Gå til innhold

Hvordan rippe kopibeskyttet CD ?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har kjøpt den siste CD'en til Jane's Addiction, og tenkte at jeg skulle rippe den til MP3, slik jeg gjør med alle CD'er jeg kjøper, for å kunne spille av på MP3 spiller og bærbar PC. Men denne CD får jeg ikke rippet, da den er kopibeskyttet. Jeg glemte å sjekke dette da jeg kjøpte CD'en, ellers hadde jeg ikke kjøpt den.

Finnes det en mulighet får å få laget MP3 av alle sangene ???

Jeg bruker Musicmatch, og kun de 4 første låtene kan rippes, de andre vises som datafiler.

 

/PleaseHelpMe :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lever cden tilbake til butikken der du kjøpte den, med begrunnelse i at den ikke var merket kopibeskyttet godt nok (ettersom du ikke så den er det ikke godt nok) og krev og få pengene igjen (det får du etter norsk lov, ettersom produktet butikken solgte deg ikke er en cd, men i bestefall en klone). Last så ned cden fra p2p og brenn den ut. Det siste punktet anbefales for alle cder dere finner i butikken som er kopisperret. Gjør mange nok det gir det en klar beskjed til plateselskapene om å slutte å selge cder med kopisperrer.

Lenke til kommentar

Hele greia med kopibeskyttede CD'r er horribelt idiotisk og patetisk av platebransjen. De som VIL rippe og spre Cd'ene på internett, bruker bare et program for å rippe/clone cd'n uansett. Det er vi som faktisk kjøper CD'n som får problemer, kan ikke spille i PC'n, ikke i stereon i bilen.

 

Komplett håpløst. Håper noen innser at dette bare er til trøbbel for de som kjøper CD'n.

Det minner meg om de sinnsyke kopibeskyttelsene det var på dataspill for noen år siden. Da man måtte ha kodehjul av papp som var lett å miste/rive sund, eller bla frem enkelte ord/bilder i manualen hver gang man skulle spille, eller bruke "rød linse" for å lese elementære ting for å kunne spille, da manualen var dekka av rødt blekk. (!!!)

 

Eller bare skaffe piratversjonen på en BBS, så var alle problemene borte. Det slutta de heldigvis med, noen fatta vel pointet.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
De aller fleste kopibeskyttede CD'er kan kopieres hvis du får tak i et program som "gjemmer" siste del av CD'en, så kun første "session" synes for CD-ROM'en / rippeprogrammet. (Hepp, jeg oppfordrer *ikke* til piratkopiering her... Skal ikke hinte til hvilke programmer som gjør det.)

Å rippe en CD er IKKE piratkopiering. I følge norsk lovgivning har du lov til å kopiere/rippe musikk til både deg selv og venner, dersom plateselskapene har fått deg til å tro noe annet har du blitt grundig lurt. Plateselskapene har derimot fått igjennom lover som sier at å bryte kopisperrer for å rippe en cd er ulovlig, et genialt sjakktrekk fra plateselskapenes side for å forhindre folk å kopiere musikk til venner og seg selv. Å kopiere cder/kassetter via vennegjengen er noe folk har gjort i alle år, men de seneste årene har dette plutselig blitt fyfy.

 

Dersom jeg personlig skulle finne på å investere penger i en ny CD og senere funnet ut at noen har tuklet med den og lagt inn brukersperrer som forhindrer meg i å ikke bare å lage en kopi jeg kan ha i bilen, gi til venner osv, men også hindrer meg å spille den i enkelte avspillere, hadde jeg ikke nølt med å slengt den plata på disken der jeg kjøpte den og forlangt pengene tilbake.

 

Interesserte kan ta en titt på efn.no.

Endret av scirocco
Lenke til kommentar

Man er fortsatt i sin fulle rett når man kopierer egne cder til eget bruk. Det er ikke noe hysjhysj i det hele tatt.

 

Og som Bitex skriver, det er ingen kopibeskyttelse i det hele tatt. Det er en defacto brukssperre. Plateselskapene/artistene som frivillig tar dette i bruk burde ha seg et realt spark bak.

(men jeg er litt redd for at Bertine Zetlitz ville brukket noe)

 

De aller fleste kopisperrer er mulige å komme seg forbi ved bruk av gratis, lovlig og lett tilgjengelig programvare. Noen kopibeskyttelser er faktisk så mindre begavet at de kun funker på Windows OS.

Lenke til kommentar

Det går vel an å lage mp3'er av cden så lenge det kommer lyd?? Ikke at jeg har no spes peiling på dette, men hvis man f eks har audigykort følger det med en soundrecorder der du kan velge "what you hear". Går det ikke an å lagre lyden som wav, og lage mp3 av den etterpå?

 

Jacob

Lenke til kommentar

Hei! EAC fikser mye. I tillegg kan det være greit å ha en litt eldre cd-rom eller cd-brenner. Viss det ikke går kan du bruke Isobuster. Ett fint program som er istand til å skille "sessions" fra hverandre. Du har oftest lyd-sessions og data-sessions. Data-sessions er det som bøller. Du skal absolutt ha din fulle rett til å kopiere den til mp3. Du bryter vel ingen sperrer, du omgår den vel bare?

Lenke til kommentar
Det går vel an å lage mp3'er av cden så lenge det kommer lyd?? Ikke at jeg har no spes peiling på dette, men hvis man f eks har audigykort følger det med en soundrecorder der du kan velge "what you hear". Går det ikke an å lagre lyden som wav, og lage mp3 av den etterpå?

Jo, men det blir ingen perfekt digital kopi. Men du har rett, så lenge det går et signal til en eller annen DAC, er signalet kopierbart.

 

For å ta tråden litt off-topic, så gjelder det samme for film også. Sålenge en eller annen knall finner det for godt å stille opp et kamera foran en eller annen skjerm som viser en eller annen film, er alle filmer kopierbare.

Lenke til kommentar
For å ta tråden litt off-topic, så gjelder det samme for film også. Sålenge en eller annen knall finner det for godt å stille opp et kamera foran en eller annen skjerm som viser en eller annen film, er alle filmer kopierbare.

Som betyr at ettersom alt er på en eller annen måte er kopierbart blir slike kopisperrer som finnes på dvd og spesielt cd ikke noe annet enn brukersperrer. F.eks, dersom jeg noensinne vil ha noe håp om å spille av slike cder på stereoanlegget mitt må jeg kjøpe meg en ny cd-spiller, ettersom jeg har en andregenerasjons dvd-spiller fra sony som nekter å spille av alle cder med innebygget brukersperre. Men vent, jeg har jo en cd-avspiller til. Nei, den ligger jo i pcen min, og der funker heller ikke disse cdene. Til hvilket bruk fungerer slike cder i min situasjon egentlig? I beste fall vil jeg si at dem kan fungere som veggpynt. Å bruke cder som fribee er også ganske morsomt.

Lenke til kommentar

Tror det er Windows som er problemet.

 

Trikset er og la EAC lukke skuffen: Åpne cd spilleren, legg i en cd med brukersperre, og trykk på ejectknappen i EAC, som da leser disken før windows roter det til :) (sikkert flere prog med samme funksjon, men jeg ser ingen grunn til og bruke noe annet enn EAC)

 

Da kan du til og med høre på skiva med lyd i cdkvalitet! det mest praktiske er da selvfølgelig og legge musikken over på harddisken så slipper du hele denne tungvinte prosessen for hver gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...