Gå til innhold

Ideer til historie?


Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen ;)

 

Jeg er utrolig glad i å skrive historier, men i det siste har det blitt litt vanskeligere å komme på ideer til historier, noveller o.l. Og akkuratt nå er jeg skikkelig sugen på å skrive en historie!

 

Så jeg lurte derfor på om det var noen som hadde noen gode forslag til historier? litt av handlingen liksom. Somregel trenger jeg bare ''noe til å komme igang med'' så kan jeg videre sitte hele natta og skrive en historie på opptil 50 sider. Såhåper dere kan hjelpe meg. Kansje jeg itillegg får bedre ideer til hva jeg kan skrive på i Norsken også, og får bedre karakterer.

 

- Maren Issadora.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm... Da har du jo en del muligheter ja :-)

 

Kanskje se noen filmer og få inspirasjon derfra? Den engelske Pasienten ifm kjærlighet og kanskje Christiane F ifm med dop?

 

Spiritisme og vampyrer har jeg lite kunnskap om og ikke rare forholdet til, men eventyr generelt liker jeg godt :-)

 

Ellers er det jo slik at historier sjeldent blir virkelig gode hvis den som skriver ikke har inngående kjennskap til temaet...

 

Hva med en historie om konfliktene mellom ungdommer og foreldre? Det kunne ha blitt en historie jeg kunne ha tenkt meg å lese om den var skrevet av en som hadde kunnskap om det :-) Kan jo inneholde både kjærlighet og hat og ikke minst dop ;-)

 

Lykke til! :-)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmmm... Da har du jo en del muligheter ja :-)

 

Kanskje se noen filmer og få inspirasjon derfra? Den engelske Pasienten ifm kjærlighet og kanskje Christiane F ifm med dop?

 

Spiritisme og vampyrer har jeg lite kunnskap om og ikke rare forholdet til, men eventyr generelt liker jeg godt :-)

 

Ellers er det jo slik at historier sjeldent blir virkelig gode hvis den som skriver ikke har inngående kjennskap til temaet...

 

Hva med en historie om konfliktene mellom ungdommer og foreldre? Det kunne ha blitt en historie jeg kunne ha tenkt meg å lese om den var skrevet av en som hadde kunnskap om det :-) Kan jo inneholde både kjærlighet og hat og ikke minst dop ;-)

 

Lykke til! :-)

 

Tusen Takk, der fikk jeg faktisk endel ideer <3

Endret av MarenIssadora
Lenke til kommentar

Ser frem til å lese den :-)

 

Edit: Bare tenk på at jeg er faktisk er pappa til en gutt på over 20, og at jeg veldig gjerne vil at du ser akkurat den konflikten fra begge sider ;-) Skriver du den godt kan den bli en slager, og hvis jeg tipper rett mtp på deg kan du kanskje lære litt selv også mens du skriver, og lære oss foreldre noe :-)

 

Håper du tar utfordringen! :-)

 

 

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser frem til å lese den :-)

 

Edit: Bare tenk på at jeg er faktisk er pappa til en gutt på over 20, og at jeg veldig gjerne vil at du ser akkurat den konflikten fra begge sider ;-) Skriver du den godt kan den bli en slager, og hvis jeg tipper rett mtp på deg kan du kanskje lære litt selv også mens du skriver, og lære oss foreldre noe :-)

 

Håper du tar utfordringen! :-)

 

Selvsagt ;)

 

Jeg har hatt mine problemer med foreldrene mine oppigjennom årene, men har aldri tenkt på å skrive om slikt.. Tror jeg faktisk kan lage en god tekst utifra ideen din, og da kommer jeg jo som du sa til å se på konflikten fra begge sider ;) det er jo det viktigste i en historie, syntes jeg iverfall.

Lenke til kommentar

Jeg også... Men etterhvert, med tiden liksom, blir mange av de problemene man hadde enten mindre eller større... Noe kan man le av i ettertid og noe kommer man aldri over men lærer av, på begge sider :-)

 

Håper din historie ender godt til slutt! :-)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Når jeg skal skrive stiler o.l, så bruker jeg følgende mønster.

 

1. Form én karakter med en bakgrunn

2. Form situasjonen han er i

3. Tenk på komplikasjoner rundt den situasjonen

4. Tenk på hvordan komplikasjonen kan løses (eller ikke løses)

5. Tenk på hvem som skal medvirke.

Lenke til kommentar

Som oftest skriver jeg først en kort liten oppsummering av det jeg vil lage, ikke mye, et par sider i Word. Deretter ser jeg på personene og de som da blir sentrale i historien lager jeg en liten karakter profil på hvor jeg svarer sentrale spørsmål som personelighet, bakgrunnshistorie, oppførsel, reaksjonsform, positive og negative trekk, eventuelle skavanker og slikt. Har en tabellform i Word som jeg bruker som en mal på dette.

 

Deretter bruker jeg et program som heter Freemind. Ut fra oppsummeringen legger jeg opp en plot line til historien hvor jeg meisler ut selve historien. Denne følger så mye som mulig oppsummeringen jeg har skrevet, men det som gjør Freemind så genialt er at det er lett å se hva som ikke fungerer og må endres for å gjøre historien bedre.

 

Sikkert mye arbeid men, det er det jeg synes er morsomt med å skrive historier, å bygge et nytt univers. Og ideer er ikke vanskelig å komme på, bare prøv å tenk litt abstrakt, les aviser eller se noen filmer. Jeg kan få en ide av noe så banalt som en person som bare sitter der og ser ut av vinduet, uten å si et ord. Mye fantastisk morsomt man kan skrive om hvis man bare ser litt abstrakt på ting :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...