Gå til innhold

EKOM tjenester 2013 i fob med SA 2013:


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beløpet 4.392kroner gjelder for ligningsåret 2014. For 2013 var det 4000 for en tjeneste, eller 6.000 for to eller flere, som gjaldt. Ellers har du forstått poenget riktig. Imidlertid fører du hele beløpet til fradrag på post 6995 i næringsoppgaven, og tilbakefører 4000/6000 som "inntekt" på post 7098.

 

Om du ikke fører egen næringsoppgave, men direkte i SA (omsetning under 50.000) vet jeg ikke hvordan det skal føres...

Lenke til kommentar

Beløpet 4.392kroner gjelder for ligningsåret 2014. For 2013 var det 4000 for en tjeneste, eller 6.000 for to eller flere, som gjaldt. Ellers har du forstått poenget riktig. Imidlertid fører du hele beløpet til fradrag på post 6995 i næringsoppgaven, og tilbakefører 4000/6000 som "inntekt" på post 7098.

 

Om du ikke fører egen næringsoppgave, men direkte i SA (omsetning under 50.000) vet jeg ikke hvordan det skal føres...

Hei Inge. Takk for svar. Er du sikker på disse tallene? Jeg forstod det slik at 4392 gjelder for 2013? Altså for den SA vi skal levere nå? Jeg skal lev. næringsoppgave alikevel.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det som står her, gjelder de nye tallene først for 2014.

Javisst. Takk igjen. Ser ut til at fler er forvirret rundt dette tema. Jeg får printe ut siden du ref. til og legge ved regnskapet. Da blir det å føre 6000 da ettersom jeg har 3 tjenester? Og hvordan var det 2068 kom inn i bildet igjen?

Lenke til kommentar

 

...hvordan var det 2068 kom inn i bildet igjen?

 

Nå henger jeg ikke helt med... Men ja, det blir 6000 å føre som inntekt når du har både bredbånd, mobil og enda mer.

 

Aha, nå er jeg med, du tenker på post 2068 under "private overføringer" på side 4 i næringsoppgaven? Ja, der skal samme tallet (6000) inn som på post 7098 under utgifter/inntekter.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja da er jeg nesten i mål.

 

Men jeg leser en formulering som forvirrer meg litt her i en tipsside på nettet:

 

Kostnadene føres brutto i næringsoppgaven post 6995, dvs. utlegget (inklusive mva) redusert for mva på næringsdelen, mens tilbakeføringen for privat fordel (sjablonen) føres i post 7098. Beløpet som du fører i post 7098 må du også føre som privat uttak i post 2068

 

Da blir jeg forvirret av:

"

dvs. utlegget (inklusive mva) redusert for mva på næringsdelen.

"

??????

 

Skal beløpet (utgifter totalt tlf. og mobil osv.) føres som nettosum uten mva eller med mva inn i næringsoppgaven post 6995? Jeg ville tro det var netto eks. mva, men formuleringen over der forvirrer meg.

Lenke til kommentar

Du skal, etter reglene, bare få fradrag for den delen av momsen som gjelder næringsbruk. Eksempel: om de samlede kostnadene er på 8000+2000 i mva=10000, og du anslår at bruk i næring utgjør 50% av bruken, så trekker du fra bare 50% av de 2000 i momsregnskapet (det er det de mener med "redusert for mva på næringsdelen"), og de resterende 8000+1000 (den delen av momsen som gjelder privat bruk) som utgift på post 6995.

 

Reglene her er de samme som ellers når det gjelder moms på driftsmidler/innkjøp som brukes delvis i og delvis utenfor næring -det hadde vært fint med en enklere regel for moms på firmatelefon, når det først er satt et fast beløp for inntektsbeskatning på denne. Eksempelvis at man beregnet utgående moms på det beløpet som inntektsføres i post 7098...

Lenke til kommentar

Du skal, etter reglene, bare få fradrag for den delen av momsen som gjelder næringsbruk. Eksempel: om de samlede kostnadene er på 8000+2000 i mva=10000, og du anslår at bruk i næring utgjør 50% av bruken, så trekker du fra bare 50% av de 2000 i momsregnskapet (det er det de mener med "redusert for mva på næringsdelen"), og de resterende 8000+1000 (den delen av momsen som gjelder privat bruk) som utgift på post 6995.

 

Reglene her er de samme som ellers når det gjelder moms på driftsmidler/innkjøp som brukes delvis i og delvis utenfor næring -det hadde vært fint med en enklere regel for moms på firmatelefon, når det først er satt et fast beløp for inntektsbeskatning på denne. Eksempelvis at man beregnet utgående moms på det beløpet som inntektsføres i post 7098...

 

Om jeg da for å gjøre det litt enklere har ført kr 12.500.- (altså kr 10.000.-) + mva og 50% er firma samt resten privat blir det da slik?:

 

kr 7500 føres på firma

(kr 5000 føres privat)????

 

Hva med post 7098?

 

"tilbakeføringen for privat fordel (sjablonen) føres i post 7098"

 

Skal det da føres kr 6000 (jeg har 2 eller fler tjenester i EK) i 7098 + kr 5000 som privat andel?

 

Jeg blir desverre forvirret av dette.

 

Flott om dere bruker eksempelet mitt med kr 12.500 som total sum inkl. mva. Gjør det lettere for meg.

Lenke til kommentar

Halvparten av momsen trekkes fra i mva-regnskapet (og inngår i beløpet på omsetningsoppgaven(e), som vel allerede skal være levert -denne momsfordelingen skal egentlig gjøres for hvert enkelt bilag), men (og dette er spesielt for EK-tjenester, i og med at sjablongbeløpet inntektsføres *) hele utgiften (10.000), pluss den halvparten av momsen du ikke får mva-fradrag for, føres som utgift.

 

For eksemplet blir det altså 1.250 i inngående mva (som skulle vært med på post 8 "Fradragsberettiget inngående mva, alminnelig sats 25%" i de forskjellige omsetningsoppgavene som sikkert er levert...), og resten, altså 10.000+1.250=11.250 som utgift i post 6995, og 6000 som inntekt i post 7098.

 

*) for fordeling av andre ting som brukes 50% privat (og som ikke skal inntektsføres på 7098) blir det derimot slik:

10.000+moms=12.500 > fradrag inngående mva 1.250 (50% av 2.500...), utgift i næringsoppgaven 5000 (50% av 10.000...), privat utgift (som føres på post 2061 privatuttak) 6.250.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...