Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst]Løse ulikhet ved hjelp av fortegnslinje: Kalkulator


Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter litt fast

Skal løse ulikheten

 

(4-x)/(2x+6)≤0

 

Ved bruk av fortegnslinje. Har funnet ut:

Teller = 0

X= 4

Nevner = 0

X=-3

 

Men så lurer jeg på hvordan jeg finner ut, enklest mulig (uten å andrederivere for hånd) hvordan jeg finner ut om grafen er konveks eller konkav mellom -3 og 4?

Har prøvd å skrive inn stykket på Table, deretter sette inn f.eks -1 under "X" for å sjekke om det er positivt eller negativt i andrederivertkolonnen, men Y1 og Y'1-kolonna forbli like når jeg setter inn -1 (og andre siffer)

Husker jeg ikke riktig, eller gjør jeg det bare feil?

Noen som kan guide meg litt?

 

Kalkulatoren er en Casio CFX-9850GC

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Sitter litt fast

Skal løse ulikheten

 

(4-x)/(2x+6)≤0

 

Ved bruk av fortegnslinje. Har funnet ut:

Teller = 0

X= 4

Nevner = 0

X=-3

 

Men så lurer jeg på hvordan jeg finner ut, enklest mulig (uten å andrederivere for hånd) hvordan jeg finner ut om grafen er konveks eller konkav mellom -3 og 4?

Har prøvd å skrive inn stykket på Table, deretter sette inn f.eks -1 under "X" for å sjekke om det er positivt eller negativt i andrederivertkolonnen, men Y1 og Y'1-kolonna forbli like når jeg setter inn -1 (og andre siffer)

Husker jeg ikke riktig, eller gjør jeg det bare feil?

Noen som kan guide meg litt?

 

Kalkulatoren er en Casio CFX-9850GC

 

Hva med å lage en fortegnslinje for hånd? Det er vel en smal sak...

Lenke til kommentar
Hei.

Sitter litt fast

Skal løse ulikheten

 

(4-x)/(2x+6)≤0

 

Ved bruk av fortegnslinje. Har funnet ut:

Teller = 0

X= 4

Nevner = 0

X=-3

 

Men så lurer jeg på hvordan jeg finner ut, enklest mulig (uten å andrederivere for hånd) hvordan jeg finner ut om grafen er konveks eller konkav mellom -3 og 4?

Har prøvd å skrive inn stykket på Table, deretter sette inn f.eks -1 under "X" for å sjekke om det er positivt eller negativt i andrederivertkolonnen, men Y1 og Y'1-kolonna forbli like når jeg setter inn -1 (og andre siffer)

Husker jeg ikke riktig, eller gjør jeg det bare feil?

Noen som kan guide meg litt?

 

Kalkulatoren er en Casio CFX-9850GC

 

Hva med å lage en fortegnslinje for hånd? Det er vel en smal sak...

Joda, men hvordan finner jeg ut hvor grafen er positiv og negativ?

Lenke til kommentar

Dette er muligens litt vanskelig å forklare med ord men jeg skal prøve.

 

Du tegner en linje bortover for telleren, og en for nevneren. I ditt tilfelle vil telleren være positiv til nullpunktet, som er 4, og negativ etter det. Nevneren vil være negativ til -3, og positiv etter dette. Negativt tegner du som stiplet linje, og positiv som hel.

 

Så skal du lage en egne linje for hele brøken. Den kommer under de andre. Her ganger du sammen de to fortegnslinjene over. +*+=+, +*-=- osv. Dette gjør du mellom hvert nullpunkt.

 

Da skulle du ha kommet fram til hvor grafen stiger og synker. - betyr at den går nedover, + at den går oppover. nullpunktene er altså topp eller bunnpunkt.

 

Håper du skjønte det

Lenke til kommentar
Dette er muligens litt vanskelig å forklare med ord men jeg skal prøve.

 

Du tegner en linje bortover for telleren, og en for nevneren. I ditt tilfelle vil telleren være positiv til nullpunktet, som er 4, og negativ etter det. Nevneren vil være negativ til -3, og positiv etter dette. Negativt tegner du som stiplet linje, og positiv som hel.

 

Så skal du lage en egne linje for hele brøken. Den kommer under de andre. Her ganger du sammen de to fortegnslinjene over. +*+=+, +*-=- osv. Dette gjør du mellom hvert nullpunkt.

 

Da skulle du ha kommet fram til hvor grafen stiger og synker. - betyr at den går nedover, + at den går oppover. nullpunktene er altså topp eller bunnpunkt.

 

Håper du skjønte det

Ja, SELVFØLGELIG *slår seg i panna*

Der gikk lyset opp! Tusen hjertelig! Kjempebra! :thumbup:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...