Gå til innhold

På stjernehimmelen nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Årets sommer er dessverre på hell, og dermed begynner nattehimmelen igjen å bli såpass mørk at vi kan se på den interessante stjernehimmelen i klarvær.

 

Sist mandag, 12. september, var det fullmåne. Nå i natt kan man se at den avtagende månen står rett ved siden av en usedvanlig stor og klar "stjerne". Dette er gigantplaneten i solsystemet, Jupiter.

 

Se stjernekart her: http://www.mn.uio.no/astro/tjenester/kunnskap/stjernehimmelen/

 

 

For dere med kikkert montert på stativ er det noe enda mer interessant for tiden, nemlig en supernova i en av Melkeveiens nabogallakser, M101, som ligger "bare" 23 millioner lysår unna oss.

 

På stjernehimmelen ligger den rett over draget på Karlsvogna:

http://www.mn.uio.no/astro/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/astronytt/2011/astronytt-2011-08-29.html

 

Lysstyrken på supernovaen er akkurat nå på sitt sterkeste, dessverre ikke synlig med det blotte øyet, men godt synlig i en stor prismekikkert eller en liten stjernekikkert. Forrige gang en supernovaeksplosjon som var like synlig på våre breddegrader var i 1972, så dette er en liten sensasjon.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hallo alle sammen!

 

Jeg og en kompis har en on-going diskusjon hvorvidt vi i de siste dagene kunne ha sett Jupiter på stjernehimmelen. Jeg har uttalt at jeg er nærmest 100% sikker på at det var Jupiter vi så nærme månen sist helg (15/16 oktober) og dessuten denne helgen bare lengre vekk fra månen. Har sjekket dette med Stellarium og vist vennen min dette, men han er fremdeles skeptisk til meg.

 

I og med at Jupiter skal være i opposisjon(?) med Jorden neste helg, føler jeg at påstanden min om at det er Jupiter vi har sett de siste dagene (og ikke en stjerne) blir styrket.

 

Han sier han har snakket med en annen kompis av oss som sier Jupiter bare er synlig for Jorden en gang hvert 2. år. Selv stiller jeg meg meget skeptisk til denne påstanden. I og med at alt i solsystemet beveger på seg hele tiden er en slik påstand ugyldig; det er ikke mulig å lage en såpass bastant/konstant regel. Jeg har ikke snakket med denne andre kompisen av oss selv så jeg vet ikke hvilket kilder han har på dette.

 

Så da lurer jeg på hvem av oss som tar feil?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Natt til onsdag (førstkommende natt) er det den årlige meteorsvermen Geminidene som er mest interessant. Finn deg et sted langt unna gatelys og annen kunstig belysning, kle deg godt og se opp på himmelen etter de stjernelignende lysene som farer raskt over himmelen, også kalt stjerneskudd.

 

Les mer om nattens himmelfenomen på http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7912494

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...