Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Automasjonsoppgave


Anbefalte innlegg

Hei!

Lurte litt på om noen som skal hjelpe meg littegranne med en automasjonsoppgave. Jeg greier ikke å få tegnet det ned på papiret. Jeg veit at jeg egentlig burde ha lest på dette, men uansett hvor mye jeg leser, greier jeg ikke å få logikken til å stemme.

Håper noen kan hjelpe meg! Hvis ikke med hele oppgaven, så i hvertfall deler av den så jeg forstår prinsippet bak skjemaene

Fritenkingsoppgave i tegning.odt

Tegneoppgave.pdf

Endret av Trultefar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette ser jo ut til å være både en grei oppgave og en morsom / interessant oppgave.

 

Det kan se ut som om det dreier seg om produksjon i form av "batch". For å styre dette så vil man behøve en "sekvensstyring". (Har ingen erfaring med ølbrygging, og kjenner sånn sett ikke til prinsippene, men det bør vel sannsynligvis være en batch produksjon det også.)

 

Et hovedprinsipp bak all slik hjelp her i forum det må vel / bør vel være at all hjelp gis som den hinting som behøves for at den som jobber med oppgaven kan finne ut av tingene selv. Ellers så går det jo "rett vest" med læringen.

 

Det foreslås at trådsarteren forsøker å finne ut hva en "batch produksjon" er for noe og også hva en "sekvensstyring" er for noe. Videre så bør denne innsikten brukes til å analysere oppgaven på nytt.

 

Det kunne ellers være interessant å vite hvilket klassenivå dette dreier seg om. Kan det være VG2 automatisering?

 

Her er ellers noe jeg la ut om sekvensstyring for flere år siden:

http://www.elektrofag.info/pls

 

Edit:

Joda, ølproduksjon er åpenbart en batchbasert produsjon:

https://nb-no.facebook.com/EikeliBryggeri/posts/288160094632211

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jo, dette er jo en start, men tips for å komme videre:

 

Det lureste kan nok være å skrive ned på alminnelig norsk hva slags funksjon det egentlig er maskinen skal utføre.

 

I denne sammenheng så må man jo først og fremst vurdere om det er noe som skal skje som en "kontinurlig prosess", altså noe som for eksempel strømmer gjennom et rør, med en bestemt temperatur, eller noe som skal kjøre som "batch", eller "trinnvis" for eksempel: En tank fylles opp, den varmes opp til 60 grader og holder 60 grader i 30 minutter, så tømmes innholdet over i tank 2, osv.

 

Tegningen og komponentlisten er ikke komplett. For eksempel så er det ikke tegnet inn hvordan tankene eventuelt skal fylles opp og hvordan de skal tømmes. Det må man finne ut av.

 

I komponentlisten så står det angitt at det skal brukes flere regulatore. Samtidig så mangler det så vidt jeg kan se noen beskrivelse av et egnet "pådragsprgan" som kan kobles opp mot denne regulatoren. En analog regulator gir jo ikke ut mer enn ca 10V og det blir vel litt lite for et varmeelement. Hvis man med regulator mener "termostat" så blir vel situasjonen en annen. Det kan man få til å fungere.

 

Før man kan automatisere en prosess, så bør man vel formulere litt klart hva det egentlig er prosessen består i, og hva man for eksempel ville ha gjort hvis man skulle styre prosessen manuelt "for hånd". Når kman har utarbeidet en litt tydelig spesifikasjon for hva prosessen egentlig består i, og hva som egentlig skal ske, da er det vanligvis ikke så vanselig å lage et automatisert system som utfører den oppgaven. Så lenge man ikke vet hva prosessen egentlig består i så kan man heller ikke automatisere.

 

Prosessen ligner vel ellers ikke på en ølbryggemaskin i det hele tatt? (Har egentlig ikke peiling på hvordan en slik skal fungere.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Kan nok hende at tømming og fylling ikke skal være med i oppgaven. At kun oppgaven går ut i fra at det er vann i begge tankene fra før av og de skal være der "hele tiden".

Og da blir jo sånn her:

V1 ligger inne når S21 og regulatoren for tempføler S11 sier det er for kaldt.
V2 ligger inne når S21, S20 og regulatoren for tempføler S10 sier det er for kaldt.
Motor går når temperaturer og nivåer for tank 1 er oppfylt, men stopper når følere eller temperaturer endrer status. Den får ikke lov å gå når nivåføler S23 sier det er fullt i tank 2.
Varmeelement V3 ligger inne når motor går eller at temperaturen er oppnådd ved S12.

Det er en temperatursensor (PT-100) som er koblet opp mot hver sin regulator som er med og styrer disse varmeelementene. Da har vel regulatorene styringene sin der?

Er det noe jeg mangler da?
Endret av Trultefar
Lenke til kommentar

Alt er vel mulig, men det blir vel litt vanskelig å se hva som er den fornuftige oppgaven til to tanker, der man ikke kan fylle på og ikke tappe av. Dette blir da et "lukket system". De aller fleste industriprosesser pleier jo å fungere på den måten at det kommer inn noen råvarer i den ene enden og så spaserer det ut noen ferdigprodukter i den andre enden.

 

Når det gjelder problemstillingen "regulator og PT-100 element" så blir jo dette ikke en regulator i tradisjonell forstand, i betydningen "analog regulator regulator for kontinuerlig regulering" men heller noe i retning av en termostat som også kan beskrives som en av/på regulering. Prøvde å google litt for å se om det fantes noen slike PT-100 baserte termostater/regulatorer til salg, og det finnes da:

http://www.pro-therm.co.uk/ako14721.html (Så det er absolutt mulig.)

 

Jeg ville nå imidlertid tro at den fullstendige og oppdaterte tegning ville inneholde minst et innløp og et utløp slik at det kan strømme "noe inn" og "noe ut" av prosessen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...