Gå til innhold

Jeg skal kjøpe dynamitt!


Anbefalte innlegg

Men så enkelt er det vel ikke :roll:

Noen som vet hvor mye kursing man må igjennom først, for og få linsens på X-antall kilo til et bestemt formål?

Jeg har hørt fra sikre kilder at det overraskede kun var noen sjemaer, og en prøve som måtte fylles ut. Kan dette stemme? I såfall, hvor for jeg vite mer?

Hvis noen lurer på hva i helv... jeg skal med dynamitt, så kan jeg fortelle at jeg har et kjempeprosjekt på gang i hagen :smile: Ikke noe ulovlige greier!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja...3 kvelder er jo bare blåbær.

Men hvis jeg ser bort fra alternativ A, som var sprenging. Så har jeg også B, som er en slags kjemisk masse som ekspanderer i stykker fjell. Vet selvfølgelig ikke hva det heter... anyone?

Dynamitt er bærre lekert. Men når jeg tenker meg om, så krever det jo sinnsykt med tildekking. Spesielt når det foregår 5 meter fra husveggen... vet ikke om jeg gidder det. Jeg for se.

Lenke til kommentar

Mange spørsmål og tips. Skal se om hukommelsen strekker til :wink:

 

Evilelvis:

Jupp fant fram til det stoffet. Men det er ganske dyrt. Finnes forresten en annen løsning. Men funker dårlig i vertikale områder... Boulder Buster heter det. (søk på google)Man fyller vann i et hull, og setter et apparat på toppen med en kruttladning (patron) det sender sjokkbølger i vannet som for fellet til og sprekke. Smart! http://www.utleieprodukter.no/steinsprengeren/

 

Toreae:

Hørtes interessant ut. Skal skjekke det ut. Jeg så på en hjemmeside til et lensmannskontor, og under "gjøremål" så sto det eksamen i sprengningsertifikat klasse C. Men det sto også noe om godkjenning av engangs tilatelse. Mulig det ligger noe der :smile:

 

Mr. Hassan:

Hadde planlagt og lage meg en fjellhall! Eller eh..fjellhall blir det vel ikke. Det blir vel heller et fjellkott :razz: Jeg har ypperlige forhold i hagen. Ganske bratt jordvoll, som ligger forran fast fjell.

Regner med det er en dags graving først, før man kan begynne og borre. Så kan man ta en liten salve når man gidder. Og trille bort noen trillbårlass med stein. Det blir skikkelig hobbyprosjekt altså! Så lager jeg bare et så stort rom jeg gidder. Etterpå så må det slammes, og behandles for evt vannlekasjer. Nå har jeg et enestående datarom :grin: Slenger inn ekstra bekvemeligheter som TV, DVD osv osv. Fint i sommervarmen. The place to be!

Fagfolk vurderer jeg ikke engang. Alt for dyrt. Har bestilt bok med alt jeg trenger og vite om sprenging, sikring, geologi osv osv. Selvgjort er velgjort :grin:

 

Jarlew:

Jada, disse fagfolkene har jeg aldri hadd tro på. Som regel gjør jeg en mye bedre jobb selv... Og ja, jeg er forsiktig. Veldig forsiktig! Det har betalt seg i _null uhell_ så langt, med alle mulige prosjekter man har holdt på med :smile:

Lenke til kommentar

Hei Arctic!

 

Du skreiv:

 

 

Regner med det er en dags graving først, før man kan begynne og borre.

------------

Spørs om borre synest det er så kjekt..:wink:

 

Neida,for å være seriøs.

 

Høres ut som eit interresant prosjekt.Men,kjenner ikkje så godt til lover og regler etc anngåande sprening.Er "kjekt" å gjære ting sjølv da ein sansynligvis lærer mykje.Men,som du nemner er det viktig å ta sine forholdsregler :wink:

 

Når faren min jobba med å bygge/utvide hyttene våre så gjorde han alt sjølv.Fekk bare fagmennene (kan også være kvinner) til å komme og kontrollere at alt hadde skjedd i forhold til forskrifter og regler.

Slik at om det skulle skje noko (brann etc) så har vi dokumentasjon på at alt har skjedd etter forskrifene og lovene.Slik at forsikringa gjelder.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-29 23:15, Raggie skrev:

Du kan prøve å blande litt kunstgjødsel og diesel, det skal visstnok gi en ganske heftig eksplosjon..



Vent litt, IKKE prøv det!!! Vil nødig ha livet ditt på samvittigheten :smile:


 

ANFO heter den skikkelige utgaven. Kunstgjødel inneholder desverre litt lave konsentrasjonen av ammoniumnitrat(som er sprengstoffet). Så effekten kan svekkes litt, mulig gjøre det udentonerbart.(Også muligens omvendt...) Den blandingen som selges som sprengmiddel, er rent ammoniumnitrat. Blandes med 5.5% diesel.

Ulempen med dette stoffet er at det er veldig tungt initierbart. En fenghette holder ikke. Du må faktisk bruke en dynamittgubbe/primer for og sette det av...

Men når det smeller, så smeller det :wink:

Lenke til kommentar

Hmm...jeg ser du for kjøpt rent ammoniumnitrat på felleskjøpet...billig er det og. Men det defineres fortsatt som farlig gods. Så jeg ville ikke være overrasket om du må ha en slags tilatelse for og kjøpe det. Brukes trossalt i liten grad. Den bør blandes med kalk hvis den skal brukes som gjødsel. Spørs om betjeningen ikke hadde sett stygt på deg hvis du kom i merkelige klær :wink: og spurte etter en sekk.

Lenke til kommentar

C4 er et plastisk sprengstoff. Parafin og svovelsyre er ganske artig. Man kan også lage bomber av kunstgjødsel, men jeg forteller ikke hvordan fordi de sprenger no inni granskauen (vil ikke være ansvarlig for ulykker).

 

Under annen verdenskrig utviklet tyskerene noen fly som hadde en spesiell motor. Den hadde to drivstoff som reagerte _voldsomt_ når de kom i kontakt med hverandre. Voldsomt. Tror de het K-stoff og N-stoff, og jeg er ikke sikker på hva det egentlig er, såm kjemisk sett.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...