Gå til innhold

Hva er egentlig forskjellen mellom "Intel Core i7 Extreme Processor" og "Intel Core i7 Processor"?


Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Jeg bruker maskinen til følgende;

 

Navigering på Internett, dette omfatter lese nettaviser, følge med på forumet, sjekke epost, osv. Spiller også av og til dataspill, som Sid Meier's Civilisation V, Battlefield 3, og Crysis osv.

Også til å se filmer og tv serier i Bluray eller i full HD.

 

Ellers blir det å administrere to servere, en Qnap TS-EC1279U-RP, som bare benyttes til automatisk nedlastning av torrenter og lagring av torrentene og en Dell Poweredge R210 II, som benyttes til testing og ellers ingenting. Jeg har for lengst sluttet med eksterne harddisker.

 

Jeg benytter ikke maskinen til konstruksjon med Autodesk, bilderedigering med Photoshop, eller videoredigering med Premiere. Ingen virtualisering heller. Mulig denne maskinen er litt overdimensjonert for mitt behov, men skal jeg ha det beste så skal jeg ha det, koste hva det koste vil.

 

Jeg glemte å nevne at når jeg navigerer på forumet og ellers Internett så bruker jeg 3DConnexion SpacePilot Pro. Den har aldri blitt brukt til Autodesk.

 

Herregud, jeg håper du tuller.

 

Jeg driter fullstendig i pengebruken, den er ikke engang litt relevant, men man drar ikke på elgjakt med vognmontert maskingevær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men du kan bare bruke Xeon hvis du skal kjøre dobbel cpu.

Man kan fint kjøre en enkel Xeon. Det er bare E5 2600 elns som støtter dual socket. Det finnes og Xeon prossesorer til 1155.

Disse prossesorene er uansett ikke laget for gaming eller forbrukeroppgaver. Anbefaler TS en 3770K og 2x 680. Vil holde lenge til hans bruk.

 

"Det beste" er ett veldig relativt begrep som mange ignoranter forveksler med "det dyreste"

+1

Endret av oddsmurf
Lenke til kommentar

kvifor ikkje kjøpe ein gaming spesifert maskin til 15k også kjøpe godt ekstra utstyr som skjerm, mus, tastatur, headsett, og lydanlegg til 15k til?

 

Man kan fint kjøre en enkel Xeon. Det er bare E5 2600 elns som støtter dual socket. Det finnes og Xeon prossesorer til 1155.

Disse prossesorene er uansett ikke laget for gaming eller forbrukeroppgaver. Anbefaler TS en 3770K og 2x 680. Vil holde lenge til hans bruk.

Ville heller gått for titan enn 680 sli.

Endret av eirikol1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nå må dere gi dere, denne tråden handler ikke om min økonomi iforhold til datateknologi.

 

Maskinen min ble kjøpt hos Datakjeden i begynnelsen av januar 2010, og jeg fikk den levert i slutten av januar 2010. Selvsagt kunne jeg ha ventet på neste prosessor, men da måtte jeg ha ventet til april før jeg hadde fått fått maskinen. Så hvorfor i all verden skulle jeg ha ventet i 3-4 måneder på en bedre prosessor? Hvis jeg hadde ventet på den så hadde sikkert neste prosessor etter det igjen vært noen få måneder unna, og jeg er ikke en som sitter på gjerde hele tiden, jeg tar avgjørelser fort.

 

Edit: Fjernet irrelevant del.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

 

Man kan fint kjøre en enkel Xeon. Det er bare E5 2600 elns som støtter dual socket. Det finnes og Xeon prossesorer til 1155.

Disse prossesorene er uansett ikke laget for gaming eller forbrukeroppgaver. Anbefaler TS en 3770K og 2x 680. Vil holde lenge til hans bruk.

 

 

Jeg mente jo ikke at man måtte ha dobbel Xeon hvis man skulle hat Xeon. Men det er bare Xeon som støtter dobbel socket. Siden han vil ha det beste ab det beste tror jer heler ha burde velge dobbel/trippel titan eller Ares 2. Men igjen, veldig stor overkill til hans bruk.

Lenke til kommentar

Jeg mente jo ikke at man måtte ha dobbel Xeon hvis man skulle hat Xeon. Men det er bare Xeon som støtter dobbel socket. Siden han vil ha det beste ab det beste tror jer heler ha burde velge dobbel/trippel titan eller Ares 2. Men igjen, veldig stor overkill til hans bruk.

Ahh okay, leste ikke skikkelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Til Eriond

Jeg tror ikke alltid at det dyreste er automatisk det beste, men som regel så er det det beste dyrere og kanskje til og med dyrest.

 

Til Heika98

Jeg har ikke satt meg helt inn i hvilke komponenter jeg skulle ha valgt i min neste datamaskin, men det hadde nok endt med Xeon i E5 eller kanskje i E7. Men jeg vet ikke fordi det er ikke et tema enda.

 

Selvsagt kunne jeg ha kjøpt en billigere CPU og overklokket den, men jeg var på det tidspunktet bestemt på at jeg skulle ha det beste de hadde i butikken, etter noen år med en dritt PC. Så da trykket jeg pedalen gjerne helt ned.

 

Til oddsmurf

Neste gang jeg kjøper en datamaskin så vil jeg ta en vurdering på hva som er aktuelt, om det er forbrukerklasse eller enterprice klasse.

 

Til eirikol1

Jeg mener at jeg har bra nok ekstrautstyr, som 24" Benq skjerm, Logitech G510 tastatur, 3DConnexion Space Pilot Pro 3D datamus. Også Logitech Performance MX datamus dersom Space Pilot skaper seg.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Du gjør bomkjøp, cry more.

 

"Jeg skal ha det beste" Doner pengene til andre som trenger det mer om du har hjerte til det.

 

Eventuelt bruk maskinen til folding eller noe, så den ikke står ubrukt 99% av tiden.

 

Jeg bryr meg ikke om at jeg betalte litt mer for Intel Core i7-975 Extreme Edition, og det er ikke min natur å bruke penger på veldedighet.

 

Har ikke peiling på PC, gjør bomkjøp og er så utålmoig at du hiver ut 8k gjennom vinduet fremfor å vente 3 uker på Gulftown, kan det bli bedre? Hva blir det neste?

 

"Andre er bittelitt smartere enn meg, hvorfor er det slik?"

 

For more enjoyment and greater efficency, consumption is being standardised.

 

Har ikke peiling på PC, jeg vil påstå at jeg har litt peiling. Det at en kjøper en dyr datakomponent betyr ikke at en ikke har peiling.

 

Og hva mener du med "Andre er bittelitt smartere enn meg, hvorfor er det slik?" Jeg er ikke opptatt av hvem som er smart eller ikke, kunne ikke ha brydd meg mindre. Hadde jeg vært smart så hadde jeg vært en helt annen plass i dag.

 

Vell penger er for å brukes, og dermed bruker jeg penger.

Lenke til kommentar

Vell penger er for å brukes, og dermed bruker jeg penger.

 

Jeg kjøpte en Xeon W3670 til 2200 kr på bruktmarkedet, og den har fungert fint noen måneder nå på 4 Ghz i overklokket stand.

 

Så å sløse bort pengene, bare for å være "High end fan" hvorfor da ikke kjøpe Mac Pro for mange tullinger og business folk som kun kjøper seg status? Når man kan bygge sokkel 2011 oppsett for under 15 000 kr eller gjøre bedre kupp på bruktmarkedet, "Its just for Business" Haha. :tease:

 

Å sløse pengene på skjerm?

 

Ville gjerne likt dem som kan forsvare Samsung SyncMaster S27A950 og Fujitsu P27T-6 samt Dell UltraSharp U3011, Dell UltraSharp U3011 som gaming pc skjerm når man kan få f.eks:

 

BenQ XL2420T til under 3000 kr som burde klare å spille de fleste spill, med f.eks GTX 670 eller HD7970 problemfritt.

 

Generielt råd i pcverden "kjøp stasjonær, bygg selv og kjøp bare det du trenger i løp av 2-3 år, tenk budsjett og økonomi det burde holde med en 15 000 kr budsjettklassen så burde du fått et fint oppsett til en fornuftig pris det er med skjerm og mus og tastatur."

 

Det er riktig det kommer alltid noe nytt, så et tips er å lese litt på hardware.no og diverse nyhetartikkeler for å holde seg oppdatert.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg sløser ikke bort penger bare for å sløse de, men jeg henger meg ikke opp i småbeløp dersom jeg er interessert i et produkt. Men dersom noen selger det samme produktet til lavere pris, og det er like tilgjengelig så velger jeg heller det dersom det er betydelig billigere. Men hvis det er 100kr billigere da registrerer ikke jeg meg på en annen nettbutikk bare for å få en vare til 5000kr til 100kr billigere (4900kr). Sånt gjør jeg ikke.

 

Alt drit med Apple og Mac holder jeg meg langt unna :)

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Til eirikol1

Jeg mener at jeg har bra nok ekstrautstyr, som 24" Benq skjerm, Logitech G510 tastatur, 3DConnexion Space Pilot Pro 3D datamus. Også Logitech Performance MX datamus dersom Space Pilot skaper seg.

Kjør på med minst to skjermer til, så blir det så mykje meir gøy å stitte foran maskina, sitter sjølv med fire, og skulle gjerne hatt eit par til, men er tom for outputs...

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg ikke om at jeg betalte litt mer for Intel Core i7-975 Extreme Edition, og det er ikke min natur å bruke penger på veldedighet.

 

 

 

Har ikke peiling på PC, jeg vil påstå at jeg har litt peiling. Det at en kjøper en dyr datakomponent betyr ikke at en ikke har peiling.

 

Og hva mener du med "Andre er bittelitt smartere enn meg, hvorfor er det slik?" Jeg er ikke opptatt av hvem som er smart eller ikke, kunne ikke ha brydd meg mindre. Hadde jeg vært smart så hadde jeg vært en helt annen plass i dag.

 

Vell penger er for å brukes, og dermed bruker jeg penger.

 

Det var en spin på:

 

"Jeg husker at jeg betalte ca. 8000 for min prosessor for 3 år siden, mens en kamerat betalte ca. 2500 kr for i7-2600 for ca. 2 år siden. Hannes prosessor er bittelitt bedre enn min og er langt billigere, hvorfor er det slik?"

 

Du betalte premium 8k for en prosessor få dager før den ble erstattet av i7 980x prdousert på 32 nm prosess kontra 45 og 50% flere kjerner. Ekstremprosessorer er ferskvare og bør kjøpe innen noen måneder fra release. Jeg vet ikke hva som er mest flaut, at du faktisk betalte 8k for en prosessor samme måned som den ble utdatert (februar 2010) eller at du frivillig forteller om det i ettertid.

 

Klart penger er til for å brukes, men det er mulig å bruke de fornuftig og langsiktig. Jeg har sel en Extreme-prosessor fra Intel, men jeg ventet på 32 nm Gulftown. Jeg fikk prosessoren for 1000 kr under listepris i tillegg til at jeg solgte den LGA1366-prosessoren jeg allerede hadde for 1600 kr.

 

Da jeg kjøpte prosessoren hadde jeg bruk for de ekstra kjernene i tillegg til at det ikke fantes noen alternative prosessorer i et lavere prissjikte. før trekvart år etter. I motseting til nå så ble High End lansert før mainstream desktop. I dag lanseres mainstream desktop langt i forkant av High End i tillegg til at det er kommet kostnadseffektive K-modeller som gjør samme nytten som en EXTREME-modell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Vell,

 

Jeg kjøpte i7-975 Extreme edition i begynnelsen av januar 2010 rett etter nyttår. i7-980 Extreme edition ble lansert 16 mars 2010, altså ca. 2,5 måneder senere.

 

Det hadde bare vært tull å vente for den prosessoren, for når jeg da hadde kjøpt den 16. mars, så ville ikke jeg ha fått PCen får i april, og det er da ca. 3 måneder senere enn når jeg fikk PCen. Dette er ikke "få dager" slik som du skriver. Dette er over et kvartal altså 1/4 av et år.

 

Sett at jeg skulle ha ventet og ha bestilt den prosessoren i mars, da ville jeg sikkert å fått vite for eksempel at jeg heller burde vente 1 måned til igjen etter det, for da ble det lansert nytt og bedre RAM. Og etter dette så nå jeg da evt skulle ha slått til, så får jeg igjen vite, du bør vente 2 nye måneder for da kommer det et mye bedre skjermkort, OK sier vi, og når vi kommer dit, så får jeg vite at jeg burde vente en måned til for da ble det lansert et bedre hovedkort. OK IGJEN, så kommer vi dit, så får jeg vite at jeg jeg burde vente enda en måned for da kommer det bedre SSD, OK IGJEN, så får jeg vite om 2 måneder så kommer det på nytt en enda bedre prosessor osv, så begynner syklusen på nytt.

 

Ser du hvor dumt dette egentlig er? Det er bare en evig syklus av nye komponenter som blir lansert hele tiden. Du kan risikere å vente året rundt, og mulighetsvinduet dukker aldri opp, der du vil gjøre et godt kjøp av de aller beste komponentene samtidig, ellers vil du måtte begynne med et makkverk der du kjøper delene separat, og du må gjerne vente et halvt år til et år før du får en komplett PC, og så ser du at den første komponenten du fant er nå blitt erstattet av en annen. Så dette går heller ikke.

 

Hvis man skal slå til en gang og ha den aller beste prosessor, skjermkort, hovedkort, RAM, strømforsyning, og SSD, så vil man gjøre et dårlig kjøp på minst ett av komponentene fordi de blir lansert på forskjellige tider på året, noen av disse beste komponentene er nye mens andre har vært ute en stund. Og de blir skiftet ut på forskjellige tidspunkter.

 

Jeg har ikke trang økonomi, så jeg trenger ikke å sløse vekk tid på å planlegge hvilke komponenter jeg skal kjøpe, og planlege det ut i fra "behov" og igjen ut av en billig økonomisk preferanse. Skal du ha det beste av det beste, så må du betale dyrt, og du betaler mer enn det du får igjen i form av ytelse.

 

Skal du ha mest for pengene så bør man ligge rundt ca. 10.000kr.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Du kunne ha kjøpt en rimeligere prosessor først og så byttet den senere etter lansering. Det var det jeg gjorde.

 

Jeg snakker ikke om pengebruk, jeg snakker om å bevisst ta dumme og kortsiktige valg.

 

Folk som driver med PC og spesielt brukergruppen som kjøper i7 EXTREME har nok komponenter fra før til at de ikke er tvunget til å ta dumme avgjørelser. Komponenter har gjerne en syklus på 18-24 måneder. Skal man kjøpe komponnter som ikke faller i pris slik som i7 EXTREME får man sørge for å kjøpe varen i starte av syklusen. Du har betalt premium for en komponent i slutten av syklusen og 980x var såppas me bedre at det var sjanseløst å ha en 975 to måneder senere, spesielt til 8k.

 

Det går med mer tid til å lide av kortsiktige valg istedet for å ta langsiktige veloverveide valg.

 

Det rystende med dagens samunn er at det er færre som tenker over handingene sine enn de som gjør det. PC.kjøp er gaske trivielt, men tenk på alle som får lide for at noen "skulle bare", var utålmodig, gadd ikke tenke over det, eller har en "det er ikke så farlig"-metalitet.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det rystende med dagens samunn er at det er færre som tenker over handingene sine enn de som gjør det. PC.kjøp er gaske trivielt, men tenk på alle som får lide for at noen "skulle bare", var utålmodig, gadd ikke tenke over det, eller har en "det er ikke så farlig"-metalitet.

 

Kan du fortelle meg hvem som måtte lide ved at jeg kjøpte en i7-975 Extreme edition i januar 2010? Hvis ikke så har det ikke bakkekontakt.

Lenke til kommentar

De som har gjeldsparten i de 8k du brukte på prosessoren. Penger kan kun skapes i form av gjeld + renter. For hver tusenkrone du har er det noen som har tusen kroner + renter i gjeld. Hvis ikke hadde det vært likegyldig men da du er en del av et samfunn må andre lide for dine avgjørelser. Det hadde blitt generert like mye gjeld for en 980x, men da hadde det i det minste vært "verdt det".

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...