Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forskjell på Tiptronic og Multitronic


sdf123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tiptronic er en vanlig automatkasse som er elektronisk styrt. Multitronic er en trinnløs kasse basert på variatorprinsippet. Giroverføringen skjer med et kraftig stålbånd som står mellom to hjul med (enkelt forklart) variabel diameter.

 

Mutlitronic er helt klart det beste sånn i praksis uten å ta hensyn til slitasje vil jeg si uten å ha prøvd noen av delene, men vil tro Tiptronic-kassene er mer solide og slitesterke. Kan tenke meg til at både det ene og det andre kan ryke i den stålbåndoverføringen. Variatorprinsippet er relativt lite utprøvd på biler med mye effekt, men har vært mye brukt i mindre motoriske redskaper som motorsager, driller, etc.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Hei.

 

Vil på det sterkeste anbefale multitronic (MT). Har selv kjørt både tiptronic (TT) og MT i en årrekke og vil si at det ikke finnes noen bedre automatkasse enn MT. I forhold til TT er MT betydelig raskere akselerasjonsmessig, mer drivstoff økonomisk og betydelig mer komfortabel å kjøre. Når det gjelder slitestyrke tror jeg ikke den står noe tilbake for TT. Den første generasjonen av MT hadde en tendens til å bli noe 'nøkkete' fra stillestående etter at den hadde vært på veien noen år, men ikke noe som er noe stort problem. I senere versjoner tror jeg dette er løst.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...
Hei.

 

Vil på det sterkeste anbefale multitronic (MT). Har selv kjørt både tiptronic (TT) og MT i en årrekke og vil si at det ikke finnes noen bedre automatkasse enn MT. I forhold til TT er MT betydelig raskere akselerasjonsmessig, mer drivstoff økonomisk og betydelig mer komfortabel å kjøre. Når det gjelder slitestyrke tror jeg ikke den står noe tilbake for TT. Den første generasjonen av MT hadde en tendens til å bli noe 'nøkkete' fra stillestående etter at den hadde vært på veien noen år, men ikke noe som er noe stort problem. I senere versjoner tror jeg dette er løst.

 

 

Jeg har tydeligvis en av de tidlige modellene hvor den etter hvert er blitt litt "nøkkete". Dvs. ved under 2000 o/min og litt motstand vil motoren nøkke litt. Er det noe kjent løsning for dette, bortsett fra å bytte girkasse??

Lenke til kommentar

Har 98 mod 2.4Q Tip. som nå har gått 270+. Har vært veldig fornøyd med bilen og ingen problemer så langt med kassa, det er heller ikke skiftet olje på kassa :)

Men igjen så kommer det nok annpå hvordan bilen er blitt kjørt/behandlet. Kjør alltid rolig frem til bilen er god og varm, så er det fritt frem for å bruke bilen hardt etterpå. (har alltid fungert på mine biler).

 

Har ikke hatt MT før så har ikke noe å måle imot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...