Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

"Total" tankefrihet, noen som har opplevd?


Rescue me

Anbefalte innlegg

Hadde en gang en jævlig syk opplevelse, hvor det var som om hodet mitt sluttet å tenke. Alle tanker bare stoppet opp. Dette varte nok ikke mer enn maks 2 døgn før det begynte å dabbe av.

 

Om jeg skal beskrive opplevelsen, så var det litt som en "ego-død", i at jeg først "drepte" meg selv fordi jeg rett og slett innså hvor tafattig jeg var. For så å bare nesten bli "velsignet" etter å ha opplevd mye bra, og dermed bare hatt en utrolig stor takknemlighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere tenker på alt for mye.

Er fascinert av Einstein jeg, som var sykt opptatt av blant annet universet.

Bruk huet på noe nyttig.

Kryssord er mer nyttig enn å sitte å fundere på alt mulig unyttig dritt!

Handler om hva man finner interessant. Men ja, du har et poeng.

 

"Alt" er sant/usant.

Lenke til kommentar

Det er et veldig fascinerende tema. Har snakket med flere som har beskrevet denne opplevelsen. Selv om de ikke forstår den fullstendig, så har slike korte perioder så å si forandret livene deres. Har selv opplevd noe liknende. Det er vel det som psykologer kaller "flow", "peak experience" eller "mindfulness".

Lenke til kommentar

Når jeg leste i "The Power of Now" av Eckhart Tolle og han forklarer natten han "våknet", så resonnerte jeg så sykt med det. For på en måte er tankefrihet, det som skal til for å være her og nå.

 

Jeg tenkte faktisk umiddelbart på Eckhart Tolle og nettopp den boken når jeg leste førsteposten, for jeg opplevde noe lignende i den tiden jeg leste gjennom den.

 

Hendte iblant at jeg fikk slike oppvåkninger, Jeg husker særlig en ellers helt vanlig dag på jobben (forsåvidt en ganske støyende og stressende jobb på flyplass) hvor jeg plutselig bare ble utrolig tilfreds og "våken" mens jeg sto og fordøyde det jeg nettopp hadde lest i boka. Og dette i en tid hvor jeg var regelmessig ganke nedfor.

 

Det er rart å beskrive det nå i etterkant, for det høres helt absurd ut, men akkurat når det skjedde var det som om synet og hørselen ble helt perfekt. Jeg kunne høre og se bedre, og farger ble mer levende. Støyen irriterte meg ikke lenger, alle gnagende tanker forsvant, og livet føltes bare helt perfekt. Det var som å leve i et glansbilde en stakket stund.

 

Dessverre varte det bare i noen minutter, men det var en helt fantastisk opplevelse, og det slettet all tvil jeg hadde rundt boken og forfatteren. Det har skjedd meg en håndfull ganger til både før og etter, men aldri så "kraftig" som denne episoden.

Endret av Saft Suse
Lenke til kommentar

Det er et veldig fascinerende tema. Har snakket med flere som har beskrevet denne opplevelsen. Selv om de ikke forstår den fullstendig, så har slike korte perioder så å si forandret livene deres. Har selv opplevd noe liknende. Det er vel det som psykologer kaller "flow", "peak experience" eller "mindfulness".

Min tankefrihetsperiode har blitt noe jeg i etterkant har hatt veldig lyst å gjenoppleve. Noe jeg faktisk tror har fucket meg litt opp.

 

 

Når jeg leste i "The Power of Now" av Eckhart Tolle og han forklarer natten han "våknet", så resonnerte jeg så sykt med det. For på en måte er tankefrihet, det som skal til for å være her og nå.

Jeg tenkte faktisk umiddelbart på Eckhart Tolle og nettopp den boken når jeg leste førsteposten, for jeg opplevde noe lignende i den tiden jeg leste gjennom den.

 

Hendte iblant at jeg fikk slike oppvåkninger, Jeg husker særlig en ellers helt vanlig dag på jobben (forsåvidt en ganske støyende og stressende jobb på flyplass) hvor jeg plutselig bare ble utrolig tilfreds og "våken" mens jeg sto og fordøyde det jeg nettopp hadde lest i boka. Og dette i en tid hvor jeg var regelmessig ganke nedfor.

 

Det er rart å beskrive det nå i etterkant, for det høres helt absurd ut, men akkurat når det skjedde var det som om synet og hørselen ble helt perfekt. Jeg kunne høre og se bedre, og farger ble mer levende. Støyen irriterte meg ikke lenger, alle gnagende tanker forsvant, og livet føltes bare helt perfekt. Det var som å leve i et glansbilde en stakket stund.

 

Dessverre varte det bare i noen minutter, men det var en helt fantastisk opplevelse, og det slettet all tvil jeg hadde rundt boken og forfatteren. Det har skjedd meg en håndfull ganger til både før og etter, men aldri så "kraftig" som denne episoden.

 

Artig å høre. Min opplevelse var også helt latterlig deilig. Blitt en stor crush i etterkant å prøve å gjenoppleve det. Endret av Because I need change!
Lenke til kommentar

Hvilket narkotisk stoff hadde du brukt før dette?

Min "ego-død" kom på MDMA. Var som om jeg innså hvor stor en taper jeg var, og jeg følte jeg nesten drepte den personen da. Men hadde fortsatt masse tanker, det var først 2 uker senere jeg "våknet", da uten narkotiske stoffer, men etter mange fine opplevelser den siste uken.

 

Har i etterkant tatt MDMA uten å få samme opplevelse.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Høres for meg ut ligne på "total awareness", og den tilstanden er rimelig spesiell

 

Problemet er bare at når man kommer i den tilstanden via narkotika, så er det sjelden at man er "klar nok i toppen" til å "se virkeligheten", og dermed lærer man ikke annet enn at knark er digg .. og det kan i hvert fall være meget negativt. Prøv heller å komme i den tilstanden med litt vanlig mental trening og tålmodighet, fordi da vet du hvordan du skal finne den hver eneste gang du trenger den

 

:)

Lenke til kommentar

Høres for meg ut ligne på "total awareness", og den tilstanden er rimelig spesiell

 

Problemet er bare at når man kommer i den tilstanden via narkotika, så er det sjelden at man er "klar nok i toppen" til å "se virkeligheten", og dermed lærer man ikke annet enn at knark er digg .. og det kan i hvert fall være meget negativt. Prøv heller å komme i den tilstanden med litt vanlig mental trening og tålmodighet, fordi da vet du hvordan du skal finne den hver eneste gang du trenger den

 

:)

Som sagt, så var det ikke knark som utløste det ;) . Selv om jeg 2 uker i forveien hadde en "ego-død" opplevelse som var utløst av knark, som nok igjen hadde en viss påvirkning på opplevelsen to uker senere, da jeg rett og slett oppførte meg veldig annerledes enn jeg ellers ville ha gjort.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Høres for meg ut ligne på "total awareness", og den tilstanden er rimelig spesiell

 

Problemet er bare at når man kommer i den tilstanden via narkotika, så er det sjelden at man er "klar nok i toppen" til å "se virkeligheten", og dermed lærer man ikke annet enn at knark er digg .. og det kan i hvert fall være meget negativt. Prøv heller å komme i den tilstanden med litt vanlig mental trening og tålmodighet, fordi da vet du hvordan du skal finne den hver eneste gang du trenger den

 

:)

Som sagt, så var det ikke knark som utløste det ;) . Selv om jeg 2 uker i forveien hadde en "ego-død" opplevelse som var utløst av knark, som nok igjen hadde en viss påvirkning på opplevelsen to uker senere, da jeg rett og slett oppførte meg veldig annerledes enn jeg ellers ville ha gjort.

 

 

Javel, ok da, men hvordan går livet ellers for en som ikke har ego?

Lenke til kommentar

 

 

Høres for meg ut ligne på "total awareness", og den tilstanden er rimelig spesiell

 

Problemet er bare at når man kommer i den tilstanden via narkotika, så er det sjelden at man er "klar nok i toppen" til å "se virkeligheten", og dermed lærer man ikke annet enn at knark er digg .. og det kan i hvert fall være meget negativt. Prøv heller å komme i den tilstanden med litt vanlig mental trening og tålmodighet, fordi da vet du hvordan du skal finne den hver eneste gang du trenger den

 

:)

Som sagt, så var det ikke knark som utløste det ;) . Selv om jeg 2 uker i forveien hadde en "ego-død" opplevelse som var utløst av knark, som nok igjen hadde en viss påvirkning på opplevelsen to uker senere, da jeg rett og slett oppførte meg veldig annerledes enn jeg ellers ville ha gjort.

 

Javel, ok da, men hvordan går livet ellers for en som ikke har ego?

 

Har selv ikke greid å holde meg fri for ego, selv om jeg (føler) jeg har opplevd det noen ganger.

 

Er uansett litt paradoksalt å være ute etter å være fri for ego, type; "desire to be free of desire".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...