Gå til innhold

Hvorfor hatet nazistene jøder?


konduktans

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Folk var veldig religiøse i den tiden, og jøder har en veldig spesiell helligbok med regler vi ikke aksepterer. For eksempel at jøder er mer verdige, du synder ikke om du stjeler ifra en ikke-jøde osv. Disse reglene var følgt av jødene tilbake i tiden og hitler visste vel om de.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det påstås at hitler var 1/4 jøde, og ble mobbet for det. Men jeg har ikke fått det bekreftet.

Høres ut som alliert propaganda.

 

Hvorfor nazistene hatet jøder er et spørsmål som får mange svar. Og det er mange grunner.

 

Why do some people Hate Jews 1/7

Why do some people Hate Jews 2/7

Why do some people Hate Jews 3/7

Why do some people Hate Jews 4/7

Why do some people Hate Jews 5/7 mangler

Why do some people Hate Jews 6/7

Why do some people Hate Jews 7/7 mangler

 

En annen:

why do people hate jews

 

Alle vet at Jødene ble hatet av blant annet nazistene, men det virker ikke som det er så mange som lurer på hvorfor. Bra noen spør!

Lenke til kommentar

Hitler har uttalt: "En gang, da jeg gikk gjennom byens sentrum, støtte jeg plutselig på et fenomen i en lang kaftan med sorte kinnskjegg. Min første tanke: Er dette en jøde? Jeg smugtittet forsiktig på mannen. De så da sannelig ikke slik ut i Linz. Men jo mer jeg studerte den merkelige fremtoningen og gransket dens trekk ett for ett, desto mer tok et annet spørsmål form i min hjerne: Er dette en tysker?" Dette burde forklare en del. Men langt ifra alt.

Lenke til kommentar

Det har alltid eksistert anti semmitisme i Europa, jøder har fått skylden for alt fra at Jesus ble drept, til svartedauen.

Jøder ble nektet å ha mange jobber, derfor drev mange av dem med utlåning, dette gjorde at mange trodde jøder var rikere enn andre, etter første verdenskrig samlet Hitler Tyskland mot en felles fiende: jødene, og sa at det var deres skyld at de hadde tapt første verdenskrig.

Lenke til kommentar

Under tiden etter første verdenskrig ble tyskalnds tap mye lagt over på jødene, som påstått skulle ha finansiert de allierte og dermed direkte vært innvolvert i den nød tyskerne ble ført inn i.

 

Hitler var dog ikke alene med jødehat og de fleste innenfor NSDAP var veldig oppspilt i "judenfragen", jødespørsmålet, som innebar hva de skulle gjøre med landets jøder og ikke minst, hvem skulle klassifiseres som Jøde.

 

Det var opprinnelig ment at jødene skulle deporteres til Palestina, og i tiden etter at Hitler ble kansler ble det innført en rekke regler som satte jødenes sosiale rang under den rene ariske rasen, de rene germanene. Hitler var en brikke som fyrte opp en meget nasjonal følelse hos folket, og det tyske folket valgte selv NSDAP inn på Riksdagen, mye grunnet at de ikke snakket mye om jødespørsmålet i det offentlige men heller hadde det som internsak. Men det kom likevell mye ut fra NSDAP angående jøde spørsmålet om så mellom linjene. Reglement fastslått av innenriskministeriet, som hadde NSDAP på topp, innførte reglement som tok vekk blant annet statsborgerskapet til jødene. Dette ble det selvfølgelig reagert på, men NSDAP hadde mandatmessig overtallet i Riksdagen så det var lite som kunne gjøres.

 

Så det er mye som ligger til grunnen for Nazistenes hat, ikke bare ovenfor jøder, men "urene" etniske minoriteter som sigøynerne og da jødene. Dette hatet bygger mye på at det skal kun være ren arisk rase som styrer og alle "blandingsraser" er mindreverd i deres øyne.

Lenke til kommentar

Hitler mente at det var jødenes feil at Jesus ble drept. Han brukte dette som en av "midlene" til å skape nazisme.

Også det at i gamle dager var jødene "skatteinntakere"(?), altså de som gikk rundt og tok inn penger til skapen, som skatt, og da ble jødene sett på som tyver osv. Så å si alt Hitler kunne finne på, landet var fortsatt ganske "svakt" etter første verdenskrig og alt det.

Lenke til kommentar

Grunnen til at Nazistene hatet jødene var fordi Hitler mente at jødene selv mente at de var guds utvalgte folk. Det står skrevet i Bibelen at jødene er guds folk, og at det var det eneste folkeslaget som kunne føre jesu-liv videre (elsn). Dette mente Hitler at alle jødene levde etter, og derfor skulle alle jødene utslettes. Det går jo heller ikke, som det går med andre religioner, å "bli" en jøde. Man må være født jøde, eller gifte seg inn (går vell også?).

Lenke til kommentar
Er vel det nokon meiner om innvandrarane her i landet og, at dei stjeler jobbene til oss normenn. Noken ting endrer seg visst aldri.

De fleste klager nå vel på at noen ikke gidder å jobbe eller betale skatt. Og vold. Litt mer virkelighetstro enn det naziene klage på jødene om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...