Gå til innhold

[Løst] MP/Sensor/Crop diskusjon. Canon vs Nikon


Anbefalte innlegg

Snekkern, ang de som er skuffet over ant piksler i 5d. Jeg regner det som svært sannsynlig at det kommer en 5d3 til. Og da med et sted rundt 34-44 piksler. Følg med.

 

Har versert en del rykter om at det kommer en "studio/landskaps" modell med betegnelsen 5Dx så vi får se , men jeg er uansett redd for at for mange MP kan gi noen uønskede resultater og håper virkelig det kommer seriøse tester som tar dette opp og enten bekrefter eller avkrefter min "frykt"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er ønskelig er at sensor og optikk matcher hverandre.

Det virker som et knotete ønske. Jeg er mer pragmatisk: så lenge slutt-resultatet er bra så er jeg fornøyd.

Problemet mitt er at jeg ønsker skarphet over så mye som mulig av flaten.

Det taler for god (og dyr) optikk, og god (og dyr) sensor.

Det er derfor ikke ønskelig med for mange piksler når glassene ikke takler det.

Dersom problemet er at du får for mye detaljer i midten av bildet så lar dette seg lett gjøre med blurring i photoshop eller lignende.

 

At glasset "ikke takler" en eller annen pixel-pitch høres for meg ut som en uheldig misforståelse.

Hasselblad og leica har glass og sensor som matcher.

Hasselblad og Leica har forskjellige objektiver med forskjellig MTF som alle kan brukes på samme hus. Ergo kan ikke alle objektivene deres være en nøyaktig match til alle husene.

Kom ikke å fortell at nye d800 vil gi samme resultat som disse ift skarphet over bildeflaten. Det er eventyr fra enkelte sponsede fotografer og ikke basert på fakta.

Det er ganske mye eventyr-stund i MF-leiren. Kvaliteter som ikke kan måles eller sees i side-by-side, men som må "føles", f.eks...

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er endel eventyr på formumet også, pixel peepers og spesifikasjons-onanister som krever mer enn mange profesjonelle fotografer gjør av sitt utstyr. Har rett og slett vanskeligheter med å forstå at ikke både D800 og 5D3 er mer enn gode nok for alle her inne, med mindre de har helt spesielle bruksområder. Sorry for en litt krass tone, men noen ganger blir jeg litt lei sytingen her inne.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det er endel eventyr på formumet også, pixel peepers og spesifikasjons-onanister som krever mer enn mange profesjonelle fotografer gjør av sitt utstyr. Har rett og slett vanskeligheter med å forstå at ikke både D800 og 5D3 er mer enn gode nok for alle her inne, med mindre de har helt spesielle bruksområder. Sorry for en litt krass tone, men noen ganger blir jeg litt lei sytingen her inne.

Jeg tror det er mange som er enige med deg her.

Lenke til kommentar
Det er mye snakk om antall MP og enkelte utrykker skuffelse for at det ikke var en 35-40 MP på dette kameraet . Men med tanke på at de aller fleste skriver ut bilder i maks A4 eller A3 så tenker jeg , vil en overhode kunne skille disse fra hverandre på slike utskrifter i det hele tatt eller koker det hele ned til at man kunn kan finne små forskjeller i detaljerte tester :hmm:

Hvorfor ignorerer du plutselig de andre fordelene med mange Mp som jeg og andre har nevnt? Du kan jo ikke ha unngått å få de med deg etter så mye diskusjon.

 

Det som er ønskelig er at sensor og optikk matcher hverandre.

Hvor på sensoren?

Med hvilken optikk og hvilken blender?

 

Problemet mitt er at jeg ønsker skarphet over så mye som mulig av flaten.

.. med andre ord flest mulig megapiksler slik at sensoren begrenser minst mulig kombinert med skarpest mulig fastopptikk på optimal blender.

 

 

Det er derfor ikke ønskelig med for mange piksler når glassene ikke takler det.

Her må du ha misforstått noe. Jo flere piksler man får jo skarpere blir det. Klart det blir gradvis diminishing returns, men det er jo ikke sånn at det på noe tidspunkt blir dårligere skarphet av økt pikseltall.

 

Ergo vil det for min del være en maksoppløsning på rundt 28mp som jeg kan akseptere.

Igjen, med hvilken optikk, på hvilken blender, hvilken sensorstørrelse og hvor på bildeflaten?

 

Hasselblad og leica har glass og sensor som matcher.

Alle produsenter har sensor og optikk som matcher ett eller annet på bildeflaten.

 

Kom ikke å fortell at nye d800 vil gi samme resultat som disse ift skarphet over bildeflaten. Det er eventyr fra enkelte sponsede fotografer og ikke basert på fakta.

Det har jeg ingen planer om å fortelle, for jeg forteller ikke eventyr. Men konkret, hvem er det du refererer til? Jeg har nemlig ikke kommet over noen sånne eventyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er endel eventyr på formumet også, pixel peepers og spesifikasjons-onanister som krever mer enn mange profesjonelle fotografer gjør av sitt utstyr. Har rett og slett vanskeligheter med å forstå at ikke både D800 og 5D3 er mer enn gode nok for alle her inne, med mindre de har helt spesielle bruksområder. Sorry for en litt krass tone, men noen ganger blir jeg litt lei sytingen her inne.

 

Ja, la oss for all del ikke være kritisk til kamera teknologi og utvikling i et slikt forum som dette fotoforumet. Det finnes jo mange bedre steder for foto kritiske uttalelser.

 

La oss for all del "stå med lua i hånden" og ta til takke med hva Japanske bedriftsledere ut av sin godhet tilbyr oss. Tross alt så har vi bare investert flerfoldige ti-tusener i optikk fra ett kamera merke, og "pytt-pytt" den optikken kan vi jo bare selge og kjøpe nytt fra det merke Japanerne har bestemt skal lede utviklingen i år , "no big deal". Så kan vi bytte til neste år når et annet selskap kommer med et kamera som faktisk har noen ny mye bedre teknologi.

La oss heller akseptere argumentene fra dem som er redd for at kamera har for mange piksler, det er jo ikke så viktig at deres tekniske forståelse er feilaktig og mangelfull.

 

Verdien av kritisk analyse, teknisk forståelse og argumenter er sååå overvurdert.

 

Det viktigste er at vi har en servil holdning til selskapenes markedsføring og ikke stiller for mange kritiske spørsmål.

 

Nei, teknisk analyse og kritikk av kameraer og optikk har ikke noe på et fotoforum å gjøre, det er jo bare syting.

 

Kardebommeby er så undervurdert :w00t: 

Endret av arthon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er endel eventyr på formumet også, pixel peepers og spesifikasjons-onanister som krever mer enn mange profesjonelle fotografer gjør av sitt utstyr. Har rett og slett vanskeligheter med å forstå at ikke både D800 og 5D3 er mer enn gode nok for alle her inne, med mindre de har helt spesielle bruksområder. Sorry for en litt krass tone, men noen ganger blir jeg litt lei sytingen her inne.

Er forsåvidt enig med deg, men du må forstå at entusiaster er villige til å betale ut av nesa for den siste prosenten i forbedring, både teoretisk og praksis.

 

Om denne forbedringen gir seg til rette på bildene man tar som noen wow-faktorer tror jeg neppe og faktisk vil man i mange tillfeller ikke merke forskjeller i det hele tatt.

 

Kjøper man et kamera med feks. raskere skuddtakt og mer effektiv autofokus (og feks. betaler ut av nesen for dette) så vil man merke det på den måten at man kanskje får oftere frem de gode bildene. Selve bildekvaliteten vil nok uansett bli uforandret for det blotte øyet. Vertfall bilder som blir vist på nett.

Man må i så tillfelle skrive ut bildene i STORT format og helst i 100% for å kanskje se forskjellene, men er vel et fåtall som skriver ut så store bilder uansett vil jeg tro.

 

Så bedre spesifikasjoner bør ikke bety bedre bilder, men raskere vei til de gode bildene.

 

Hvis man skal være moralsk overfor fotoutstyrsfreaker i en tråd som handler om de nyeste modellene, og i dette tillfelle 5D MK III, så mener jeg kanskje man heller bør vurdere og overse tråden kontra det og ødelegge morroa for oss andre som digger slikt.

 

PEACE! :)

Lenke til kommentar
Hvorfor ignorerer du plutselig de andre fordelene med mange Mp som jeg og andre har nevnt? Du kan jo ikke ha unngått å få de med deg etter så mye diskusjon.

 

Simen, nå må du slutte å tulle, jeg ignorerer slettes ikke noe som helst,men prøver å få igang en så bred debatt som mulig .

Og å snakke om at jeg ignorerer blir jo å kaste stein i glasshus, jeg har feks tatt opp problemstillingen ang eventuelle problemer med objektiv på kamera med mange MP , noe som forøvrig tas opp på mange forum i disse tider, det problemet har imidlertid blitt avist her på forumet .....

Jeg er veldig klar over at det finnes fordeler ,men som regel gir en fordel her en bakdel der og jeg er intrisert i å få belyst mest mulig av dette før jeg velger nytt kamera og valget står som kjent mellom 5D lll og D800 ...

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Det er en del misforståelser ute å går her i denne tråden. Og en del litt hurtige kommentarer. Og jeg skjønner heller ikke hvorfor enkelte her er agressive.

Flere piksler betyr ikke skarpere bilde . Det oppstår bluring når glasset ikke klarer oppløsningen.

Dette er vel heller ikke en diskusjon om hva som er bra nok. Min mening er at normalt vil en olly pen eller en d7000 60d osv være bra nok for de fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er endel eventyr på formumet også, pixel peepers og spesifikasjons-onanister som krever mer enn mange profesjonelle fotografer gjør av sitt utstyr. Har rett og slett vanskeligheter med å forstå at ikke både D800 og 5D3 er mer enn gode nok for alle her inne, med mindre de har helt spesielle bruksområder. Sorry for en litt krass tone, men noen ganger blir jeg litt lei sytingen her inne.

Er forsåvidt enig med deg, men du må forstå at entusiaster er villige til å betale ut av nesa for den siste prosenten i forbedring, både teoretisk og praksis.

 

Om denne forbedringen gir seg til rette på bildene man tar som noen wow-faktorer tror jeg neppe og faktisk vil man i mange tillfeller ikke merke forskjeller i det hele tatt.

 

Kjøper man et kamera med feks. raskere skuddtakt og mer effektiv autofokus (og feks. betaler ut av nesen for dette) så vil man merke det på den måten at man kanskje får oftere frem de gode bildene. Selve bildekvaliteten vil nok uansett bli uforandret for det blotte øyet. Vertfall bilder som blir vist på nett.

Man må i så tillfelle skrive ut bildene i STORT format og helst i 100% for å kanskje se forskjellene, men er vel et fåtall som skriver ut så store bilder uansett vil jeg tro.

Så bedre spesifikasjoner bør ikke bety bedre bilder, men raskere vei til de gode bildene.

 

Hvis man skal være moralsk overfor fotoutstyrsfreaker i en tråd som handler om de nyeste modellene, og i dette tillfelle 5D MK III, så mener jeg kanskje man heller bør vurdere og overse tråden kontra det og ødelegge morroa for oss andre som digger slikt.

 

PEACE! :)

 

La vel ut spørsmål om det og akkurat som spørsmålet om optikkens begrensninger falt det vist ikke i god jord av en eller annen grunn :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Det er endel eventyr på formumet også, pixel peepers og spesifikasjons-onanister som krever mer enn mange profesjonelle fotografer gjør av sitt utstyr. Har rett og slett vanskeligheter med å forstå at ikke både D800 og 5D3 er mer enn gode nok for alle her inne, med mindre de har helt spesielle bruksområder. Sorry for en litt krass tone, men noen ganger blir jeg litt lei sytingen her inne.

Er forsåvidt enig med deg, men du må forstå at entusiaster er villige til å betale ut av nesa for den siste prosenten i forbedring, både teoretisk og praksis.

 

Om denne forbedringen gir seg til rette på bildene man tar som noen wow-faktorer tror jeg neppe og faktisk vil man i mange tillfeller ikke merke forskjeller i det hele tatt.

 

Kjøper man et kamera med feks. raskere skuddtakt og mer effektiv autofokus (og feks. betaler ut av nesen for dette) så vil man merke det på den måten at man kanskje får oftere frem de gode bildene. Selve bildekvaliteten vil nok uansett bli uforandret for det blotte øyet. Vertfall bilder som blir vist på nett.

Man må i så tillfelle skrive ut bildene i STORT format og helst i 100% for å kanskje se forskjellene, men er vel et fåtall som skriver ut så store bilder uansett vil jeg tro.

Så bedre spesifikasjoner bør ikke bety bedre bilder, men raskere vei til de gode bildene.

 

Hvis man skal være moralsk overfor fotoutstyrsfreaker i en tråd som handler om de nyeste modellene, og i dette tillfelle 5D MK III, så mener jeg kanskje man heller bør vurdere og overse tråden kontra det og ødelegge morroa for oss andre som digger slikt.

 

PEACE! :)

 

La vel ut spørsmål om det akkurat som spøørsmålet an optikkens begrensninger falt det vist ikke i god jord av en eller annen grunn :hmm:

Kan du reformulere det siste du skrev der? Skjønte ikke det helt.. hehe.

Lenke til kommentar
Det er en del misforståelser ute å går her i denne tråden. Og en del litt hurtige kommentarer. Og jeg skjønner heller ikke hvorfor enkelte her er agressive.

Flere piksler betyr ikke skarpere bilde . Det oppstår bluring når glasset ikke klarer oppløsningen.

Dette er vel heller ikke en diskusjon om hva som er bra nok. Min mening er at normalt vil en olly pen eller en d7000 60d osv være bra nok for de fleste.

 

Prøver å skrive innlegget igjen, ble masse krøll her :-)

 

For meg virker det som det er tabu å diskutere eventuelle" svakheter"med enkelte merker og at tempratueren da flyr i været .

Jeg kan ikke skjønne at det er noe værre å sette spørsmålstegn ved Nikons 36 MP enn det var for et par år siden å sette spørsmålstegn ved Canons 21 mp og 18 mp(crop)

Da var det sååå jævla viktig med få mp for å kunne få støyfrie bilder på høy iso, er det ikke noen som trenger det lengre ???

Ja jeg setter det på spissen , men skal vi ha et forum som er litt troverdig så må det tåles at det diskuteres både positive og negative sider med alle merker og en må også godta at det som er viktg for a ikke nødvendigvis er like viktig for b

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...