Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Metode og Økonometri (BI V2014)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

- Hvordan finner man rentekostnader på Kk?

Først må man sette opp kontantstrømsbudsjettene for hver måned (hvilke betalinger som går inn og ut av KK-kontoen), slik at man ved månedsslutt vet hvor stort kassekredittlånet/rentegrunnlaget er. Ergo så må man gjøre oppgave b, før man kan gjøre a! Hvilke inn- og utbetalinger som skal med går frem i sensorveiledningen.

Når en månedes kontantstrøm er beregnet, finner man UB kassekreditt (før renter), som summen av IB kassekreditt pluss/minus netto kontantstrøm (igjen før renter).

Nå kan man finne rentekostnadene ved å gange UB kassekreditt med 10%, og så dele på 12. (330400 x 0,1 / 12) Dette gjøres for hver måned, og summen av rentekostnadene, i dette tilfellet 48, blir utbetalt i slutten av kvartalet.

- Hvordan finner man provisjonen?

De totale inntektene fra salget finner man ved å gange antall solgte enheter med gjennomsnittlig salgsverdi. For januar: 9 x 1900000 = 17100000. Foretaket mottar riktignok bare 4% av dette i provisjonsinntekter = 684000. 40% av disse = 273600 blir betalt i januar. I tillegg kommer IB kundefordringer, slik at innbetalte provisjoner i januar blir 273600 + 360000 = 633600. I februar må man huske å legge til de resterende 60% av provisjonsinntektene i januar; 684000 x 0,6 = 410400. Innbetalt i februar blir da 410400 + (10 x 1900000 x 0,04 x 0,4) = 714400.

 

- Andre betalbare kostnader i Jan?

Her beregner man 60% av de 65000, pluss IB andre skyldige betalbare kostnader på 20000, slik at totalt utbetalt blir 0,6 x 65000 + 20000 = 59000.

Lenke til kommentar

Hei!

 

- Hvordan finner man rentekostnader på Kk?

 

Først må man sette opp kontantstrømsbudsjettene for hver måned (hvilke betalinger som går inn og ut av KK-kontoen), slik at man ved månedsslutt vet hvor stort kassekredittlånet/rentegrunnlaget er. Ergo så må man gjøre oppgave b, før man kan gjøre a! Hvilke inn- og utbetalinger som skal med går frem i sensorveiledningen.

Når en månedes kontantstrøm er beregnet, finner man UB kassekreditt (før renter), som summen av IB kassekreditt pluss/minus netto kontantstrøm (igjen før renter).

Nå kan man finne rentekostnadene ved å gange UB kassekreditt med 10%, og så dele på 12. (330400 x 0,1 / 12) Dette gjøres for hver måned, og summen av rentekostnadene, i dette tilfellet 48, blir utbetalt i slutten av kvartalet.

I mitt hode så er det egentlig "mer rett" å ta gjennomsnittlig KK - altså ( IB + UB ) / 2 fordi rentene beregnes jo fra den gjennomsnittlige. Jeg ser fasiten bruker ditt forslag, men jeg hadde klagd om jeg hadde fått trekk for å bruke gjennomsnittlig KK.

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

- Hvordan finner man rentekostnader på Kk?

 

Først må man sette opp kontantstrømsbudsjettene for hver måned (hvilke betalinger som går inn og ut av KK-kontoen), slik at man ved månedsslutt vet hvor stort kassekredittlånet/rentegrunnlaget er. Ergo så må man gjøre oppgave b, før man kan gjøre a! Hvilke inn- og utbetalinger som skal med går frem i sensorveiledningen.

Når en månedes kontantstrøm er beregnet, finner man UB kassekreditt (før renter), som summen av IB kassekreditt pluss/minus netto kontantstrøm (igjen før renter).

Nå kan man finne rentekostnadene ved å gange UB kassekreditt med 10%, og så dele på 12. (330400 x 0,1 / 12) Dette gjøres for hver måned, og summen av rentekostnadene, i dette tilfellet 48, blir utbetalt i slutten av kvartalet.

I mitt hode så er det egentlig "mer rett" å ta gjennomsnittlig KK - altså ( IB + UB ) / 2 fordi rentene beregnes jo fra den gjennomsnittlige. Jeg ser fasiten bruker ditt forslag, men jeg hadde klagd om jeg hadde fått trekk for å bruke gjennomsnittlig KK.

 

Ja, ville gjort det samme selv, dersom det ikke stod eksplisitt i oppgaven at "Rentekostnader på KK blir beregnet av UB KK for hver måned."

Lenke til kommentar

hei :)på oppgave 2 høsten 2011 a) hvordan finner man rentekostnader på Kk? Og på b) hvordan finner man provisjonen? Og andre betalbare kostnader i Jan ? og i C) kundefordring? Annen ek? Og annen kg?

 

Håper på svar :)

 

Angående oppgave C)

 

Kundefordringer IB innbetales i sin helhet i januar, og KF UB finner man da i henhold til punkt 1 som 60% av provisjonsinntektene i mars. Porvisjonsinntektene i mars er 11 x 1900000 x 0,04 = 836000. KF UB blir da 0,6 x 836000 = 501600

 

Annen EK UB er summen av Annen EK IB + den egenkapitalen man har tjent opp gjennom kvartalet (resultat etter skatt). Annen EK UB = 499933 + 778718 = 1278651

 

Annen kortsiktig gjeld er noe mer tricky.

  • Her må man starte med AKG IB,
  • trekke fra de 200.000 som var skyldig lønn (punkt 2),
  • legge til skyldig lønn UB = provisjonsinntektene for mars x 0,25, jfr punkt 2 (lønn utbetales i måneden etter salgsmåneden),
  • så må man trekke fra de 20.000 som var IB andre skyldige betalebare kostnader (punkt 4),
  • legge til UB andre skyldige betalbare kostnader = 65.000 x 0,4 (punkt 4),
  • til slutt må man trekke fra IB skyldige renter = 1340000 x 0,04/12 x 3 (lånesummen x 4%, delt på 12 måneder ganger 3 måneder).

 

  • AKG UB blir da 275067 - 200000 + 209000 (11 x 1900000 x 0,04 x 0,25) - 20000 + 26000 - 13400 = 276667
Endret av miniPOK
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg har lagt inn dummy-variablene på følgende måte:

generate onsdag=premieredag==3

generate torsdag=premieredag==4

....

generate januar=premieremnd==1

generate februar=premieremnd==2

...

Kan noen bekrefte om dette er riktig måte å gjøre det på?

 

Er det "summary statistics" jeg skal bruke for utvalgsgjennomsnitt og standardavvik?

Endret av Leifert1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...