!

Selv om du syns at din avatar som du laget er fantastisk stilig, vil ikke det nødvendigvis si at alle andre synes det. Du må derfor tåle å ta i mot kritikk. MEN, samtidig er kritikk som "Den suger" er uønsket, dette er ikke konstruktiv kritikk så det kan du rapportere.

 

*Vær modig nok til å gi konstruktiv kritikk.

Du må ikke bare tåle å ta i mot kritikk, men gi den i tillegg. Det er ikke alltid at de som lager avatarene blir fornøyd med en tilbakemelding som: "Nei, den passa ikke helt meg." Gi mer konstruktiv kritikk ved å si hva du mener bør endres, gjøres bedre.

 

*Ikke sleng ut useriøse forslag.

Om en bruker sier yndlingsfargen er blå og ikke gir noe mer ønsker enn det, så ikke post en avatar som kun er blå. Om noen ønsker spesifikt en helt blå avatar er det derimot greit.

 

*Ikke be om avatarer som ikke opprettholder avatarreglene i retningslinjene.

#3:Avatar, signatur og personlig bilde skal være i tråd med begrensningene angitt i kontrollpanel.
Reglene for avatarer er angitt der du endrer din avatar. Der står det at tillatt størrelse er 100x100 piksler, og at filstørrelsen kan være opptil 10 kilobytes. Animerte avatarer er ikke tillatt. Om du skal bruke avataren på et annet forum som tillater dette, vennligst si fra.

 

*For at man skal vite mer om hvilken avatar du hadde før, ber jeg dere legge ved bilde av gammel og ny avatar. (Bruk IMG-funksjonen) Dette er dog ingen nødvendighet.

Et ypperlig eksempel på dette finnes her :)

 

*Jeg vil anbefale dere å ikke bare kopiere rett fra avataren din eller andres når du er på forumet. Da disse lenkene blir "døde" hvis den du kopierte skifter avatar eller at det blir link til den nye istedenfor.

Finn deg en side å legg ut avatarene på f.eks: www.photobucket.com og bruk IMG. Eller last opp bildene i innlegget.

 

IKKE gjenta hverandre med å si: "Den fila er for stor", "Avataren bryter retningslinjene" og slike ting. Det holder med at kun en nevner det.

 

 

Sammendrag

1. Vær hyggelige mot hverandre.

2. Vær så spesifik som mulig når du ønsker en avatar. (Font [skrifttyper], plasseringer, farger osv...)

3. Hvis du spør om tilbakemeldinger må du tåle kritikk.

4. Vær seriøs og begrunnende når du gir tilbakemeldinger.

5. Avatarer som skal brukes på forumet kan ikke være over 100x100 piksler, 10 kilobytes i filstørrelse, inneholde noe allment støtende eller være animert.

6. Det er ønskelig at du legger ved gammel og ny avatar om du har skiftet og ber om tilbakemelding.

7. Ikke kopier direkte fra en avatarlenke.

8. Alle som poster her skal ha lest retningslinjene samt være klar over trådens egne regler. Kun EN trenger å minne om dette skulle en regel overstrides.

 

 

- Guider og nyttige lenker

 

- Photoshop avatar-guide: Resizing, free transform, ramme og filstørrelse. Laget av Newt32.

Advarsel: Mange store bilder. (16 bilder)

 

I denne guiden ble den engelske versjonen av Photoshop CS2 brukt

 

1. Åpne bilde du vil ha som avatar i Photoshop -

 

2. Dobbelklikk på det lille bilde nede i høyre hjørne med layers, der det står Background eller Bakgrunn, trykk ok:

AvatarGuide1.gif

Grunnen til at du bør gjøre dette er fordi det gjør sånn at du kan gå tilbake i historien. Hvis laget er låst, kan du ikke det.

 

 

3. Image -> Canvas Size:

AvatarGuide2.gif

 

 

4. Velg Pixels i dropdown menyen:

AvatarGuide3.gif

 

 

5. Skriv 80 i den øverste og 80 i den nederste. Trykk Ok, og Proceed:

AvatarGuide4.gif

 

 

6. Da skal bilde ditt som kanskje så slik ut:

AvatarGuide5.gif

 

Se noe som dette ut:

AvatarGuide6.gif

 

 

7. Edit -> Free Transform:

AvatarGuide7.gif

 

 

8. Free transform bruker du til å tilpasse bilde ditt som du vil ha det. For å unngå at bilde skal bli strekt for mye i en rettning, bruker du kun hjørnepunktene på bilde, og holder inne Shift tasten mens du reduserer størrelsen. Trykk på Enter for å godta endringen:

AvatarGuide8.gif

 

 

9. Når du har trykket Enter, trykker du Layer -> Flatten Image:

AvatarGuide9.gif

 

10. Gjenta steg 2.

 

11. Dette er hvis du vil ha en liten ramme rundt avataren din. Da kan du først trykke på en knapp som ser ut som en liten f, nede i høyre hjørne med layers, og velge Stroke:

AvatarGuide10.gif

 

 

12.

Size: 1

Position: Inside

Color: Valgfritt men jeg bruker svart. Trykk Ok når du er ferdig:

AvatarGuide11.gif

 

 

13. Da gjenstår det bare å lagre bildet i lovlig filstørrelse. Så File -> Save for web:

AvatarGuide12.gif

 

 

14. Da vil du få opp et ganske stort vindu med bildet ditt i midten. Nå er det viktig å holde øye med tallene nede i venstre hjørne:

AvatarGuide13.gif

 

 

15. Siden grensen på Diskusjon.no er på 10 KB, må du holde deg under det. Oppe i høyre hjørne har du muligheten til å endre på filformat og kvaliteten på bilde. Hvis du skal ha gjennomsiktig bakgrunn kan du ikke bruke JPG. Men JPG har derimot mulighet til å stille kvaliteten opp eller ned med Quality-pila:

AvatarGuide14.gif

 

16. Trykk Save når du har fått den i lovlig størrelse, skriv hva du vil kalle avataren, plasser den på ønsket plass, trykk OK og vips, så har du en avatar du kan laste opp og bruke på forumet her :)

 

Bilde brukt i guiden:

screamdb8.jpg

 

Ferdig avatar:

scream2bj8.jpg

 

 

Newt32

 

 

- Dette er en tutorial / guide for hvordan man resizer og legger på ramme i bilderedigeringsprogrammet Gimp. Laget av incanus.

 

1. Opne biletet, med File --> Open.

2. I vindauget til biletet, vel Image --> Canvas size. Klikk ein gong på kjettingen ved sida av felta for storleik, og

skriv so inn 80 i begge to. Trykk på «Center» for å sentrere layeret på arbeidsområdet, og OK.

CanvasSizeMenu_thumb.png----CanvasSizeDialog_thumb.png

3. Velg Scale-verktøyet (hurtigtast: shift + T) frå verktøyboksen. Sjå i eigenskapane under at Interpolation er satt til «Cubic (Best)», «Supersampling» er haka av og Constraints satt til «Keep aspect».

ScaleTool_thumb.png

4. Klikk og dra på bilete for å skalere ned -- du treng ikkje treffe hjørna, men kan klikke kvar som helst på biletet. Dra inn mot midten for å gjere mindre, ut frå midten for å gjere større. For å flytte på bilete, dra på prikken i sentrum av biletet.

ScaleMove_thumb.png

Dessverre ser ein i utgangspunktet ikkje kvar «arbeidsområdet» er når ein skalerer, men det er ein måte å omgå det på. Gå fyrst til File --> Preferences, i hovudvindauget (med verktøya). Under «Default grid» set du «Line style» til Solid. (Du treng berre gjere dette ein gongen.) Vel so View --> Show grid i vindauget til biletet. Då vil du få opp eit rutenett som viser grensene for biletet.

Grid1_thumb.png----Grid2_thumb.png

5. Om du vil ha ramme, er det to enkle steg. Fyrst merker ein heile biletet (Ctrl + A), og so går ein til Edit --> Stroke selection. Merk at ramma vil få den fargen som er satt til framgrunnsfarge. Ettersom denne funksjonen lager ein strek langs markeringa med markeringa som midtpunkt, må ein ha ei breidd på to pixlar for at ramma skal verte ein pixel brei. Den andre pixelen vil havne utanfor biletet.

SelectAllMenu.png----StrokeSelectionMenu_thumb.png----StrokeDialog_thumb.png

6. Gå so til File --> Save as, framleis i vindauget med biletet.

SaveAsMenu_thumb.png

7. Klikk på plussteiknet ved «Select File Type (extension)» for å få fram lista over format ein kan lagre i. Scroll ned og vel JPG. Klikk Lagra.

SaveAsDialog1_thumb.png

8. Du vil få opp dette vindauget; klikk Export.

Export.png

9. No vil du få opp endå eit vindauge. Hak av for «Show preview in image window», og du vil kunne sjå kva storleik den ferdige fila vert. Det vil poppe opp eit nytt vindauge med førehandsvisninga.

SaveAsDialog2_thumb.png

 

 

PNG-komprimering

Å lagre i PNG frå Gimp er dessverre ikkje like praktisk som frå Photoshop, men det går fint an. Ein vil finne PNG i same meny som JPG, men sjølv om ein set kompresjonsnivået til 9, som gjev minst filer, vil ein vanskeleg få filene under 6KB. For å klare det må ein gjere ein annan ting før ein lagrer:

Gå til Image --> Mode --> Indexeded. Eg må ærleg talt seie at eg ikkje veit kva som er «best», men «Generate optimum palette» høyres bra ut, og Dithering ville eg satt til None, spesielt om det er skjermskot. Om du ikkje kjem under 6KB på fyrste forsøk, prøv å set ned antal fargar.

IndexedMenu_thumb.png----IndexedDialog_thumb.png

 

 

- Imagecrop.com - Utrolig fiffig og nyttig side med mulighet for resizing og cropping av bilder, det er helt gratis og krever ingen registrering. Og gjør at selv om du ikke har noe avansert bilderedigeringsprogram installert kan du likevel klare å lage en brukendes avatar. - Hjerterlig tusen takk til Tomat-Ulf for lenke og tips

 

- Resizepic.com - Her kan du meget enkelt resize, reskalere, ett bilde til den bredden og høyden du vil ha. Meget kjekt. - Tusen takk til ekwathne for lenke og tips.

 

- Diskusjon.no - En oversikt over sider med fonts/skriftyper - I denne tråden her på forumet finner du mange nyttige linker til sider hvor du finner diverse skrifttyper på og du får vite hvordan man installerer dem. Den henviser og til en side hvor du kan klare å finne ut hvilken font som er brukt på et bilde og for eksempel en avatar. - Takker brukeren Fisker for å ha laget guiden.

 

- dafont.com - Her kan du finne fonter, om du finner en font du liker er det meget behjelpelig for de som lager avtaren at du opplyser hvis det er noen fonter du liker meget godt. Dafont.com er et ypperlig sted å se om du finner en eller flere passende fonts til deg! "Fonts" er forøvrig "skriftype" for eksempel er "Times New Roman" og "Arial" to forskjellige skrifttyper. - Takk til Newt32 for lenke og tips.

 

 

- Gratisavatarer

 

Vi har en egen gratisavatartråd her (80x80) og en nyere her (100x100).

Her kan du finne enkle og fine avatarer på en enkel og grei måte om du er ute etter noe helt enkelt, eller ved et lykketreff kommer over en slik avatar akkurat du ville ha!

 

 

 

Denne førsteposten er laget og utformet av The Strategy-player og Newt32

 

Changelog:

 

Changelog 25. November 2007:

01. - Førstepostens BBCode er nå kompatibel med IPB versjon 2.3.

02. - Skriftstørrelser fikset grunnet andre skalaer i IPB versjon 2.3 som igjen forårsaket htmlkoder i posten etter første oppdatering etter forumets oppgradering.

03. - Oppdaterte punktet om retningslinjene samt endret 6KB til 10KB i sammendraget under punkt 2.

04. - Rettet opp feil med at ikke tekst som skulle være skjult var skjult, samt at det ble lagt til et ekstra punkt om å være hyggelig under sammendraget av punkt 2.

05. - Innholdet i post 2 for punkt "4. Gratisavatarer", er fjernet og byttet ut med å være et reservert innlegg. Vi har egen tråd for punkt 4, dette punktet vil videre oppdateres for å bedre informasjonen om tråden.

06. - Grunnet en oppdatering i forumets avatarsystem er det ikke lenger mulig å bruke avatarer på en ekstern server. Derfor fjernes punktet om hvordan en roterende avatar kan lages, dette legges dog inn i post 2, om det skulle være nytte for den.

07. - Punkt "5. Annet" er lagt til. Som en del av endringen 06.

08. - Punkt "4. Gratisavatarer" er endret til å inkludere gratisavatartråden.

 

Changelog 27. November 2007:

1. Rettet opp flere skrivefeil og endret på setninger, samt noen ørsmå formateringsendringer i hele tråden.

2. La inn changelog i skjul.

3. Endret på introtekst.

4. Jeg har endret skrifttypen i første og andre post til "Lucida Sans Unicode"

5. Tok vekk fet formatering på siste punkt under den fulle versjonen av punkt 2. Samt la til kursiv på "sitatene" der.

 

Changelog 16. November 2010:

1. Rettet opp feil med BBkode som kom som en følge av oppgraderingen til IPB 3.0.5

2. Fjernet lenke til nomineringstråd for juleavatar 2009, med lenke til forberedelsestråd for 2010.

 

Changelog 13. mars 2011

1. Tok bort henvisning til juleavatarkonkurransen 2011

[/font]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5. Annet

 

Under dette punktet kommet Annet som ikke passer under andre punkt, om det hadde passet under andre punkt ligger det her fordi det strider mot forumets regler eller manglende muligheter gitt av avatarsystemet.

 

- unrealized.org/guide/php/roterende_avatarer/ - En guide som lærer deg hvordan du kan få til en "roterende avatar". En roterende avatar er en avatar som stadig skifter til en annen avatar når du laster inn siden på nytt, dermed vil du altså stadig vekk se at en bruker som har dette, aldri vil ha samme avatar over en lengre periode. - Takk til Jesper Karsrud for link og enda mer takk til Lokaltog som en gang laget guiden :)

icon13.gif Videre off topic vil nå bli slettet! icon13.gif

Det samme gjelder kommentarer ala "Den sugde" osv.

Skal du først kommentere noens avatar bør du si noe om hva du liker/ikke liker med den.

Og selvsagt, legger du først ut et ønske om tilbakemelding på din nye avatar kan du ikke forvente at alle skal skryte deg opp i skyene.

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Heisann, grattis med ny tråd!

Noen av dere som kan hjelpe meg å endre avataren min? Den er kort og godt ikke "corny" nok. Det jeg ønsker er å fjerne bakgrunn, kanskje sette en smilie inn i høyre øye (eller kanskje ikke ...?), og dekorere hodebekledningen (underbuksa) med blomster, teddybjørner, bier eller noe lignende. Om dere har andre forslag for å gjøre den optimalt sinnsyk, så skal jeg prøve å frigjøre meg fra tvangstrøyen og klappe med luffene :w00t:

Lenke til kommentar
Den avataren skremmer meg litt... bytt ^^

6614510[/snapback]

^^

 

Jeg flirer hver gang jeg ser den - behold den! :)

6614574[/snapback]

 

Spørs hva du bytter til. Jeg tenker TomFu hver gang jeg ser den avataren.

6614577[/snapback]

:love:

Tror jeg beholder den en stund til. Til jeg finner noe bedre.

Lenke til kommentar
Hva syns dere om min avatar nå, da? :)

6613996[/snapback]

Den er jo riktig så stilig, selv om du jo ikke har gjort så mye arbeid med å lage den tenker jeg ;) . Men like fullt er det jo en avatar. Jeg kunne kanskje tenkt meg at den kunne blitt "piffet" opp litt og laget litt mer personlig. Skulle gjerne prøvd, men har ikke inspirasjon om dagen til å lage noe og ei heller har jeg Photoshop.

 

Tenker på å bytte, burde jeg?

6614436[/snapback]

Ja. Alt som minner meg om hun programlederen i "Bonderomantikk" er negativt...

Dessuten forbinder jeg ikke den avataren der med deg, har ikke noe forhold til deg med den avataren liksom :hm:

 

Jeg må ha forumets godkjennelse...

 

Hva synes folket om min gule runde ting med et hakk i som gomler like gule ecstasypiller?

6615195[/snapback]

Tja.. Den var enkel, kunne tenkt meg at du kunne benyttet deg av antialiasing, men den er jo grei nok. Nå liker jeg dog mye mer avatarer som ikke har et så veldig enkelt utseende. Og det er på en måte avatar som jeg føler ikke passer til deg. (Nå har jeg dog ikke lest mange av dine innlegg da, men det er et eller annet som skurrer).

Lenke til kommentar

Jeg syns den var veldig grei, men du burde gjøre slik at bakgrunnen blir gjennomsiktig og sette en ramme rundt den, eller så kan du selvfølgelig spørre om noen andre kan hjelpe deg med det.

 

Ellers er det jo alltid stilig med en avatar som står i stil med brukernavnet sitt, hvis du vurderer å skaffe en ny en.

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Hva syns dere om min avatar nå, da? :)

6613996[/snapback]

Den er jo riktig så stilig, selv om du jo ikke har gjort så mye arbeid med å lage den tenker jeg ;) . Men like fullt er det jo en avatar. Jeg kunne kanskje tenkt meg at den kunne blitt "piffet" opp litt og laget litt mer personlig. Skulle gjerne prøvd, men har ikke inspirasjon om dagen til å lage noe og ei heller har jeg Photoshop.

 

Nei, jeg har nok ikke gjort annet enn å ta bildet fra anime-serien Full Metal Alchemist. Tror det var am3k som fiksa rammen rundt og endret størrelsen på bildet.

 

Kunne sikkert gjort alt selv, men nå har det seg sånn at jeg har absolutt null erfaring med bilderedigeringsprogrammer, og hadde jeg endret størrelsen i paint hadde det nok sett forferdelig ut. :p

Endret av Flaringo
Lenke til kommentar
  • Gjest avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...