Gå til innhold

Bruk av garasje/lager på boligeiendom


Anbefalte innlegg

Jeg har en garasje/verksted/lager på min boligeiendom som har vært brukt i næringsvirksomhet i mange år.

Det ble tatt inn i regnskapet ved bygging, og avskrives hvert år (saldogruppe h).

Tidligere (før 2010) ble den bokførte verdien av dette bygget registrert i selvangivelsen som en egen post ( 4.3.5), i tillegg til verdien av boligeiendommen), på samme måte som den bokførte verdien av maskiner, biler, inventar som også overføres fra næringsoppgaven.

Etter 2010 måtte jeg (iflg tlf med Skatteetaten) fylle ut RF1098 – ikke-utleid næringseiendom, med dertilhørende høg formuesverdi.

Bygget er en del av min boligeiendom, vet heller ikke om det er mulig å skille ut bygget som eget g.nr/b.nt, evnt. seksjonere.

Hva blir korrekt i selvangivelsen?

Skal jeg kutte ut egen formuesverdi på dette bygget, slik at det bare er ligningverdien av boligeiendommen som føres i selvangivelsen? Og er det mulig å gjøre det når bygget er med som et avskrivbart driftsmiddel i regnskapet?

Eller er det korrekt måte som er gjort hittil.

Må legge til at denne posten aldri kommer ferdigutfylt i selvangivelsen.

Håper på svar fra noen der ute.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Formuesmessig skal man ta stilling til om eiendommen i sin helhet skal verdsettes som bolig- eller næringseiendom. Hvis boligarealet av eiendommen utgjør mer enn halvparten av eiendommens totale areal skal hele eiendommen verdsettes etter reglene for boligeiendommer, se Finansdepartementets uttalelse 18. januar 2011 i Utv. 2011 s. 272 (inntatt i Lignings-ABC 2013/2014 under "Bolig - Formue" pkt 2.2.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...