Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tømmerstokk fast i tarmen


Anbefalte innlegg

Hei, har sikkert vært forstoppet i 1 1/2 uke nå, og er helt sikker på at det er "fecal impaction". Har tatt 2 forskjellige avføringsmiddel (toilax + pursennid) på forskjellige dager, og ingen av de har gjort noe annet enn å få meg til å avføre noe slim og veske.

 

Jeg får ikke spist, har ikke spist på 50 timer, får nesten ikke drukket vann fordi det kommer nesten opp igjen.

 

Får også frysninger relativt ofte, humørsvigninger, ukontrollbart sinne, kramper av og til.

 

Modern sier at jeg bare skal ta flere tabletter, men usikker på om det ikke bare gjør det værre og lager en større blokkasje.

 

Hva skal jeg gjøre nå?



Anonymous poster hash: e96f0...47d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du beskriver veldig alvorlige symptomer, og dette er noe som må tas tak i raskest mulig. Ring sykehuset og be om å få snakke med akutten.

 

Du kan også vurdere å ringe 113 hvis du ikke finner fram raskt nok til riktige folk på sykehuset.

 

Du må ta tak i dette omgående.

Lenke til kommentar

Jeg mener du bør få en akutt-time hos fastlegen.

 

Det har ingen hensikt å oppsøke sykehus direkte. Du må til lege først.

Hva mener du legen garantert kan gjøre ?

 

Vil ikke dette medføre unødvendig risiko og tapt tid i forhold til å håndtere dette raskest mulig med riktig personell ?

Lenke til kommentar

 

Jeg mener du bør få en akutt-time hos fastlegen.

 

Det har ingen hensikt å oppsøke sykehus direkte. Du må til lege først.

Hva mener du legen garantert kan gjøre ?

 

Vil ikke dette medføre unødvendig risiko og tapt tid i forhold til å håndtere dette raskest mulig med riktig personell ?

 

Man må til lege først fordi det er sånn kommandolinjene i helsevesenet er. Skal man på sykehus må man henvises fra lege eller 113. Fastlegen har legevakt for sine pasienter i arbeidstiden.
Lenke til kommentar

Man må til lege først fordi det er sånn kommandolinjene i helsevesenet er. Skal man på sykehus må man henvises fra lege eller 113. Fastlegen har legevakt for sine pasienter i arbeidstiden.

Ser den, men det er allid en vurderingssak når noe er akutt.

De komplikasjonene som kan oppstå hvis dette får utvikle seg er ikke til å spøke med. Det er ikke i kategorien trafikkulykke med store indre skader, hjertestans eller hjerneslag, men komplikasjonene dette kan føre til ubehandlet gjør at det kan være nødvendig å kortslutte.

Lenke til kommentar

 

Man må til lege først fordi det er sånn kommandolinjene i helsevesenet er. Skal man på sykehus må man henvises fra lege eller 113. Fastlegen har legevakt for sine pasienter i arbeidstiden.

Ser den, men det er allid en vurderingssak når noe er akutt.

De komplikasjonene som kan oppstå hvis dette får utvikle seg er ikke til å spøke med. Det er ikke i kategorien trafikkulykke med store indre skader, hjertestans eller hjerneslag, men komplikasjonene dette kan føre til ubehandlet gjør at det kan være nødvendig å kortslutte.

 

 

Øyeblikkelig hjelp skal ikke gå via fastlegen. Da kan man dra rett til akuttmottaket på nærmeste sykehus.

Øyeblikkelig hjelp defineres vanligvis som at det er fare for at liv går tapt eller at det kan oppstå alvorlig helseskade.

Lenke til kommentar

 

 

 

Man må til lege først fordi det er sånn kommandolinjene i helsevesenet er. Skal man på sykehus må man henvises fra lege eller 113. Fastlegen har legevakt for sine pasienter i arbeidstiden.

Ser den, men det er allid en vurderingssak når noe er akutt.

De komplikasjonene som kan oppstå hvis dette får utvikle seg er ikke til å spøke med. Det er ikke i kategorien trafikkulykke med store indre skader, hjertestans eller hjerneslag, men komplikasjonene dette kan føre til ubehandlet gjør at det kan være nødvendig å kortslutte.

Øyeblikkelig hjelp skal ikke gå via fastlegen. Da kan man dra rett til akuttmottaket på nærmeste sykehus.

Øyeblikkelig hjelp defineres vanligvis som at det er fare for at liv går tapt eller at det kan oppstå alvorlig helseskade.

De dytter nok han over til legevakt først

Lenke til kommentar

De dytter nok han over til legevakt først

Det kan godt være, men et sykehus har mye mer kompetanse, utstyr og ressurser til å behandle det omgående før det blir virkelig akutt. Legevakten har begrensede ressurser til å gjøre effektive inngrep raskt, og da synes jeg det er like greit å dra på sykehuset med en gang og få en rask vurderig og planlegging av videre tiltak. Fordelen er lavere risiko og bedre planlegging av ressursene, samt at det kan observeres og vurderes fortløpende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...