Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke skylde på adapteret heller - PDAF-objektiv på kameraer med kontrastbasert autofokus fungerer rett og slett ikke bra. Om jeg hadde hatt et annet adapter hadde ikke det hatt noe å si. Det største problemet er likevel ikke fokushastigheten, men heller at du ikke kan stole på fokuset. Av og til er ting helt ute av fokus selv om kameraet tror at det er i fokus. I tillegg hender det at noe er såvidt i fokus, men ikke så skarpt som man kan få det med litt ekstra finjustering. I prinsippet er det et objektiv som kun er brukbart på m4/3 med manuell fokus, men du får i det minste de andre fordelene med støtte for automatikk når det gjelder blender osv.

Endret av flinx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som et standard klonebatteri, som vil si at du mister batteriindikatoren. Jeg har et slikt fra en annen produsent, og det har også noe lavere batterikapasitet. Kjekt å ha som reserve, men ikke noe du kan direkte stole på.

 

Så sant så sant...

Har et originalt et selv til GH2, funker greit men mister batteriindikator og automatisk LCD shutdown (sleep).

 

Men siden frakten var gratis ble jo prisen veldig grei. Dette er jo innenlands så det går vanvittig fort med posten fremfor opptil flere uker fra andre leverandører i utlandet :)

Lenke til kommentar

EDIT: Voigtlander 25mm er IKKE skarp på åpen blender nei. Flares, glow og softe bilder. På F2.8 skinner objektivet, men ikke på åpen blender i det hele tatt ;) Høyreklikk på bildet og kopier linken og åpne den i egen fane for å se det i full størrelse.

Tror du bør finne deg noen andre test-sites. Jeg lånte et eksemplar på lørdagen. Og den oppførte seg en god del bedre pip åpent.

 

Du kan se noen bilder her. Bildene tatt med 25mm-en er merket med det, og med blender som jeg har brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så greit ut ja, men så er det jo ikke akkurat store størrelser man får fra flickr :) Men har også sett at veldig mange sier akkurat det jeg har sagt om åpen blender på dette objektivet. Har også sett en del videoer fra kjente youtube kanaler som tester det og som påpeker det samme og viser det med 100% crop på videoer.

 

17.5mm F0.95 gjør det hvertfall mye bedre og kan kalles skarp helt åpen. Men 25 F0.95 har rekorden på skarphet i midten av bildet av alle mft objektiver som finnes, på F2.8 så det er et knakende bra objektiv. Bare ikke fullt så bra heeelt åpent :)

Lenke til kommentar

Oh, oh, oh, oh!

 

http://www.43rumors.com/ft4-e-m5-firmware-update-coming-in-mid-december-brings-a-small-surprise/

 

og kommentaren min til det er;

 

I hope for;

* FocusPeaking

* Option to “unlock” shooting settings from video-settings – Now, the Video-mode inherits the settings made for shooting.

* 1080/25p!

* Sound-volume indicator when in video-mode.

* “Auto”-bracketing option – all shots by one shutter-button push.

* IBIS – 17.5 and 25mm option (for the Voigtlander 0.95).

* Another videocodec?

 

Sannsynligvis så vil DR på JPG endre seg ørlite for å bli "like bra" som den på E-PL5, som angivelig er et ørlite hakk bedre..... (med mindre det bare er avvik på målingene da)...

 

Har dere andre (E-M5 eiere) noen synspunkter/ønsker?

Lenke til kommentar

http://www.43rumors....small-surprise/

Har dere andre (E-M5 eiere) noen synspunkter/ønsker?

Det ene punktet i min liste er visst "løst";

1. set camera to high-speed sequential shooting

2. setup bracketing

3. press and hold shutter button

 

Andre punkt fra kommentarene i 43rumors forumet går på;

* Less over-sharpened video!

* 24fps mode

* Better IQ in line with new EPL5 and EPM2.

* Better WiFi support

* HDR mode

* C-AF improvement

* ISO-100

* Better bitrate on video.

* Panorama

* ++

 

Jeg kunne også tenkt meg å velge fokus-grupper i stedet for bare "et og et punkt", samt touch-AF ved filming.

Lenke til kommentar

PS; Japanphoto åpner ny butikk og har tilbud på E-M5 m/12-50 og batterigrep og to batterier til 7999,-. (Det står ikke i annonsen, men det må være det, for det er det eneste som har førpris på 9999,-

 

http://www.japanphot...kk-bogstadveien

 

Edit; Se også;

Panasonic LUMIX GH2 m/14-42mm Før 6999,- Kun 3999,- Max 5 stk

Panasonic LUMIX G5 m/14-42mm Før 5999,- Kun 4999,- Max 5 stk

Panasonic LUMIX GX1 K m/14-42mm Før 4799,- Kun 3799,- Max 5 stk

Panasonic LUMIX G3 m/14-42 Før 2999,- Kun 1999,- Max 10 stk

Olympus E-PM1 dobbelkit 14-42 + 40-150 Før 3998,- Kun 2499,- Max 25 stk

Olympus E-PL5 m/14-42mm Før 5999,- Kun 4999,- Max 10 stk

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

PS; Japanphoto åpner ny butikk og har tilbud på E-M5 m/12-50 og batterigrep og to batterier til 7999,-. (Det står ikke i annonsen, men det må være det, for det er det eneste som har førpris på 9999,-

<snip>

 

Jeg lurer litt i hva de legger i normal pris. (som annonsen beskriver).

Med tanke på at annonsen nevner hus og kit objektiv (uten grep og batteri) har de sikkert en eller annen kreativ forklaring på hva normal pris betyr. (selv om det ikke er før pris for hverken JP eller noen andre butikker).

Jeg skulle gjerne vært der om det faktisk er power kittet det er snakk om :(

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...