Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger litt hjelp fra dere fotoentusiaster!

 

Jeg ønkser å kjøpe et kamera som gir skarpe bilder med god dybde, helst fullformat. Skal passe til portrett og landskapsfotografering. 

 

Jeg har ikke prøvd så mange kameraer men jeg har fått inntrykk av at 5D, D600 og D800 er de mest populære kameraene. Jeg har prøvd D800 og funnet ut at det ikke er noe for meg. Jeg har prøvd nikon D600 og synes det er et godt kamera, men regner med D610 er bedre? Jeg har ikke prøvd det. Eller er det så lite forskjell mellom de to at jeg like godt kan kjøpe D600? Har prøvd Canon 5D mark III også, og synes det også er utrolig bra kamera, likte den kanskje bedre enn D600, men prisforskjellen på D610 og Canon 5D er litt stor. Er 5Dén verdt pengene, eller er D610 et like god kjøp?  

 

Håper på hjelp!

 

Jeg har kun nikon objektiver og nikon kameraer fra før av så egentlig hadde det vært en større fordel for meg om Nikon D610 er bedre enn Canon 5D. 

 

Ønsker deres erfaringer! Håper noen som har testet begge kameraene kan svare på dette :)

 

Takk!

Endret av Whoop00
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge disse kameraene kan absolutt gi deg det du ønsker, så fremt fotografen har de rette kunnskapene og at en ikke minst også velger noen virkelig gode objektiver av høy kvalitet.

 

Det hjelper ikke med "verdens-beste-kamera" om ikke kvaliteten er den samme i samtlige ledd.

 

Nå er det Canon jeg har kjennskap til, og det kan absolutt levere det du spør etter, men det kan definitivt Nikon gjøre også.

 

Det virker jo mest fornuftig å fortsette med Nikon siden du har det fra før av, og da sikkert også kjenner til betjeningen på kameraene deres. Men om objektivene du har fra før av tilsvarer den kvaliteten et Nikon D610 kan levere, er jo en helt annen sak......

Lenke til kommentar

Hei, jeg trenger litt hjelp fra dere fotoentusiaster!

 

Jeg ønkser å kjøpe et kamera som gir skarpe bilder med god dybde, helst fullformat. Skal passe til portrett og landskapsfotografering. 

 

Jeg har ikke prøvd så mange kameraer men jeg har fått inntrykk av at 5D, D600 og D800 er de mest populære kameraene. Jeg har prøvd D800 og funnet ut at det ikke er noe for meg. Jeg har prøvd nikon D600 og synes det er et godt kamera, men regner med D610 er bedre? Jeg har ikke prøvd det. Eller er det så lite forskjell mellom de to at jeg like godt kan kjøpe D600? Har prøvd Canon 5D mark III også, og synes det også er utrolig bra kamera, likte den kanskje bedre enn D600, men prisforskjellen på D610 og Canon 5D er litt stor. Er 5Dén verdt pengene, eller er D610 et like god kjøp?  

 

Håper på hjelp!

 

Jeg har kun nikon objektiver og nikon kameraer fra før av så egentlig hadde det vært en større fordel for meg om Nikon D610 er bedre enn Canon 5D. 

 

Ønsker deres erfaringer! Håper noen som har testet begge kameraene kan svare på dette :)

 

Takk!

Jeg er "Canon-mann" og med det utstyret som da følger med min 5D3 så skal det mye til for at jeg skifter merke f.eks. til Nikon. Men det har ikke noe med at jeg tror at Canon 5D3 nødvendigvis er bedre enn tilsvarende Nikonkamera.

 

Så siden du kun besitter Nikonutstyr nå så bør du være svært så overbevist om at Canonalternativet er er SÅ mye bedre enn Nikon for å skifte system.

Personlig så betviler jeg at "tilsvarende" kameraer fra de to produsentene leverer resultater der det ene er SÅ mye bedre enn det andre til portretter og landskap.

 

Uansett så får du egentlig ikke et vettugt svar fra oss her, de av oss som (eventuelt) på det sterkeste anbefaler det ene fremfor det andre er ofte "ekte fanboys" der man uansett bør ta anbefalingene med en "klype salt" . Det er du som må teste alternativene for å være sikker på at du tar det rette valget. Ikke stol blindt på oss her.

 

Så mitt tips er at hvis du ikke er overbevist om at Canon vil gi deg bedre resultater og/eller en bedre brukeropplevelse så gå for Nikon!

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Hva var det du ikke likte med d800?

 

Har hatt alle de nevnte husene, og for meg er d800 desidert best :)

 

Kan nok hende det er bra ja, har hørt bare gode ting om det! Jeg likte det ikke pga problemer som jeg opplevde da jeg lånte det. Lurer på om det jeg lånte kunne være noe galt med... Når jeg skulle ta bilder på en konferanse så ble alle bildene blury, selvom jeg hadde rask lukktertid og alle instillingene var riktige. Når jeg skulle ta nattbilder så virket det som om kameraet reagerte kraftig på at det var kaldt. Jeg hadde på en passende lang lukkertid, men da ville ikke kameraet slutte å ta bilder, slo det av og på og prøvde med en rask lukker, den ville fortsatt ikke ta bilder. (Holdt nede utløserknappen og det ville ikke ta bilde rett og slett). Litt merkelig opplevelse egentlig. 

Lenke til kommentar

At kameraet ikke ville ta bilder kan være at det var for mørkt til at autofokussystemet ville virke, og at det var satt til å ikke ta bilder hvis det ikke har fokus. Dette kan endres i menyen, eller at du bare setter objektivet eller huset over i manuell fokus.

 

Når du først har og er vant med Nikon ville jeg like gjerne fortsatt med Nikon. Hva har du av optikk og hus i dag, og hva savner du med huset/husene du har i dag?

Lenke til kommentar

At kameraet ikke ville ta bilder kan være at det var for mørkt til at autofokussystemet ville virke, og at det var satt til å ikke ta bilder hvis det ikke har fokus. Dette kan endres i menyen, eller at du bare setter objektivet eller huset over i manuell fokus.

 

Når du først har og er vant med Nikon ville jeg like gjerne fortsatt med Nikon. Hva har du av optikk og hus i dag, og hva savner du med huset/husene du har i dag?

Ja jeg vet dette. Jeg kjenner ganske godt kameraer inn ut, så det var ikke fokusen som var problemet. (Det gikk ikke an å se igjennom linsen engang, den ble helt svart). Har aldri vært borte i dette før så derfor synes jeg det var merkelig. 

 

Jeg er for så vidt vant med både canon og nikon, så sånn sett spiller det ingen rolle hva jeg velger!

Jeg har en 50mm 1/4, og 60mm macro i dag, har Nikon D3000 fra før av, ikke noe å skryte av.. og det har begynt å stryke med.

Men siden jeg planlegger å starte som fotograf i fremtiden tenker jeg å invistere i et skikkelig kamera + utstyr.

 

Lenke til kommentar

Når det gjelder bildekvaliteten så er det ikke kjempeforskjeller og selve kameraet er egentlig den billigste investeringen, så jeg ville nok funnet ut hvilken objektiver du ønsker og sjekke hvem av fabrikantene som har disse og til hvilken pris.

 

Bare husk at bildeutsnittet ikke er det samme på et fullformat som på en D3000 ved bruk av samme brennvidde.

Lenke til kommentar

Ja jeg vet dette. Jeg kjenner ganske godt kameraer inn ut, så det var ikke fokusen som var problemet. (Det gikk ikke an å se igjennom linsen engang, den ble helt svart). Har aldri vært borte i dette før så derfor synes jeg det var merkelig.

 

Jeg er for så vidt vant med både canon og nikon, så sånn sett spiller det ingen rolle hva jeg velger!

Jeg har en 50mm 1/4, og 60mm macro i dag, har Nikon D3000 fra før av, ikke noe å skryte av.. og det har begynt å stryke med.

Men siden jeg planlegger å starte som fotograf i fremtiden tenker jeg å invistere i et skikkelig kamera + utstyr.

 

Kan være du aktiverte liveview, eller du brukte long exposure noise reduction, som tar et ekstra, svart bilde, for å motvirke sensorstøy.

 

Ville selv tungt vurdert en D800, D610 eller D750 - gjerne brukt.

Lenke til kommentar

Du har Nikon optikk, da er det lurt å velge Nikon. Litt rimeligere og mindre stress da du slipper å selge noe.

 

D610 er mer enn godt nok rent bildemessig, såfremt du ikke skal printe veldig store print. D750 har vel så og si samme bildekvalitet, men har et par features som kan være bra å ha.

Lenke til kommentar

Du har Nikon optikk, da er det lurt å velge Nikon. Litt rimeligere og mindre stress da du slipper å selge noe.

 

D610 er mer enn godt nok rent bildemessig, såfremt du ikke skal printe veldig store print. D750 har vel så og si samme bildekvalitet, men har et par features som kan være bra å ha.

Hvorfor skulle ikke D610 være egnet til store prints? Har vel en av markedets beste bildebrikke og over 20 mp.

 

Hvis trådstarter har Nikon optikk og ikke trenger den vassere autofokus modulen i 5D MkIII ville jeg valgt D610. Hadde jeg skulle tatt skrittet tilbake til speilrefleks er D610 noe jeg ville snust på. Nå vil nok det aldri skje, men jeg tror D610 er meget bra.

Lenke til kommentar

Jeg er for så vidt vant med både canon og nikon, så sånn sett spiller det ingen rolle hva jeg velger!

...

 

 

Vel, siden begge produsenter leverer gode hus og gode objektiver, så syns jeg nok du skal kunne klare å ta denne beslutningen selv. Du velger tross alt mellom to goder.

 

Kjøp det kamerasystemet du liker best. Etter kjøp er det bare å være strålende fornøyd med valget og ikke se deg tilbake.

Lenke til kommentar

 

At kameraet ikke ville ta bilder kan være at det var for mørkt til at autofokussystemet ville virke, og at det var satt til å ikke ta bilder hvis det ikke har fokus. Dette kan endres i menyen, eller at du bare setter objektivet eller huset over i manuell fokus.

 

Når du først har og er vant med Nikon ville jeg like gjerne fortsatt med Nikon. Hva har du av optikk og hus i dag, og hva savner du med huset/husene du har i dag?

Ja jeg vet dette. Jeg kjenner ganske godt kameraer inn ut, så det var ikke fokusen som var problemet. (Det gikk ikke an å se igjennom linsen engang, den ble helt svart). Har aldri vært borte i dette før så derfor synes jeg det var merkelig. 

 

Jeg har også opplevd det en gang. Tok av objektivdekselet, det hjalp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvorfor skulle ikke D610 være egnet til store prints? Har vel en av markedets beste bildebrikke og over 20 mp.

36Mpx tillater større print enn 24Mpx ...

 

22% større. Ikke akkurat forskjellen mellom liten og stor utskrift. 24 MPix gir nok oppløsning til bilder på et par meter. Husk at store bilder som regel betraktes på litt større avstand enn små bilder. 

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skulle ikke D610 være egnet til store prints? Har vel en av markedets beste bildebrikke og over 20 mp.

36Mpx tillater større print enn 24Mpx ...

 

Om TS kommer til å printe så stort at det er relevant er en annen sak ;)

 

Da forstår jeg hva du mente. Jeg leste det slik at du sammenlignet prints mellom 5D MkIII , D610 og D750 :-) Ingen av de har vel store oppløsningsforskjeller. Og 24mp holder vel til relativt store utskrifter.

Lenke til kommentar

Kan nok hende det er bra ja, har hørt bare gode ting om det! Jeg likte det ikke pga problemer som jeg opplevde da jeg lånte det. (...)

Proffmodellene til Nikon har jo mulighet til å endre funksjon på stort sett alt av knapper. Det å ha kjennskap til Nikon sine generelle kontroller trenger ikke å være mye til hjelp hvis du har lånt kamerahus av noen som har sitt eget personlige oppsett.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...